וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב החשאי מאחורי המאמץ להפוך את דרום סוריה לדרום לבנון

13.2.2021 / 13:25

צה"ל הרחיק את פעילות איראן וחיזבאללה מגבול הגולן, אך ניסיונם להשתלט על דרום סוריה לבש צורה אחרת, בעוד שאסד מחפש שקט ושלח את אחיו מטיל האימה כדי לייצב את האזור. ישראל עוקבת בדריכות אחר משולש היחסים ו"מכונת המטרות" של אמ"ן מייצרת יעדי תקיפה חדשים

דיווח בסוריה: ישראל תקפה מטרות חיזבאללה בדרום המדינה/צילום: רויטרס וטוויטר

עשרות רבות של פיצוצים מסתוריים התרחשו בשנה האחרונה באזור המחוזות דרעא וקוניטרה בסוריה. תחנות רדיו המקורבות למשטרו של בשאר אסד דיווחו על תקיפות חיל האוויר הישראלי. מחסני תחמושת ואמצעי לחימה שעלו באש. בחלק מהמקרים דיווחו האזרחים באמצעות סרטונים שהועלו לרשתות החברתיות על פיצוצי משנה ארוכים, המרמזים על גודל מצבורי הנשק. חלקם קרוב מאוד לאזורים אורבניים באופן שמהווה סיכון לתושבים.

החיבור בין עשרות הדיווחים לא השאיר צל של ספק, כי צה"ל הגביר את הלחץ במערכה החשאית נגד התכנית של איראן וחיזבאללה להקים בסיסי צבא באזור. מנגד, היקף האש מצביע על נחישות ציר הרשע להקים תשתיות טרור, שיאיימו על עורף מדינת ישראל חרף התקיפות.

רק השבוע אמר ראש אמ"ן תמיר הימן, כי "הציר ממשיך בניסיון להתבסס, כדי לפגוע בישראל דרך רמת הגולן. המאמצים הרבים שלנו מצליחים לפגוע ולצמצם יכולת זו". התקיפות של ישראל מצמצמות את התכנית האיראנית להתבססות בדרום סוריה, אך לפי הערכת גורמי ביטחון בישראל התכנית משנה צורה ולא מרפה מהרעיון המקורי - לפתח איומים בסוריה נגד ישראל.

תיעוד מהתקיפת צה"ל בסוריה, בה תקפו מטוסי קרב של צה״ל בסוריה מטרות צבאיות ובהן מחסנים, מפקדות ומתחמים צבאיים של כוח קודס האיראני והצבא הסורי. 18 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
תיעוד מתקיפת צה"ל בסוריה, בה מטוסי חיל האוויר הפציצו מתחם של כוח קודס, 18 בנובמבר 2020/דובר צה"ל

מפקד פיקוד הצפון האלוף אמיר ברעם נשמע הרבה יותר נחוש, כשאמר את דעתו בעניין הסורי בשיחות סגורות עם מפקדי גדודי חי"ר ושריון לפני כחודש וחצי. "דרום סוריה לא תהפוך לדרום לבנון. שם פועל חיזבאללה, על בסיס גיס 1 הסורי, מתוך ניסיון להשריש השפעתו ויכולותיו ולייצר מול ישראל חזית שנייה", אמר.

פיקוד הצפון משפיע על המערכה נגד תהליך ההתבססות, אך חלק הארי נמצא בידי "מכונת המטרות" של אגף המודיעין. זו שחוצה את כל הסנסורים והטכנולוגיות, אוספת את המידע והופכת אותו למטרות לתקיפה. אחרי שלב ייצור המטרות, עובר חוקר ופוסל מטרות לא מדויקות. 70% ממה ש"המכונה" מייצרת מאושר כמטרה לתקיפה. בעבר היה חוקר מודיעין עובר בית אחרי בית ומחפש פעילות איראנית או של חיזבאללה בלב השטח הבנוי, כמו מחט בערימת שחת.

תהליך ההתבססות בדרום סוריה מהווה אתגר גדול גם עבור האיראנים וחיזבאללה, מאחר שאין שם כמעט אזרחים שיעים באזור. רוב התושבים סונים או דרוזים, שרואים באיראנים כפולשים וזרים זמניים על אדמתם - אלא אם יגיעו עם קצין סורי לצדם או מזוודות עמוסות בדולרים. במיוחד כשהשכר היומי בסוריה נע סביב שני דולרים ביום.

עוד בוואלה!

הערכת אמ"ן: איראן רחוקה כשנתיים מייצור נשק גרעיני

לכתבה המלאה
רמטכ"ל איראן מוחמד באגרי ושר ההגנה של סוריה עלי עבדאללה איוב חותמים על הסכם לשיתוף פעולה בדמשק, 8 ביולי 2020. סאנ"א, צילום מסך
רמטכ"ל איראן מוחמד באגרי ושר ההגנה של סוריה עלי עבדאללה איוב חותמים על הסכם לשיתוף פעולה בדמשק, 8 ביולי 2020/צילום מסך, סאנ"א

לפני כשנתיים היה זה סיפור אחר, כשצה"ל חשף את פעילות איראן וחיזבאללה באזור רמת הגולן הסורית. "מפקדת הדרום" כללה כוחות חיזבאללה, איראן וצבא סוריה, שפעלו לקדם את הקמת התשתיות וההתארגנויות בשטח. בהמשך 2019 הכוחות בצד הסורי התארגנו מחדש, הפעם בצורה הרבה יותר חשאית ומצומצמת, שנשלטת על ידי חיזבאללה וכוללת עיסוק בלתי פוסק לגבי איסוף מודיעין על פעילות צה"ל, תכנון, ומוכנות לפיגועים על גבול ישראל-סוריה.

החשיפה הישראלית הפעילה לחץ מוגבל על התשתיות במרחב. לא רק בגלל העובדה שמדובר על התארגנות חשאית, אלא משום שהרוסים הסכימו שיש כאן מעין הפרה של התחייבות לפירוז השטח מכוחות עוינים כלפי ישראל שאינם סורים - כמו אנשי חיזבאללה ואיראנים - בטווח של 80 ק"מ מהגבול.

האיראנים וחיזבאללה עשו הערכת מצב והחליטו על שינוי דפוסי הפעולה. פחות פעילות גלויה, רחוקה משמעותית מהגבול הישראלי, אך כזאת שמתפתחת באופן שידע לקלוט בעתיד אלפי חברי מליציות בפיקוד חיזבאללה או כוח קודס האיראני - ולפעול בעת פקודה. את מה שכוחות הציר לא הצליחו לעשות בקרבת קילומטרים בודדים מהגבול, הם הצליחו לקדם במרחק של עשרות קילומטרים מישראל, בעומק דרום סוריה, בגיבוי קציני הצבא הסורי.

חזית הלחימה נגד דעאש, מורדים סורים ושאר גורמי ג'יהאד עולמי, יצרה מערכת היחסים בין היועצים האיראנים וחיזבאללה לקציני הצבא הסורי. מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני לחץ להשתלבות במוצבים קיימים של הצבא הסורי בדרום סוריה, להקמת מחסני נשק, עמדות לאיסוף מודיעין ולתכניות מבצעית, שישמשו את האינטרסים האיראניים, לדוגמה פיגועי טרור או מהלכי תמרון נרחבים יותר.

כך למעשה השתלבו יחד אישים מלבנון, איראן וסוריה, באמצעות כסף איראני, כדי להעתיק את האיומים מדרום לבנון לסוריה.

השמות הבולטים הם שני קציני חיזבאללה בכירים בשם עלי עסאף, וקצין נוסף ד'ו אלפוקאר. יחד הם מפעילים פעילות לוגיסטית רחבת היקף וזוכים לחסות של חסן נסראללה. אם מזכ"ל הארגון השיעי פתח חשבון עם ישראל על הרג פעיל חיזבאללה זוטר שעבד כנהג משאית ועסק בהברחות נשק מסוריה ללבנון, אז ניתן להעריך מה תהיה התגובה שלו לחיסול בעתיד של שני הבכירים הללו על אדמת סוריה. את המערכת המשומנת הזו מניעים אנשי כספים מיומנים שפועלים בהצלחה מרובה חרף הסנקציות על סוריה ולבנון.

קאסם סולימני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
לחץ להשתלבות במוצבים קיימים של הצבא הסורי בדרום סוריה. קאסם סולימאני ב-2015/צילום מסך, טוויטר

זו מערכת סבוכה ומלאת אינטרסים שמתחלקת בין ביירות, דמשק, טהראן ומוסקבה. האיראנים רוצים להשיג שליטה בשטח דרום סוריה, כדי להקים בסיסים שיהוו מנוף לחץ גדול על ישראל לבל יתקפו את איראן בעתיד; חיזבאללה משרת את משטר האייתולות אך נהנה מעצם זה שהוא יוכל להעסיק את צה"ל בגבול סוריה מבלי לשלם על כך מחיר בלבנון; אסד כבול בין הרצון להשיב לאיראנים על סיוע הבלתי פוסק במלחמה לייצוב משטרו לבין הרצון להשיב את השקט למה שנשאר מהמדינה המפורקת שלו; הרוסים רוצים להרוויח מהסיפור כמה שיותר כסף, שליטה והשפעה ולכן הם מתמרנים בין הצדדים.

כדי להבין כמה צירי התנועה באוויר וביבשה בין טהראן לדמשק וביירות קרובים ודינמיים, ניתן להיזכר בכמה אירועים. לדוגמה, בדצמבר 2020, אז במשך שעות ארוכות נשמעו הגי פיצוצים ונצפו בכדורי אש מעל גבול סוריה-לבנון. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, פרסם טענה לפעולה ישראלית באלזבדאני, שגרמה להריסת מחסני טילים ותחמושת של חיזבאללה ומיליציות תומכות באיראן. הדיווח כלל טענה לחברי מליציות שנהרגו ונפצעו במהלך התקיפה ופיצוצי המשנה. מרכז המעקב הסורי טען, כי בגבעות הסמוכות למקום הפיצוץ נחפרו מחסני נשק שהגיעו מאיראן לדמשק ומהם הוא מחולק למוצבים ולבסיסים השונים.

באותו החודש דיווחה סוכנות הידיעות הסורית על תקיפת תשתיות בכפר אל-חוריה באזור קוניטרה בדרום סוריה. שם נטען כי מתנהלת בשנה האחרונה פעילות נרחבת של פעילי חיזבאללה ואיראן. בהמשך לאותם פיצוצים מסתוריים התרחש אירוע חריג לפני כחודש בעיירה אל קאסר בדרום מזרח לבנון, סמוך לגבול הסורי. על פי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים, שבעה בני אדם נפצעו בפיצוץ וכמה נוספים נהרגו. המחסנים שעלו באש נמצאים בבעלות של משפחה המקורבת מאוד לארגון חיזבאללה וככל הנראה שימש תחנת מעבר לפני הברחת הנשק והתחמושת.

כוחות צבא סוריה במחוז דרעא, 11 ביולי 2018. רויטרס
משטר אסד לא רוצה לאבד את הדרום. חיילי צבא סוריה במחוז דרעא שבדרום סוריה/רויטרס

למרות המגמה, משטר אסד לא רוצה לאבד את הדרום ולא אוהב, בלשון המעטה, את המאמץ שמפעילים האיראנים וחיזבאללה להשתלט על נכסי הצבא. לכן, לפני מספר חודשים החליט בשאר אסד להורות לאחיו, מאהר, מפקד הדיוויזיה המשוריינת הרביעית, לעבור מהצפון לדרום. הייעוד העיקרי שלו היא ההגנה על המשטר ואנשי וסמלי השלטון בדמשק. הדיוויזיה נחשבת לאחת המיומנות והמקצועיות שנותרו לצבא הסורי. כך גם נאמנותה למשפחת אסד, מאחר שכ-80% ממנה מורכב מבני העדה העלאווית. הערכות במערכת הביטחון בישראל כי משטר אסד לא יסכים לאורך זמן להתנגשויות ורעשי הרקע שמייצרים האיראנים וחיזבאללה בדרום סוריה וינסה לצמצמם אותן בדרכים שקטות של החזרה השליטה לידיו. הצעד המובהק ביותר היה העברת אחיו דרומה.

מאהר היה זה שהורה להטיל חביות חומר כימי על אזרחים סורים בריכוזי אוכלוסייה, כדי להטיל אימה לפני התמרון הקרקעי של כוחותיו. יש מי שמכנה במערכת הביטחון בישראל את מאהר כ"פסיכופט", ועד כה באזורים בהם פעל הוא הצליח לכבוש שטחים גדולים, להבריח קני טרור ולכפות שקט.

נשיא סוריה בשאר אסד (מימין) ואחיו מאהר אסד בהלווית אביהם, הנשיא המנוח חאפז אסד, דמשק, 13 ביוני 2000. AP
הנעת הדוויזיה בפיקודו של אחיו מרמזת על חששותיו. בשאר אסד לצד אחיו מאהר בהלוויית אביהם בשנת 2000/AP

גורמי ביטחון מעריכים כי העובדה שאסד מרגיש חסר אונים וחלש מול ההתקפות הישראליות תאיץ בו בטווח הארוך להרגיע את השטח. במיוחד כשמשטרו משווע ליציבות והוא חושש לחייו.

"זו תקופה רגישה מאוד ואם נקרא את המפה נכון נוכל להשפיע על המציאות ולקדם את האינטרסים של מדינת ישראל", אומר גורם ביטחוני בכיר ומוסיף, "חשוב להגיד שהמציאות יכולה להשתנות במהירות ולהפתיע. לזה צה"ל צריך להיות ערוך - לא רק מהזירה הלבנונית, גם מהזירה הסורית. השטח שנתן אסד לאיראנים בחופי לטקיה מאפשר להם גישה אל הים התיכון. זה מדאיג מאוד ומסוכן".

במערכת הביטחון טוענים שכלל השחקנים בסוריה מנסים לפעול כבשגרה, אך בעין השנייה פוזלים לעבר הבית הלבן ומחכים לראות כיצד יפעל הנשיא ג'ו ביידן ומה תהיה המדיניות שלו כלפי המזרח התיכון בכלל וסוריה בפרט.

בשלב זה מעריכים גורמי הביטחון בישראל כי אין כוונה לארה"ב להוציא את החיילים שלה מאלטאנף ומאבו אל כאמל שבסוריה וזו בשורה טובה לישראל. כל עוד הצבא האמריקאי נוכח במרחב, יש בכך כדי להשפיע לא רק על הנשיא אסד אלא גם על הרוסים, שבשלב הזה מאפשרים את התקיפות של ישראל על יעדי איראן וחיזבאללה בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully