וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלה משותקת, וקובה מרחיבה דרמטית את המגזר הפרטי

8.2.2021 / 13:48

הממשלה הקומוניסטית הודיעה כי תרחיב את הפעילותה פרטית ליותר מ-2,000 תחומים נוספים, על מנת להתניע את הכלכלה שהתכווצה דרמטית אשתקד בשל הקורונה שפגעה אנושות בענף התיירות

תור בכניסה לשוק בהוואנה, קובה, 3 בפברואר 2021. רויטרס
מחסור חמור במוצרי יסוד. תור לשוק בהוואנה, בשבוע שעבר/רויטרס

קובה תאפשר לחברות פרטיות קטנות לפעול ברוב המגזרים במדינה, ברפורמה משמעותית בכלכלה הריכוזית של האי הקומוניסטי. שרת העבודה מרטה אלנה פיטו הודיעה על המהלך ביום שבת, על רקע המשבר הכלכלי באי הקריבי. היא אמרה בפגישה של מועצת השרים שאישרה את המדיניות כי הפעילות הפרטית הורחבה מ-127 תחומים ליותר מ-2,000, לצד 124 תחומים שיוחרגו מכך. התקשורת הרשמית במדינה לא פירטה מהם אותם חריגים.

כלכלנים פרו-רפורמות בקובה קוראים תקופה ארוכה לאפשר את הרחבת העסקים הקטנים כדי להתניע את הכלכלה וליצור משרות עבודה. הכלכלה מדשדשת במשך שנים והיא התכווצה ב-11% אשתקד, בשל השילוב בין מגיפת הקורונה שמוטטה את ענף התיירות והסנקציות האמריקניות, שהוטלו מחדש בתקופת כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. אזרחי קובה סובלים ממחסור של מוצרי יסוד ומתורי ענק להצטיידות בהם.

המשבר אילץ את הוצאתם לדרך של סדרת רפורמות שהיו תקועות במשך זמן רב, החל מפיחות בערך הפזו וארגונה מחדש של המערכת המוניטרית ועד לביטול חלק מהרגולציות על עסקים ממשלתיים והשקעות זרות.

"עובדי המגזר הפרטי לא ייהנו מחיים קלים בהתחלה חדשה זו בשל האווירה הסבוכה שבה הם יפעלו, עם מעט דולרים ותשומות", אמר פבל וידאל, כלכלן לשעבר בבנק המרכזי של קובה המלמד קיום באוניברסיטה בקולומביה. "עם זאת, בזכות התושייה של הקובנים והתחכום של השוק המקביל, הם יצליחו להתרומם לאט לאט".

הנשיא מיגל דיאס-קאנל אמר בשנה שעברה כי קובה עומדת בפני משבר בינלאומי ומקומי וכי היא תיישם שורת רפורמות להגברת היצוא, לצמצום היבוא ולהגברת הביקוש. הוא אמר כי הצעדים יכללו "שיפור של המגזר הלא ממשלתי, עם עדיפות מידי להרחבת התעסוקה העצמית והסרת מכשולים".

המגזר הלא ממשלתי, שלא כולל את ענף החקלאות ומאות אלפי החוות הקטנות, אלפי הקואופרטיבים ופועלי היום שלו - מורכב בעיקר מעסקים פרטיים קטנים וקואופרטיבים הכוללים את עובדיהם, אמנים, נהגי מוניות וסוחרים.

שרת העבודה אמרה כי כ-600 אלף איש מועסקים במגזר הזה, כ-13% מכוח העבודה של קובה. כולם מוגדרים עובדים עצמאיים וכ-40% מהם תלויים בעיקר בענף התיירות או בעבודה בתחבורה הציבורית.

בחצי השנה האחרונה הממשלה אף פעלה לקידום גשה לעסקים קטנים לשווקים סיטונאיים וליבוא וליצור, אם כי רק דרך חברות ממשלתיות.

  • עוד באותו נושא:
  • קובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully