וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: פקחי האו"ם איתרו שרידים רדיואקטיבים במתקני גרעין באיראן

דיפלומטים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החומרים אותרו בשני מתקנים שאיראן חסמה במשך כמה חודשים. הדיפלומטים אמרו כי הם לא יודעים מה בדיוק אותר, אך זה מעלה שאלות חדשות לגבי שאיפות הגרעין של טהראן

בווידאו: נתניהו מצהיר שישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני/עריכה: אסף דרורי

פקחים מטעם האו"ם באיראן מצאו עדויות חדשות לפעילות גרעינית בלתי מוכרזת במדינה - כך אמרו שלושה גורמים בארגון לוול סטריט ג'ורנל. הממצאים, שאותרו במקביל לדיונים בארצות הברית על גיבוש המדיניות כלפי הסכם הגרעין, מעלים שאלות חדשות אודות היקף השאיפות האטומיות של הרפובליקה האסלאמית.

הדגימות שנלקחו משני אתרים במהלך בדיקות בשנה האחרונה על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם הכילו עקבות של חומר רדיואקטיבי, אמרו אותם גורמים דיפלומטים. אלה, לדבריהם, יכולים להצביע על כך שאיראן ביצעה עבודה על נשק גרעיני, על בסיס מקום הימצאם של החומרים. הדיפלומטים אמרו כי הם לא יודעים מה האופי המדויק של מה שנמצא.

בשנה שעברה, איראן חסמה את פקחי סבא"א מלבדוק את האתרים המדוברים, במשך שבעה חודשים. טהראן הכחישה את הטענה כי היא פועלת לייצר פצצה אטומית ואמרה שכל עבודתה הגרעינית נועדה למטרות שלום כמו ייצור חשמל וענייני בריאות. לא הייתה תגובה מידית מאיראן על הממצאים.

מתקן להעשרת אורניום בפורד, איראן 6 בנובמבר 2019. סוכנות הגרעין של איראן, אתר רשמי
מתקן להעשרת אורניום בפורד, איראן/אתר רשמי, סוכנות הגרעין של איראן

בחודשים האחרונים איראן הגדילה את פעילותה הגרעינית, והפרה רבות מההגבלות שניתנו לה בהסכם הגרעין משנת 2015 שחתמה עם ארצות הברית, מעצמות אירופה, רוסיה וסין. מהלכים אלה החלו יותר משנה לאחר שממשל טראמפ יצא מהעסקה במאי 2018, ואז הטיל סנקציות רחבות על איראן, שהוסרו במסגרת ההסכם.

איראן איימה גם להגביל את הגישה של פקחי סבא"א לאתרי הפיתוח החל מהמשך החודש. צעדים אלה גרמו לדאגה גוברת בוושינגטון מכוונותיה הגרעיניות של איראן.

עוד בוואלה!

לדחוף או להמתין: המועצה לביטחון לאומי בארה"ב תדון בהסכם הגרעין עם איראן

לכתבה המלאה
תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, אוקטובר 2020/רויטרס

ב-2015 סבא"א סברו כי לאיראנים היתה תכנית נשקים גרעינים מובנית עד 2003, ושהם המשיכו עם פעילויות מסוימות לאחר מכן. הבית הלבן ובכירים באירופה הגיעו למסקנה זהה.

עם זאת, בדיווח מיוני האחרון, סבא"א מנתה שאלות שהפנתה לאיראן לשם הבהרה על מגוון פעילויות חשודות שהתרחשו בתחילת שנות ה-2000 או לפני, ועלולות לשמש עבור פיתוח נשק גרעיני. חשד אחד עלה לגבי קידוחים איראנים של אורניום מתכתי, חומר שממנו ניתן לייצר מרכיב מרכזי בנשק גרעיני, וחשד שני התעורר בנוגע לחומר גרעיני שהוצג באתר בו ייתכן ואיראן כבר בחנה חומרי נפץ מרסקים, בהם ניתן להשתמש לפיצוץ נשק גרעיני.

הסוכנות גם שאלה את איראן על אתר שלא הצהירו עליו, בו ייתכן והתרחשו דיונים ותהליכים אסורים הקשורים באורניום. שניים מן האתרים המדוברים הושמדו לפני שנים, ואתר נוסף נעקר ב-2019. לבנתיים סבא"א ציינו כי הם לא פוסלים שהאיראנים השתמשו בחומרים מהעבודה הגרעינית הזו בתקופה האחרונה.

תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
"לאיראן אכן היתה תכנית נשק גרעיני בעבר, סביר להניח". תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, אוקטובר 2020/רויטרס

"התגלית של חומר רדיואקטיבי באתרים האלו עלולה להצביע על כך שלאיראן בהחלט יש חומר גרעיני בלתי מדווח", אמר דייוויד אולברייט, מפקח נשק לשעבר ונשיא המכון למדע וביטחון בינלאומי בוושינגטון. "זה יצביע על כך שלאיראן אכן היתה תכנית נשק גרעיני בעבר, סביר להניח", אולברייט הוסיף.

הסוכנות כבר עדכנה בעבר כי מצאה חלקיקי אורניום בלתי מוצהרים, כולל אורניום מועשר, באתר חשאי נפרד בטהראן ב-2019, שהאמינו כי הוא שימש כמחסן לציוד גרעיני. אותה התגלית היתה זו שגרמה לסוכנות לבקש גישה לאתרים אחרים במדינה.

בכירים אמריקנים ואירופאיים דחקו באיראן לשתף פעולה באופן מלא עם החקירה המתרחבת של הסוכנות בדבר פעילויות העבר הקשורות בגרעין, אך המתחים גברו ב-18 החודשים האחרונים. לטענת איראן, סבא"א "נשענת על מידע ישראלי מפוברק". המדינה גם דחקה בהסוכנות לסיים את עבודתה במהירות. האיראנים אף איימו להגביל את גישתם של פקחי סבא"א לאתרים מאוחר יותר החודש, אם ארה"ב לא תסיר את הסנקציות.

נזקי מבנה סמוך לכור במהלך "תקרית" בטהראן, איראן 2 ביולי 2020. AP
נזקי מבנה לאחר "תקרית" בכור בטהראן, יולי 2020/AP

בשנה שעברה, הצביעו בסבא"א לצנזר את איראן על חוסר שיתוף הפעולה שלה. איראן בתגובה מחתה על הצעד בטענה שאינו מוצדק, וזכתה לגיבוי של רוסיה וסין. בינואר 2020 הסוכנות ביקשה גישה לשני אתרים, אך איראן סירבה שוב ושוב להעניק את האישורים, עד שרפאל גרוסי, יו"ר סבא"א, נסע לטהראן באוגוסט וחתם על עסקה. בעקבות ההסכם, פקחי הסוכנות היו רשאים לקחת דוגמיות משני האתרים המדוברים, וערכו בדיקות נוספות במיקום אחר.

בזמן שהדוגמיות נבדקו במעבדה, גרוסי הגביר את הלחץ על איראן להסביר כראוי את הנוכחות של חלקיקי האורניום שנמצאו באתר בטהראן ב-2019. גרוסי הבטיח כי ימשיך את החקירה של סבא"א עד אשר איראן תספק תשובות עבור כל החומרים הבלתי מדווחים. בנובמבר האחרון, יו"ר הסוכנות תיאר כי ההסברים שניתנו על ידי האיראנים היו "לא אמינים ברמה הטכנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully