וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במוסד יוקרתי באיסטנבול, הסטודנטים קוראים תיגר על הבחישה של ארדואן

3.2.2021 / 19:51

בחודש האחרון מתקיימת מחאה באוניברסיטת בואזיצ'י, אחרי שנשיא טורקיה מינה לרקטור מקורב למפלגת השלטון במקום את אחד מאנשי הסגל. בממשלה מכנים את המפגינים "סוטים להט"בים", ולא מתכוונים לסגת. "תוך חצי שנה זה ייגמר", הבטיח הרקטור החדש אחרי שמאות נעצרו

מהומות בטורקיה: ארדואן כפה את מועמדו לתפקיד רקטור אוניברסיטת בוגזיצ'י/צילום: רויטרס

סטודנטים באוניברסיטת בואזיצ'י באיסטנבול מוחים בשבועות האחרונים נגד מינויו של רקטור חדש על ידי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, באחת המחאות המשמעותיות ביותר נגדו בשנים האחרונות. למרות האיסור הממשלתי על הפגנות, סטודנטים ומרצים במוסד היוקרתי מחו מאז תחילת החודש שעבר מפגינים נגד המינוי של הפוליטיקאי לשעבר מליה בולו לרקטור החדש. הם טוענים שזה מהלך לא דמוקרטי, מאחר שבאופן מסורתי חברי הסגל היו בוחרים את הרקטור שלהם משורותיהם.

שר הפנים שלו סולימאן סוילו, החריף את המתיחות אתמול, כשכינה את המפגינים "סוטים להט"בים" בטוויטר, שבתגובה סימנה את הציוץ שלו. "האם עלינו לסבול סוטים להט"בים שמעליבים את הכעאבה הגדולה? ודאי שלו", כתב שר הפנים, אחרי שהסטודנטים שיתפו ברשתות החברתיות תמונות שלהם שמים על הקרקע תמונה שמשלבת סמלים להט"בים עם תמונות אסלאמיות, כולל את האבן הקדושה בעיר מכה שבערב הסעודית, שהיא אחד האתרים הקדושים ביותר לאסלאם.

בטוויטר אמרו כי הציוץ של סוילו, בדומה לאחד מסוף השבוע שבו השתמש בביטוי דומה, הפר את התקנות נגד ביטויי שנאה. הרשת החברתית אמרה כי היא לא תסיר את הפוסטים משום שייתכן בהם עניין ציבורי. בטוויטר סירבו לציית לדרישה של טורקיה לפיה הרשתות החברתיות ימנו נציג במדינה על מנת שיטפל בפניות הרשויות להסרת תכנים. בתגובה, רוחב הפס שלה עשוי להצטמצם בחודשים הקרובים.

סוילו אמר אתמול בשידור חי בטלוויזיה כי מתפקידו לשמור על המשפחות מפני "הסוטים הלהט"בים". "אני מאמין, ולפי האמונה שלי, זאת סטייה. בתור מוסלמי, אני מחויב לומר זאת, להגנת ערך המשפחה".

הפגנת סטודנטים באוניברסיטת בואזיצ'י, איסטנבול, נגד מינוי של רקטור המקורב למפלגת השלטון של טורקיה, 1 בפברואר 2021. רויטרס
אחד ממוסדות האקדמיה החופשיים האחרונים. מפגינים באוניברסיטה, שלשום/רויטרס

ביומיים האחרונים נעצרו יותר מ-300 איש, עם התרחבות המחאה. אתמול התאספו פעם נוספת מפגינים בקמפוס של בואזיצ'י, אחד המעוזים האחרונים של החופש האקדמי בטורקיה. הם עמדו בגבם למבנה של הרקטור, וקראו לו להתפטר.

מחוץ לקמפוס, מאות הפגינו בשכונת קדיקוי באיסטנבול, ונשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "הלהטב"קים לעולם לא יצעדו לבד". המשטרה פיזרה אותם תוך שימוש בגז פלפל ועצרה יותר ממאה איש, לפי לשכת מושל איסטנבול.

באנקרה הבירה, המשטרה התעמתה עם מפגינים, שחלקם צעדו "כתף אל כתף נגד הפשיזם". בסרטונים שעלו לרשתות החברתיות נראו שוטרים גוררים מפגינים, ואוזקים את ידיהם מאחורי גבם. סוכנות הידיעות הרשמית אנדולו דיווחה על מעצרם של 69 איש.

עוד בוואלה!

"אם יש בחירות עכשיו, ארדואן מפסיד. 18 שנה בשלטון זה מספיק"

לכתבה המלאה
עימותים במהלך הפגנת סולידריות עם אוניברסיטת בואזיצ'י, איסטנבול, טורקיה, 2 בפברואר 2021. רויטרס
באופוזיציה קוראים לרקטור החדש להתפטר. עימותים בין מפגינים לשוטרים באיסטנבול, אתמול/רויטרס

רוב העצורים כבר שוחררו, אבל אין סימנים לדעיכת המחאה נגד התערבותו הגוברת של ארדואן בכל היבט בחיי הציבור בטורקיה. בולו, הרקטור החדש, אמר היום מצדו כי אין לו כוונה להתפטר. "אני לא חושב בכלל על פרישה", אמר בולו, שבעבר רץ לפרלמנט במסגרת מפלגתו של ארדואן, בשיחה עם כתבים באיסטנבול. "המשבר יסתיים סופית בתוך חצי שנה".

במפלגת האופוזיציה החילונית קוראים לבולו להתפטר, וכמה מחוקקים משורות המפלגה הפרו-כורדית הגיעו לקמפוס ביום שני. ראש עיריית אנקרה, מנסור יאבס, כתב לבולו מכתב שבו אמר כי יהיה לו עדיף להקריב את משרתו מאשר את "השלום האקדמי, הנוער והעתיד שלנו".

מפגין עצור במהלך הפגנת סולידריות עם אוניברסיטת בואזיצ'י, אנקרה, טורקיה, 2 בפברואר 2021. רויטרס
"כתף אל כתף נגד הפשיזם". עצור בהפגנה באנקרה, אתמול/רויטרס

עם זאת, ארדואן, ששיבח את אגף הנוער במפלגת השלטון על כך שהוא לא "להט"בי", וממשלתו הדפו את הביקורת על המינוי, ואמרו כי הצעד חוקי. יו"ר הפרלמנט, מוסטפא סנטופ, אמר היום כי הוא מאמין שההפגנות "אורגנו על ידי אנשים מקצועיים".

מבקריו של ארדואן, המנהיג את טורקיה בשני העשורים האחרונים, אמרו כי הוא ומפלגת "הצדק והפיתוח" שלו מחצו את הדמוקרטיה ואת הסובלנות הדתית, תוך קידום ערכים אסלאמיים שמרניים. תומכיו של ארדואן אומרים כי הוא השיב את חופש הדת ברפובליקה שבעבר שמרה בתקיפות על ערכי החילוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully