וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה 3 שנים: שיחה רשמית ופומבית בין בכירים בממשל האמריקני וברשות

1.2.2021 / 23:31

השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שיח שוחח בטלפון עם סגן עוזר שר החוץ האמריקני לענייני ישראל והרשות הפלסטינית האדי עמר, שצפוי לשחק תפקיד מרכזי בגיבוש ויישום מדיניות ביידן בנושא. א-שיח אמר כי דן עם הבכיר האמריקני במצב ברשות וכי השניים סיכמו להמשיך בהידברות

בווידאו: ביידן הכריז על מינויים - בלינקן יכהן כשר החוץ, קרי יעסוק בענייני אקלים/צילום: רויטרס

לראשונה זה שלוש שנים התקיימה אמש (שני) שיחה פומבית ורשמית בין בכיר בממשל האמריקני לבין בכיר ברשות הפלסטינית. השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שיח שוחח בטלפון עם סגן עוזר שר החוץ האמריקני לענייני ישראל והרשות הפלסטינית האדי עמר. א-שיח אמר כי דן עם הבכיר האמריקני במצב ברשות הפלסטינית וכי השיחה היתה חיובית והשניים סיכמו להמשיך בהידברות.

הממשל האמריקני לא צפוי למנות שליח מיוחד לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני ולכן עמר צפוי להיות שחקן מרכזי בגיבוש ויישום מדיניות הנשיא ביידן בנושא. עמר זוכה להערכה רבה בקרב ההנהגה הפלסטינית שרואה בו גורם הגון ומאוזן. בנוסף, הוא זוכה להערכה גם בקרב גורמים בממשלת ישראל שעבדו עימו כשהיה סגן השליח האמריקני לתהליך השלום תחת הנשיא לשעבר ברק אובמה.

עמר שוחח בימים האחרונים גם עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה, עם ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' ועם בכיר הפתח ג'יבריל רג'וב. שתאיה אמר שדן עם עמר בפתיחת משרדי אש"ף בוושינגטון ובפתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים, וכן בחידוש הסיוע הכלכלי האמריקני לרשות הפלסטינית ולאונר"א.

האדי עמר. טוויטר, אתר רשמי
הפלסטינים רואים בו גורם הגון ומאוזן. עמר/אתר רשמי, טוויטר
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה, 25 באוגוסט 2020. רויטרס
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה/רויטרס

לפני כשבוע הכריז ממשל ביידן לראשונה במהלך ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם על כוונותיו בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הנציג האמריקני בדיון, סגן השגריר ארצות הברית באו"ם, הדגיש כבר בפתיחה כי ממשל ביידן יתמוך בפתרון של שתי מדינות שיהיה מוסכם על שני הצדדים. "החזון הזה נשאר הדרך הטובה ביותר להבטיח את עתיד ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר סגן השגריר.

הוא הדגיש כי בניגוד לממשל טראמפ, הממשל החדש יבסס את מדיניותו בנושא הישראלי-פלסטיני על התייעצויות עם שני הצדדים. "אי אפשר לכפות שלום על אחד הצדדים", אמר. לדבריו, ההנהגות בישראל וברשות הפלסטינית רחוקות מאוד בעמדותיהן, המצב הפוליטי מסובך והאמון נמוך.

לכן, הוא אמר שממשל ביידן רוצה "לשמר את היכולת להגיע לפתרון שתי מדינות" בעתיד ולשפר את המצב בשטח, ובמיוחד ברצועת עזה. לדבריו, ממשל ביידן יעודד את ישראל והרשות הפלסטינית להימנע מצעדים חד צדדיים שיקשו על פתרון שתי המדינות - כגון סיפוח, בניית התנחלויות, הריסות בתי פלסטינים, הסתה ותשלום כספים למחבלים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על שורת צווים נשיאותיים לטובת המאבק בשינויי האקלים, 27 בינואר 2021. רויטרס
ממשל ביידן רוצה "לשמר את היכולת להגיע לפתרון שתי מדינות"/רויטרס

הנציג האמריקני אמר כי ממשל ביידן יחדש את היחסים עם הרשות הפלסטינית, יחדש את הסיוע הכלכלי ויפתח מחדש נציגויות דיפלומטיות שנסגרו תחת ממשל טראמפ - כמו משרדי אש"ף בוושינגטון והקונסוליה האמריקנית בירושלים. הוא הוסיף כי ארצות הברית תתנגד להחלטות חד צדדיות נגד ישראל בפורומים בינלאומיים.

הוא בירך על הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב אך הדגיש כי "נורמליזציה אינה תחליף לשלום בין ישראל לפלסטינים". לדבריו, ממשל ביידן מקווה שאפשר יהיה לקדם נורמליזציה בצורה שתקדם את פתרון שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully