וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים מכתרים את בירת הרפובליקה המרכז אפריקנית: "המצב אפוקליפטי"

ארגוני המורדים במדינה הענייה ביותר באפריקה מכתרים את הבירה בנגי בניסיון להדיח את הנשיא הנבחר, ונאבקים נגד הממשלה שנתמכת על ידי האו"ם, רוסיה ורואנדה. לפי נציבות הפליטים, הלחימה מעכבת סיוע הומניטרי ופליטים נאלצים לסחור במין עבור מזון

חייל האו"ם באנגוי בירת הרפובליקה המרכז אפריקאית. GettyImages
"המצב אפוקליפטי". חיילי האו"ם בבנגי/GettyImages

ארגוני המורדים ברפובליקה המרכז אפריקנית מכתרים את הבירה בנגי - כך אמר היום (ראשון) ראש הממשלה לשעבר מרטין זיגלה. המורדים מנסים לערער על בחירתו המחודשת של הנשיא פוסטין-ארקנז' טואדרה בדצמבר ולהדיח אותו מתפקידו, ונאבקים מול כוחות ביטחון ממשלתיים שנתמכים על ידי חיילים מהאו"ם, מרוסיה ומרואנדה.

זיגלה סיפר שהקרבות מתנהלים ברחבי המדינה באופן יום-יומי. "אני לא יכול לעזוב את בנגי ללא אבטחה צמודה של כוחות צבא חמושים", אמר. "אז תדמיינו את שאר האוכלוסייה. תוסיפו את הסגר ומצב החירום - זה באמת מצב אפוקליפטי".

לפי נתוני האו"ם, יותר מ-200 אלף איש נמלטו מבתיהם בעקבות השתלטות כוחות המורדים על שני-שלישים מהמדינה. מצב חירום הוכרז בבירה בתחילת החודש.

ראש הממשלה לשעבר בירך על בקשת האו"ם להבאת משקיפי שלום נוספים ל-12 אלף הנמצאים כעת במדינה, אך הבהיר כי שי לקיים שיחות בין הצדדים הלוחמים בדחיפות. "הסלמה צבאית אינה הפתרון היחיד לטיפול במשבר הביטחוני, הכלכלי וההומניטרי שמאיים להכניס את אחת מהמדינות הנחשלות ביותר בעולם לתרדמת".

פליטים במחנה מאולתר בקונגו. GettyImages
מין תמורת מזון. פליטים במחנה מאולתר בקונגו/GettyImages

הרפובליקה המרכז אפריקנית היא אחת המדינות הבלתי יציבות והעניות ביותר באפריקה, על אף שהיא עשירה במשאבי טבע כמו יהלומים ואורניום. האו"ם מעריך שכמחצית מהאוכלוסייה במדינה מסתמכת על סיוע הומניטרי.

לפי נציבות האו"ם לפליטים, כ-92 אלף אזרחים נמלטו לרפובליקה העממית של קונגו ויותר מ-13 אלף חצו את הגבול לקמרון, צ'אד ולקונגו. היתר נמצאים במחנות ארעיים ברחבי הרפובליקה המרכז אפריקנית.

דובר הנציבות אמר לכתבים בז'נבה כי מתקפות המורדים מנעו הגעת סיוע הומניטרי לבנגי, ושרבים מתמודדים כעת עם "תנאים מחרידים". לדבריו, מחלות מתפשטות במהירות ואלו שנאלצו לעזוב את בתיהם סוחרים במין תמורת מזון.

במקביל, גוף אזורי של 12 מדינות קרא להפסקת אש ולנסיגת המורדים מחשש מהתפשטות המשבר לשטחי מדינות אזור האגמים הגדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully