וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לפני הסגר השלישי: זינוק של 40% במספר הילדים בסיכון אובדני

מנתונים שפרסמה המועצה לשלום הילד עולה כי 340 ילדים טופלו בחודשים ספטמבר-דצמבר על ידי פסיכולוגים של משרד החינוך לעומת 240 אשתקד. מצב העוני נותר דומה לשנים קודמות בעוד הלמידה המקוונת מבליטה את השוני בין אוכלוסיות שונות. "הבעיות והסיכונים הם כאן ועכשיו"

בווידאו: ממצאי דוח המבקר על הלמידה מרחוק במהלך משבר הקורונה/צילום : משרד מבקר המדינה

עלייה של כ-40% נרשמה במספר הילדים בסיכון אובדני שטופלו על ידי פסיכולוגים חינוכיים בחודשים ספטמבר עד דצמבר, ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 - כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ראשון) המועצה לשלום הילד. 340 ילדים טופלו בחודשים אלה על ידי פסיכולוגים מטעם משרד החינוך לעומת 240 ילדים שנה קודם לכן.

כמו כן חלה עלייה של 24% במספר הערכות הסיכון שנערכו בשירותים הפסיכולוגיים של משרד החינוך בחודשים אלה - 1,240 בשנת 2020 לעומת 1,000 בשנת 2019. מנגד, לפי דוח המועצה לשלום הילד, בחודשים אפריל עד ספטמבר 2020 חלה ירדה משמעותית של 16%-45% במספר הילדים מתחת לגיל 12 שטופלו בשירותי בריאות הנפש בקופות החולים.

השלכות הלמידה מרחוק

  • 40% עלייה בטיפול בילדים בסיכון אובדני על ידי פסיכולוגים חינוכיים
  • 24% עלייה במספר הערכות הסיכון שנערכו בשירותים הפסיכולוגיים של משרד החינוך
  • 22% מההורים בבתי ספר דוברי עברית דיווחו שילדיהם לא משתתפים באופן סדיר בלמידה מרחוק
  • 41% מההורים בבתי ספר דוברי ערבית דיווחו שילדיהם לא משתתפים באופן סדיר בלמידה מרחוק
תלמידה לומדת מרחוק, 18 במרץ 2020. חן לאופולד, פלאש 90
1,240 הערכות סיכון נערכו בשירותים הפסיכולוגיים של משרד החינוך. תלמידה לומדת מרחוק/פלאש 90, חן לאופולד

בנוסף, לפי הדוח חלה בשנת 2020 ירידה של 19% במספר הקטינים נפגעי אלימות במשפחה ופגיעה מינית שאותרו בקופות החולים ודווחו לרשויות הרווחה או למשטרה לעומת 2019. הנתונים גם תואמים לנתוני המשטרה, שפורסמו בשבוע שעבר בוואלה! NEWS, לפיהם חלה בשנה החולפת ירידה במספר התיקים שנפתחו בגין עבירות מין בקטינים במשפחה. עם זאת, חלה ב-2020 עלייה של כ-24% במספר הקטינים המטופלים במרכזים האזוריים לטיפול בפגיעות מיניות בילדים ובבני נוער.

עוד בוואלה!

ירידה בתלונות על עבירות כלפי ילדים: "דאגה מהדיווחים שלא מגיעים"

לכתבה המלאה
מבקשי מקלט בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
31.7% מהילדים בישראל חיו מתחת לקו העוני בשנה החולפת/ראובן קסטרו

מצב העוני נותר דומה לשנים קודמות. לפי המועצה לשלום הילד, 31.7% מהילדים בישראל חיו מתחת לקו העוני בשנה החולפת, שיעור דומה לשנת 2019 (30.9%). בחברה החרדית והערבית שיעור העניים גבוה יותר. בשנת 2020 - 57% מבין הילדים החרדים ו-46% מבין הילדים הערבים חיו מתחת לקו העוני.

הפערים בין הציבורים השונים באים לידי ביטוי גם בלמידה מרחוק. לפי הדוח של המועצה לשלום הילד, המתבסס על סקר משרד החינוך מחודש אוקטובר, שיעור ההורים לילדים בבתי ספר דוברי ערבית שדיווחו כי לא התקיימה בכיתת ילדיהם למידה מרחוק היה גבוה כמעט פי ארבעה מהורים לילדים בבתי ספר דוברי עברית (15% לעומת 4%).

כמו כן, כ-22% מההורים לילדים בבתי ספר דוברי עברית דיווחו כי ילדיהם לא השתתפו באופן סדיר בלמידה מרחוק (כלומר לא הגיעו למחצית או יותר מהשיעורים), וזאת לעומת כ-41% מבין ההורים הערבים. בנוסף, לכ-30% מהתלמידים בבתי הספר דוברי העברית ולכ-56% מהתלמידים בבתי ספר דוברי ערבית אין חיבור יציב לאינטרנט.

תמונת מצב העוני

  • אחד מכל שלושה ילדים עני
  • שיעור העוני בקרב משפחות חרדיות - 57%
  • שיעור העוני בקרב משפחות ערביות - 46%

"המדינה יושבת על סיר לחץ חברתי מבעבע"

"אסור לנו לחיות בשלום עם הידיעה שדור הילדים והילדות הזה, יגדל בחברה שבה, באופן שקוף כל כך, ומעוות כל כך, העובדה שילדה היא יהודייה או ערביה, שילד הוא חילוני, דתי או חרדי, היא זאת שתקבע את רמת ההשכלה שיזכו לה, ואת רמת החיים שיחיו בה", אמר נשיא המדינה ראובן ריבלין בהתייחס לדוח. "זוהי עת חירום ועלינו לנקוט במאמצי חירום, חובה עלינו לשים לב".

עוד הוסיף ריבלין כי "החברה הישראלית זקוקה לתכנית שיקום ולתקופת שיקום חברתית-כלכלית. לצערנו, אנחנו בפתחה של מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים. אבל אנחנו האזרחים חייבים לעשות הכול כדי להבהיר לנבחרי ונבחרות הציבור שלנו שאחרי הבחירות חובה עליהם להתגייס להבטחת הווה טוב לכולנו ועתיד טוב יותר לילדינו. כל ילדינו".

מנכ"לית המועצה לשלום הילד ורד וינדמן אמרה כי "נראה שמדינת ישראל 'יושבת' על סיר לחץ חברתי מבעבע בכל הקשור למצבם של ילדים ונוער, שאם לא ניערך להתפרצותו באופן ראוי והולם, השלכותיו מי ישורנו. אסור לחכות לכינונה של ממשלה חדשה ואסור שהעובדה שאנחנו שוב בתקופת בחירות והמדינה מנוהלת (שוב) על ידי ממשלת מעבר יעכבו מתן מענים מידיים, בנייה של תכנית ממשלתית מקיפה והוצאתה לפועל תוך גיבוי תקציבי. הבעיות, הנזקים והסיכונים הם כאן ועכשיו ולא הם ולא הילדים יכולים להתאים את עצמם לסדר היום הפוליטי או להמתין ליציבות ממשלתית או להעברתו של תקציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully