וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג "הנערים הגאים" התגלה בתור מודיע ממשלתי

28.1.2021 / 12:37

מסמכים משפטיים חשפו כי הנרי "אנריקה" טריו, שנעצר בוושינגטון לפני ההסתערות על הקפיטול, היה מעורב במבצעים משטרתיים אחרי שעמד לדין על הונאה בעשור הקודם. "מעולם לא היה לוקח כל כך פורה מבחינת שיתוף פעולה", אמר אז סניגורו של מנהיג הארגון הקיצוני. הוא מכחיש

בווידאו: מנהיג ארגון הימין הקיצוני "הנערים הגאים" התגלה כמודיע ממשלתי/צילום: רויטרס

מנהיג ארגון הימין הקיצוני "הנערים הגאים" שימש בעבר מודיע של רשויות אכיפת החוק בארצות הברית - כך עולה ממסמכים שהוגשו לבית משפט. הנרי "אנריקה" טריו, שנעצר בוושינגטון זמן קצר לפני ההסתערות על הקפיטול, החל בשיתוף הפעולה אחרי שהואשם בהונאה ב-2012. הוא העביר מידע הנוגע לשורת חקירות, כשבין היתר פעל בחשאי.

הארגון, שבו חברים גברים בלבד, ניזון מהמדיניות של ממשל טראמפ והיה אחד הגורמים המסיתים המרכזיים בהפגנות שקדמו למהומות בקפיטול ב-6 בינואר ובמהלכן. הארגון יוצא נגד "המדינה העמוקה" ופועל להפיל את הממשל, כך שהחשיפה שלפיה טריו היה מודיע של השלטון הפדרלי הגיעה בהפתעה.

הפרטים על שיתוף הפעולה של טריו התגלו בתמליל של שימוע שנערך ב-2014 בבית משפט פדרלי בפלורידה, שעסק בהונאה הכוללת במכירה חוזרת של ערכות בדיקה לסוכרת. התובע והסניגור של טריו דאז ציינו את שיתוף הפעולה הנרחב שלו כשביקשו להפחית את עונש 30 חודשי המאסר שלו. השופט הסכים להפחית את העונש ל-16 חודשים.

"כבודו, בכל הכנות, לאורך כל השנים שאני עושה זאת, ועכשיו זה כבר יותר מ-30 שנה, מעולם לא היה לי לקוח שהיה כל כך פורה מבחינת שיתוף פעולה בכל היבט שהוא", אמר הסניגור של טריו דאז, ג'פרי פילר, לפי תמליל השימוע.

בריאיון לרויטרס, שפרסמה לראשונה את הסיפור, טריו הכחיש כל שיתוף פעולה עם הרשויות.

מנהיג ארגון הנערים הגאים אנריקה טריו בעצרת בפורטלנד, 26 בספטמבר 2020. AP
ארגונו רוצה להפיל את הממשלה. טריו בעצרת בפורטלנד, בשנה שעברה/AP

לפי התמליל, התובע בתיק אמר כי לאחר כתב האישום שהוגש ב-2012, טריו עזר לממשל להעמיד לדין יותר מ-12 אנשים אחרים. עורך הדין שלו אמר כי הוא הנאשם הראשון ששיתף פעולה בתיק וכי הוא מעורב במגוון פעולות חשאיות של המשטרה שעסקו במכירת סטרואידים ומרשמים לתרופות.

"מהיום הראשון הוא היה זה שרצה לדבר עם רשויות אכיפת החוק, ורצה לנקות את שמו, רצה ליישר את העניינים כדי שהוא יוכל להמשיך בחייו. והוא למעשה שיתף פעולה בצורה משמעותית", אמר התובע על תמלילי השימוע.

טריו נעצר בוושינגטון ב-4 בינואר, יומיים לפני שהמון תומך טראמפ הסתער על הקפיטול במטרה למנוע את ניצחונו של הנשיא ג'ו ביידן.

הוא הואשם בהשחתה של דגל של תנועת Black Lives Matter בכנסייה שחורה במהלך מחאה קודמת בבירת ארצות הברית. הדגל נתלש בחודש שעבר משטח הכנסייה המתודיסטית המאוחדת של אסברי, נקרע והוצת.

לפי המשטרה, טריו נראה עם הדגל בסרטון מהאירוע שעלה ליוטיוב. אחרי שהמשטרה עצרה אותו, היא מצאה בתיקו שתי מחסניות עם הסמל של הארגון, שיכולות להכיל 30 כדורים כל אחת.

עצרת של קבוצת הימין הקיצוני "הנערים הגאים" בעיר פורטלנד, ארה"ב, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
מוגדרים "ארגון קיצוני" על ידי ה-FBI. חברי "הנערים הגאים"/רויטרס

הקבוצה הוקמה על ידי פעיל הימין גאווין מקאינס הבריטי-קנדי, אחד ממייסדי רשת התקשורת VICE, ב-2016, לפני הבחירות לנשיאות. היא מקבלת רק גברים לשורותיה, והוגדרה על ידי ה-FBI ב-2018 בתור "קבוצה קיצונית". המרכז המשפטי לדרום העני רואה בה ארגון שנאה, והליגה נגד השמצה מתארת את "הנערים הגאים" בתור שונאי נשים, אסלאמופובים, טרנסופובים ומתנגדי מהגרים.

כדי להצטרף לקבוצה, חבריה חייבים להישבע: "אני גאה להיות שובניסט מערבי, אני מסרב להתנצל על שיצרתי את העולם המודרני". בעוד היא מתעקשת שאינה גזענית ורק רוצה לחזור לערכי "המערב המסורתיים", השקפת עולמה של הקבוצה כוללת חלקים מתיאוריית הקונספירציה על "השמדת הגזע הלבן". תומכיה תומכים בזכויות הנשק, מתנגדים לפמיניזם ולשוויון מגדרי ומחזיקים בעמדות ליברטריאניות כלפי סוגיות כמו רווחה.

במהלך עימות לנשיאות עם ביידן בשנה שעברה, סירב טראמפ לגנות את הארגון. הוא נשאל שוב ושוב על ידי המנחה כריס וואלאס אם הוא מגנה את ארגוני עליונות הגזע הלבן והימין הקיצוני. הנשיא הרפובליקני פנה ל"נערים הגאים", ואמר: "נערים גאים, התרחקו ותהיו מוכנים. אבל אני אגיד לך, מישהו צריך לעשות משהו נגד אנטיפה והשמאל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully