וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות שאיימו בשביתה - המורים מתחסנים בקצב מדאיג: "מעדיפים לחכות"

שר הבריאות אדלשטיין חשף כי 34% בלבד מסגל ההוראה התחסנו עד כה, וזאת לאחר סכסוך עבודה שהוכרז כדי לכלול אותם במתחסנים. לצד החשש שהעלו חלק מהמורות, בהסתדרות המורים טוענים כי הנתונים שגויים: "משרד הבריאות משלהב את הציבור נגד עובדי ההוראה"

בווידאו: מזכ"לית הסתדרות המורים מאיימת בשביתה למרות תחילת מבצע חיסון המורים/צילום: ערוץ הכנסת

שר הבריאות אדלשטיין חשף היום (שלישי) בוועדת החוקה נתון מדאיג, לפיו רק 34% מצוותי ההוראה התחסנו עד עכשיו. המעקב אחר קצב ההתחסנות של המורים שמנהל משרד הבריאות מעלה שיעור נמוך במיוחד לאור ההיענות הגבוהה של יתר האוכלוסייה והקרבות שניהלה הסתדרות המורים סביב הנושא, במהלכם אף הכריזה על סכסוך עבודה ואיימה להשבית את הלימודים. עם זאת, נציגי המורים טוענים שאיסוף הנתונים נעשה באופן שגוי והמספר האמיתי גבוה בהרבה.

המורים עצמם והארגונים השונים לא ששו לדבר על הנושא, ונראה כי גם הם לא שבעי רצון מהמספרים. אלה שהסכימו לספר שטחו סיבות מגוונות למספר הנמוך - החל מחשש מפני השלכות החיסון לטווח ארוך, דרך גילם הצעיר שאינו מציב אותם בקבוצת סיכון ועד השמועות הלא מאומתות לגבי הפגיעה בפוריות האישה.

"אני באמת חוששת להתחסן", סיפרה ס' בת ה-40, מחנכת בכיתה א' מתל אביב. "אני חוששת באותה רמה גם מהמחלה עצמה, אבל ממרץ הייתי בקרבת חולים מאומתים וכנראה שלא נדבקתי. עשיתי לאחרונה בדיקה סרולוגית ואין לי נוגדנים בגוף. אני רוצה לעשות את החיסון בעתיד אבל כרגע אני דוחה את הקץ. כל המשפחה שלי מחוסנת, אבל אני מעדיפה לחכות עם זה".

מתן חיסונים למורים בראשל"צ 30 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
שיעור נמוך במיוחד. חיסון מורים בראשון לציון/ראובן קסטרו

ד"ר ריטה זלצמן קוליק, מורה לאנגלית בתיכון ומרצה במכללת חינוך, אינה מקבלת את ההוכחות ליעילות החיסונים. "מדובר תמיד בניהול סיכונים. הסיכון לחלות בקורונה ולמות מול הסיכון בהחדרת חומר ניסיוני", טענה, "וזאת מעבר לעניין הפוליטי ולניהול המגמתי של ממשלה עם מניעים לא נקיים".

גם ל', מורה מאזור המרכז לא ממהרת לקבל את המנות, אך מבהירה כי אינה מתנגדת לחיסונים. "אני בינתיים בודקת ומחכה לראות מה יקרה, כרגע עדיין לא רואה צורך בלהתחסן. אני לא יודעת אם נדבקתי בעבר בקורונה, אולי כן ולא ידעתי על זה", אמרה. "אני יודעת על כמה מורות בהריון שמתלבטות מאוד בנוגע לחיסון".

השפעת הפייק ניוז

בישיבת ועדת החוקה הבוקר, פירט השר אדלשטיין על הסיבות לנתון הנמוך. "חיסון הצוותים החינוכיים נמשך כבר הרבה זמן ואנחנו באחוזים מאוד נמוכים. יכול להיות שמדובר בפייק ניוז שמפיצים כל הזמן על כך שאסור לנשים צעירות להתחסן, למרות שאיגוד רופאי הנשים בישראל הוציא הודעה שזה לא נכון והם דווקא מעודדים חיסונים", אמר.

התייחסותו המיוחדת של אדלשטיין להתחסנות נשים לא באו משום מקום. הגיל הממוצע של המורים בישראל הוא 40-43, ומרביתם נשים - יותר מ-99% מעובדי הוראה המועסקים בחינוך קדם יסודי, כ-86% בחינוך היסודי, קרוב ל-80% בחטיבת ביניים ויותר מ-70% בחטיבה עליונה.

מורה מרחובות, מחנכת כיתה ג', היא אחת מהנשים שחוששות בעקבות המידע הכוזב. לדבריה, "לא אסכן את הסיכוי שלי להוליד ילדים כי מישהו כאן במדינה עושה ניסויים בבני אדם, ולשר החינוך אגיד: הייתי שמחה אם היית דואג גם למורי ומורות ישראל ולא רק לתלמידים ולהוריהם".

מתן חיסונים בראשל"צ 30 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
המידע הכוזב משפיע. חיסון מורים בראשון לציון/ראובן קסטרו

במסגרת מבצע חיסון צוותי ההוראה סוכם כי משרד החינוך יעביר את שמות המורים הפעילים לקופות החולים ולמשרד הבריאות, כדי שאלה יזמנו אותם לחיסונים. לדברי אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות, לא מדובר בנתון שמייצג את התמונה הכוללת.

"שר הבריאות בוודאי טוען על מורים שהם עובדי משרד החינוך, ששמותיהם הועברו למשרד הבריאות. אבל יש גם צוותי הוראה שהמשרד לא מעביר את השמות שלהם והתחסנו דרך רשויות מקומיות, למשל, מורי החינוך העל יסודי בבעלויות (רשתות החינוך - ס"ג), סייעות, צוותי צהרונים, עוזרי הוראה ועובדי מעטפת החינוך", ציין. "ולכן, הנתונים שהועברו ממשרד החינוך אינה התמונה הכוללת. אני לא אומר ש-75% מסך עובדי ההוראה התחסנו, אבל אני בוודאי אומר שזה לא 34%".

לדבריו, "הנתון הכולל כבר עבר את ה-50-60%, בוודאי אם נוסיף את עובדי הוראה שעברו את גיל 60. אני חושב שנהיה קרובים לתוצאה של 70% בעוד ימים ספורים כי כל מנהלי אגפי החינוך מגבירים את המידע כדי לשכנע את המורים להתחסן".

המתנה לחיסון קורונה בהיכל שלמה, תל אביב 22 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"לא ברור מה מקור הנתונים". תור לקבלת חיסונים בתל אביב/ראובן קסטרו

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, הצטרפה לדבריו. "לא ברור לנו מה מקור הנתונים שמשרד הבריאות מפרסם. מסקר שאנחנו ביצענו בימים האחרונים והשיבו עליו 19,361 עובדי הוראה החברים בהסתדרות המורים עולה כי 76.3% מהמשתתפים השיבו שחוסנו, 18.5% טרם חוסנו וכ-5% חלו בקורונה", מסרה.

"נדמה ששוב משרד הבריאות מחפש תירוצים לתחלואה הגבוהה. משרד הבריאות משלהב את הציבור נגד עובדי ההוראה ומנסה לגרום לציבור ההורים להפנות אצבע מאשימה כנגד המורים והגננות ואני מוחה על כך בכל תוקף. פניתי למשרד הבריאות וביקשתי להבין את מקור הנתונים, לצערי אני עוד ממתינה לתשובה, שכמו בכל הפעמים הקודמות גם הפעם לא תגיע", הוסיפה.

בלשכת שר הבריאות ביטלו את הביקורת. "משרד הבריאות לא עובד לפי סקרים אלא לפי 'תוצאות האמת'. לצערנו הנתונים המצויים בידי משרד הבריאות מצביעים על היענות נמוכה במיוחד לחיסונים בקרב עובדי ההוראה. שר הבריאות קורא לכולם ללכת להתחסן", מסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully