וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

78 שנה מסגירתו של סוביבור: אותרו תגיות זיהוי של ילדים שנרצחו במחנה

26.1.2021 / 15:37

התגיות נמצאו במהלך חפירות ארכיאולוגיות שהתבצעו במחנה ההשמדה, של צוות ארכיאולוגים בינלאומי. על פי הערכות, תליוני המתכת שענדו הילדים ניתנו להם על ידי הוריהם ש"ביקשו לוודא שניתן יהיה לאתר את יקיריהם בכאוס של מלחמת העולם השנייה"

דדי זק עם קרובת משפחה. joodsmonument, אתר רשמי
תגית שמו אותרה בחפירות ארכיאולוגיות. דדי זק עם קרובת משפחה/אתר רשמי, joodsmonument

78 שנים לאחר שהפסיק לפעול מחנה ההשמדה סוביבור בפולין - אותרו תגיות זיהוי אישיות של ארבעה ילדים שנשלחו למחנה, במהלך חפירות ארכיאולוגיות שהתבצעו במקום. התגיות, שעל פי הערכות הארכיאולוגים ניתנו לילדים בידי הוריהם, הן תליוני מתכת שענדו על צווארם בעת ששהו במחנה. כל תגית נשאה את שם הילד, תאריך הלידה ואת שם העיר ממנה הגיע.

שמות הילדים שתגיותיהם נמצאו הם לאה יהודית דלפנייא, דדי זק, אנני קאפר, והילד דוד יהודה. הארבעה הגיעו למחנה ההשמדה מאמסטרדם שבהולנד. "תגיות המתכת של הילדים אפשרו לנו לחבר פנים וסיפור לשמות, שהיו עד היום שורה אנונימית ברישומי הנאצים. החפירה הארכיאולוגית נותנת לנו הזדמנות לספר את סיפורם של הקורבנות ולכבד את זכרם", אמר יורם חיימי, ארכיאולוג מרשות העתיקות וממנהלי החפירה בסוביבור.

תגית האלומיניום של אנני קאפר. יורם חיימי, אתר רשמי
"הזדמנות לספר את סיפורם של הקורבנות ולכבד את זכרם". תגית הזיהוי של אנני קאפר/אתר רשמי, יורם חיימי
התגית של דדי זק. יורם חיימי, אתר רשמי
תגית הזיהוי של לאה דה לה פנייה/אתר רשמי, יורם חיימי

את החפירה הארכיאולוגית הנערכת לקראת הקמתו של מרכז מבקרים חדש במחנה, מנהלים יחד עם חיימי הארכיאולוגים ויטק מזורק מפולין ואיבר סחוטה מהולנד, בעזרתם של תושבים מקומיים. "ככל הידוע לנו, תליונים עם שמות ילדים נמצאו רק במחנה סוביבור, והם לא מוכרים משום אתר אחר. מעניין לראות, שהתוויות שונות זו מזו, ולכן נראה שלא מדובר ביוזמה מסודרת, אלא ביוזמות פרטיות של הורים, שהכינו עבור ילדיהם תווית זיהוי", הסביר חיימי. "סביר שההורים ביקשו לוודא שניתן יהיה לאתר את יקיריהם בכאוס של מלחמת העולם השנייה", הוסיף.

לצורך קבלת פרטים על הילדים, יצרו החוקרים קשר עם מרכז וסטרבורק, אשר בתקופת השואה שימש כמחנה ריכוז של יהודים שגורשו מהולנד למזרח אירופה, והיום משמש כמרכז מבקרים והנצחה.

תגית המתכת של הילד דוד יהודה. יורם חיימי, אתר רשמי
"נשלחו לכאן למות לבדם". תגית הזיהוי של דוד יהודה/אתר רשמי, יורם חיימי
האלומיניום של לאה דלפניי. יורם חיימי, אתר רשמי
תגית הזיהוי של דדי זק/אתר רשמי, יורם חיימי

"עשר שנים אני חופר בסוביבור, וזה היה היום הקשה ביותר שלי", תיאר חיימי. "עמדנו עם הדיסקיות בשטח, ליד המשרפות, התקשרנו למרכז, ומסרנו להם את השמות. התגובה היתה מיידית. קיבלנו לטלפון תמונות של ילדים רכים ומחייכים. הכי קשה היה לשמוע שאחד מהילדים שאת התגית שלו החזקנו ביד, הגיע לסוביבור במשלוח של רכבת ילדים בני 8-4, שנשלחו לכאן למות לבדם. הסתכלתי על התמונות ושאלתי את עצמי - איך מישהו יכול להיות אכזר כל כך?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully