וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה דנה בהפעלת נתב"ג: "אם אי אפשר לנהל את השדה כמו שנקבע - נסגור"

עודכן לאחרונה: 18.1.2021 / 15:35

הוועדה מתכנסת לדיון בעקבות החשש מהמשך כניסת מוטציות הקורונה לישראל. היו"ר מרגי ביקש לבחון אם שדה התעופה פעל לפי ההנחיות והתקנות שאושרו, והבהיר כי אם המצב אינו כזה - יש לפעול לעצירת פעילותו. נציג משרד הבריאות: "צריך לצמצם יציאות לא חיוניות לחו"ל"

בווידאו: ועדת הכלכלה דנה בהפעלת נתב"ג/מערכת וואלה! NEWS

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) את הארכת תוקפן של הוראות השעה להגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות. אחת לכמה שבועות מתכנסת הוועדה, לרוב בהרכב מצומצם, ולאחר הקראת התקנות נערכת הצבעה והן מוארכות לתקופה נוספת. אולם הפעם, לאור ריבוי מקרי מוטציה שהצליחו להיכנס לישראל ומה שנראה כאחד הכישלונות הגדולים במאבק בנגיף - הדיון צפוי לקבל תפנית מההתנהלות המוכרת לנו.

יו"ר הוועדה, יעקב מרגי (ש"ס), ביקש לבדוק האם שדה התעופה פעל לפי ההנחיות והתקנות שאושרו. נציגת המחלקה המשפטית של משרד התחבורה השיבה לו כי "נעשה מאמץ שהשדה יתקיים בהתאם להוראות, אבל יש קושי בשל תופעות של אלימות". מרגי הבהיר כי "יש חוק, אם אני לא יודע לנהל את השדה כמו שקבע המחוקק - סוגרים אותו".

סיכום הישיבה הזמין היו"ר מרגי את משרדי התחבורה והבריאות לבקש להסמיך פקחים לאכיפת התקנות או לבקש לשלוח שוטרים לאכוף את קיומן.

ועדת הכלכלה | הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות. כנסת, ירושלים 18 בינואר 2021. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
דיון בעקבות התפשטות המוטציה. ועדת הכלכלה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הציג את הקשיים בהם נתקל המשרד והסיבות בגללן לא הצליחו לפקח על כניסת הנוסעים. בין השאר בשל העובדה שעד הסגר השני היו הבדיקות משאב לאומי והצריכו הקמת מעבדה פרטית בשדה (אולם גם משהוקמה לא עסקה כמעט בבידוק נוסעים נכנסים - ק"כ). סיבה נוספת הייתה האיסור לבצע בדיקה פולשנית ללא הסכמה של הנבדק, למעשה אי אפשר להכריח אדם לעשות בדיקת קורונה (אך לא נאכפו סנקציות אחרות - ק"כ). לדבריו, המשרד המליץ על שינוי חקיקה שיאפשר בדיקה פולשנית תוך חיוב הנבדק.

יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, אמר כי "גם אם תאשר תקנות שלא ייאכפו - אנחנו נשב פה עוד חודש. לרשות שדות התעופה אין סמכות למנוע כניסה של אדם - זה תפקידו של שוטר". לדברי פרופ' אשר שלמון ממשרד הבריאות, "התקנות האלו הן המעט שאנחנו יכולים לעשות. אנחנו חושבים שצריך לצמצם יציאות לא חיוניות לחו"ל, רק לצרכים כלכליים, בריאותיים ומשפחתיים דחופים. עמדתנו שצריך לעשות בדיקות בכניסה למדינה".

עוד בוואלה!

נתב"ג עמד להמריא לעתיד חדש, הקורונה הנחיתה אותו אל מציאות קשה

לכתבה המלאה

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), שכבר שיגר אתמול מכתבים ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה ולמבקר המדינה וחבר בוועדת הכלכלה, כינה את התנהלות ממשלת ישראל עד כה באי קיום בדיקות קורונה בנתב"ג לנכנסים "מחדל לאומי של ממש". הוא ביקר את התנהלות הממשלה שרק לאחר שהתגלו מקרי הדבקה במוטציות החליטה הממשלה להחיל בדיקות לאיתור הנגיף אצל הנכנסים לישראל כפי שנוהגות "מדינות אי" אחרות כמו ניו זילנד, טייוואן, קפריסין ואחרות.

עומס בנתב"ג, 13 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
בדיקות קורונה בנתב"ג, דצמבר/ראובן קסטרו

בפועל, לאורך חודשי המגיפה, גם בסגרים ההדוקים ביותר, ככל שזה נגע לנוסעים בעלי אזרחות ישראלית שער הכניסה למדינה לא נסגר. בהמשך, הפקרות הטיסות לדובאי ואזלת היד של משרדי הבריאות והתחבורה להתמודד עם הסדרי הכניסה ראויים לישראל, כולל חיוב הצגת בדיקות שליליות שבוצעו טרום טיסה ואי אכיפת חובת בידוד - בניגוד להיגיון ולמה שעושות מדינות אחרות - היה האות לייבוא של חולים מאומתים, חלקם הדביקו טיסות שלמות, אחרים זייפו אישורי בדיקות הנקנים בכמה עשרות שקלים, סירבו להתפנות למלוניות על מנת לשלול כניסת מוטציות של הנגיף, הפרו ביודעין חובת בידוד לשבים מחו"ל ולמרות שהיו בידיה כל הפרטים, המדינה הפגינה אזלת יד ופשעה בהזנחת האכיפה על החוזרים מחו"ל.

רשמית הסתתרה הממשלה עד כה מאחורי הטיעון המשפטי כי אינה יכולה למנוע מאזרח ישראלי כניסה לישראל, אולם הודעה שהוציא הבוקר משרד המשפטים מטעם היועץ המשפטי לממשלה הבהירה כי מעולם לא מנע התניית כניסה לישראל בהצגת בדיקה שלילית.

בתוך כך, ועדת החוקה, חוק ומשפט התכנסה היום לדיון בהארכה נוספת של ההכרזה על בידוד לשבים מחו"ל במלוניות. "סיפור נתב"ג עלה אינספור פעמים, ועכשיו מציגים את זה כאילו זו פרצה חדשה", אמר יו"ר מרצ ניצן הרוביץ שנכח בוועדה. "בפועל מדינת ישראל בגלל שהיא מדינת קצה ומדינת אי ויש שער כניסה אחד שזה נתב"ג דרכו נכנסת כל ההדבקה לישראל. רק בגלל כל מיני אינטרסים ולחצים לא רצו להגביל", הוסיף.

כעת, מי שחוזר מחו"ל מחויב בבידוד ביתי, אך ניתן לקצרו בכפוף לשתי בדיקות - אחת ביום הגעתו ואחת נוספת ביום התשיעי מאז נחיתתו, והוא חייב להיות בבידוד כל התקופה הזו. אתמול אישרה הממשלה הנחיה לפיה השבים ארצה מאיחוד האמירויות, דרום אפריקה, ברזיל וזמביה, מחויבים בבידוד במלונית. ההנחה נכנסה לתוקף ב-01:00 הלילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully