וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים במשרד הבריאות: הממשלה תאשר חיוב בדיקות קורונה לפני ההמראה לישראל

עודכן לאחרונה: 18.1.2021 / 17:12

לפי הגורמים, השרים יתכנסו מחר לדיון בתקנות שיקבעו כי הטיסה ארצה תותנה בהצגת בדיקה שלילית. לפני הישיבה, נתניהו יקיים הערכת מצב בה ידון בהארכת הסגר בשבוע לפחות ובצעדים להתמודדות עם המוטציות. במשרד הבריאות מבקשים לצמצם טיסות יוצאות: "יהרוס את מבצע החיסונים"

בווידאו: נתניהו על ההחלטה לבודד שבים מחו"ל ואיסור כניסת זרים/צילום: לע"מ

גורמים במשרד הבריאות אמרו היום (שני) כי הממשלה צפויה לדון מחר בדרישה לחייב בדיקות קורונה לפני ההמראה לישראל. התקנות צפויות לקבוע כי אפשר לעלות לטיסה ארצה רק עם הצגת בדיקה שלילית, והן יהיו גם עבור אזרחים ישראלים שחוזרים לישראל.

עוד בטרם הדיון, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס הערב הערכת מצב עם נציגי משרד הבריאות לקראת ישיבת הממשלה מחר. שני הנושאים המרכזיים שיידונו הם הארכת הסגר - בשבוע או בפרק זמן ארוך יותר, וכן צעדים להתמודדות עם המוטציות של הנגיף. שר הבריאות יולי אדלשטיין יציע לממשלה להאריך את הסגר ביותר משבוע, ככל הנראה שבועיים בעקבות התחלואה והעומס על בתי החולים.

הדיון ייערך לאחר שאתמול קיים נתניהו התייעצות בנושא צמצום התחלואה שמגיעה דרך נתב"ג, בה הוחלט על גיבוש תקנות להצגת בדיקת קורונה שלילית עד 72 שעות לפני הטיסה לישראל. בישיבה גם נקבע כי יגובשו תקנות שימנעו מישראלים לטוס לחו"ל למעט במקרים פרטניים כמו אנשי עסקים או דיפלומטים. כמו כן, נדונה הרחבת מספר המדינות שהחוזרים מהן יחוייבו בבידוד בגלל המוטציות השונות.

בדיקת קורונה בנתב"ג 22 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
חובה לפני ההמראה? עמדת בדיקות קורונה בנתב"ג/ראובן קסטרו

במקביל, חילופי האשמות נרשמו היום בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשר הבריאות יולי אדלשטיין בעניין התניית כניסה לנתב"ג עם הצגת בדיקות קורונה. במשרדו של מנדלבליט פרסמו הבהרה לפיה הוא לא מנע "בדרך כלשהי, התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית". זאת, בעקבות טענתו של שר הבריאות כי משרד המשפטים והיועמ"ש התנגדו למהלך.

בריאיון בגל"צ אמר אדלשטיין כי "הגורמים של היועמ"ש, ושל משרד המשפטים, התנגדו ואמרו שאי אפשר להעביר תקנות שמחייבות ישראלי שחוזר ארצה בבדיקת חובה. עכשיו הבעיות נפתרו, ואנחנו נחייב סוף סוף בדיקה של כל החוזרים מחו"ל".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
"נמשיך במתן פתרונות משפטיים על מנת לסייע לממשלה". מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במשרד היועמ"ש הגיבו לדברים ומסרו כי "בעקבות מספר פרסומים מסולפים, אנו מבהירים כי אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי פעם, בדרך כלשהי, התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית. הנושא עלה והתבקש לראשונה רק במהלך השבוע שעבר, ואנו מדגישים כי קיימת דרך משפטית מתאימה להסדיר את הסוגייה, וכך גם נמסר לגורמי המדיניות הנוגעים בדבר".

"גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיכו במתן פתרונות משפטיים על מנת לסייע לממשלה לממש את מדיניותה בגבולות הדין, כפי שנעשה עד כה, וצר לנו על הטעיית הציבור באמצעות אמירות לא נכונות בהקשר זה", הוסיפו.

בהמשך מסרו בלשכת שר הבריאות כי "לצערנו, על אף דרישותיהם של שר הבריאות ושל שרת התחבורה לחייב גם ישראלים בהצגת בדיקה שלילית לקורונה כתנאי לכניסה לארץ, נמסר כי יש קשיים משפטיים. אנחנו שמחים על ההבנה של היועץ המשפטי לממשלה בצורך למצוא פתרון כדי לא לייבא לישראל עוד מוטציות".

"מעט מאוד מהאנשים ידעו אם יש להם קורונה כבר בארץ המוצא"

העיסוק בעניין התקנות בנתב"ג מגיע אחרי שבחודשים האחרונים הכניסה ארצה הייתה פרוצה לגמרי בעקבות בעיות חוקיות ומשפטיות, ובעקבות פריצת דרך משמעותית לאפשרות של התניית הכניסה לארץ לאזרחים ישראלים בבדיקת קורונה.

ראש מטה מגן ישראל, תומר לוטן, הסביר לוואלה! NEWS כי עד עכשיו בשאר המדינות לא הייתה תקנה כזו וזה הקשה על המחלקה המשפטית. "בעקבות המוטציות שמתרבות, בשלושה ימים האחרונים ארצות הברית, ספרד ועוד מדינות רבות הוציאו צו שמתנה את כניסתם של האזרחים שלהם בבדיקת קורונה בארץ המוצא, והמחלקה המשפטית שלנו נשענת על זה".

"חשוב להגיד שזה לא משנה באופן דרמטי את הבעיה", המשיך לוטן, "מעט מאוד מהאנשים ידעו אם יש להם קורונה כבר בארץ המוצא, וזה בתנאי שהם פיתחו מחלה. רוב הטסים מפתחים תסמינים רק 10-7 ימים לאחר החזרה ארצה ולכן הבידוד לאחר החזרה כל כך חשוב. לצערי, אנחנו חלשים מאוד באכיפה ולכן יש לנו את כל הבעיות האלו. אנחנו מנסים למצוא פתרונות עם בדיקות קורונה בארץ, בידוד במלוניות, עזרה למבודדים, ריצוף גנטי לחוזרים - זה לא עוזר. כל עוד אין משמעת אזרחית לשהות בבידוד ואכיפה לאלו שלא ממושמעים, כל הדברים האלו זה טיפה בים".

עומס בנתב"ג, 13 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
תורים בנתב"ג, דצמבר/ראובן קסטרו

במשרד הבריאות מבקשים גם לצמצם טיסות יוצאות. "אנחנו נשמח אם נוכל להוציא צו שאוסר על צמצום היכולת של הישראלים לצאת מהארץ. כרגע בסגר כל מי שהזמין כרטיס טיסה, נדחה לו מועד הטיסה", הוסיף לוטן, "הבעיה שלנו היא אחרי הסגר. אנחנו יכולים להתמודד עם 1,000 חוזרים ביום, אבל לא עם עשרות אלפים. זה יהיה בלתי אפשרי ויהרוס את כל מבצע החיסונים".

לוטן הדגיש כי "כולם מבקשים לסדר את הכניסה לנתב"ג, זה חשוב, אבל שאף אחד לא יחושב שזה יפתור את הבעיה כולה. אני צריכים אכיפה ומשמעת, אך זה קשה יותר לישראלים".

אמש אישרה הממשלה במשאל טלפוני חובת בידוד במלונית את כל השבים מדרום אפריקה, איחוד האמירויות הערביות, ברזיל וזמביה. ההחלטה נכנסה לתוקף הלילה בשעה 01:00. במקביל, הוחלט להאריך בשבועיים את חובת הבידוד במלונית לכל מי שחוזר מכל מדינה בעולם, אלא אם הסכים להיבדק עם כניסתו לארץ, והתחייב לבצע בדיקה נוספת לאחר תשעה ימים.

"התמותה בבני ברק - 24% יותר גבוהה משנים קודמות"

ד"ר אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית של "מגן ישראל", אמרה היום כי תמליץ לממשלה להאריך את הסגר, היות שנתוני התחלואה עדיין גבוהים.

היא הוסיפה כי יש לבחון את צמצום היקף הטיסות הנכנסות והיוצאות לאחר הסגר, כדי למנוע הפצה של מוטציות של הנגיף. "המטרה שלנו הייתה לאפשר לכל ישראלי להגיע לארץ, [אנחנו] לא רוצים למנוע את זה ולכן ניסינו לנקוט בכל מיני אמצעים אחרים, כמו [הגדרת] מדינות אדומות ומלוניות. ראינו שזה לא עזר, ולכן אנחנו רוצים להמליץ להביא בדיקה לפני עלייה למטוס, כך שלא יגיעו עם זה לארץ", אמרה ד"ר גרינפלד.

לדבריה, "יש תמותה גבוהה באופן מובהק יותר משנים קודמות". היא ציינה כי בבני ברק, למשל, יש 24% יותר תמותה מאשר שנים קודמות, ברקע התפרצות המגיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully