וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו צריכים לדעת על ההסכם עם פייזר

עודכן לאחרונה: 18.1.2021 / 19:48

משרד הבריאות חתם על הסכם עם החברה המספקת את מרבית החיסונים נגד נגיף הקורונה, במסגרתו ימסור אליה מידע. אילו נתונים אפידמיולוגיים יועברו, לכמה זמן יישמרו ומה המטרה של פייזר בשיתוף הפעולה עם ישראל?

בווידאו: משלוח נוסף של חיסוני פייזר נחת בישראל/צילום: לע"מ ויותם רונן

משרד הבריאות פרסם היום (ראשון) את ההסכם שחתם עם חברת פייזר הנוגע להעברת מידע אפידמיולוגי תמורת אספקת חיסונים נגד קורונה למדינת ישראל. המסמך מפרט את הנתונים שיימסרו ולאורך כמה זמן יישמרו. החלקים הנוגעים לכמות החיסונים הכוללת שתגיע ארצה והאחריות של החברה להשלכות ותופעות הלוואי - הושחרו.

מפעל יצור של פייזר בפורטייג', מישיגן, 11 בדצמבר 2020. AP
פרטי ההסכם נחשפים. מפעל יצור של פייזר במישיגן/AP

איזה מידע ימסור משרד הבריאות לחברה? לפי ההסכם, משרד הבריאות יעביר לפייזר את הפרטים אותם הוא מעדכן את הציבור מדי יום: מניין חולי הקורונה המאומתים בישראל, חולים סימפטומטיים, מספר המאושפזים, חולים במצב קשה, מונשמים ומספר המתים.

כמו כן, המשרד יעביר מידע נוסף לגבי מקבלי החיסונים, הכולל בין היתר ניתוח שבועי לפי תתי-קבוצות. ניתוחים נוספים של תתי-קבוצות וניתוחי יעילות החיסון, וכן מספר נדבקים בשבוע לפי קבוצות גיל ונתונים דמוגרפיים אחרים.

עוד בוואלה!

ממונה הקורונה: החל מהיום - מתחסנים לקורונה לא יידרשו בבידוד

לכתבה המלאה

מהי מטרת הפרויקט? המטרה היא למדוד ולנתח נתונים אפידמיולוגיים הנובעים מהשקת המוצר כדי לקבוע האם חסינות העדר מושגת לאחר שהגיעו לאחוז מסוים מכיסוי החיסונים בישראל. הצדדים מסכימים כי הפרויקט נועד לייצר נתוני יעילות חיסונים ברמת האוכלוסייה, ההכרחיים למטרות בריאות הציבור העשויים להודיע על הנחיות טכניות לחיסונים ברחבי העולם.

הפרויקט ומדידת ההשפעה של המוצר על רמת התחלואה באוכלוסייה מסתמך על קבלת המוצרים, בהתאם לתנאי ההסכם הייצור והאספקה. קצב האספקה על ידי פייזר יאפשר קצב מספיק להשגת חסינות העדר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין ביקרו היום בקופ"ח כללית בנצרת, 13 בינואר 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין במוקד כללית בנצרת/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

לכמה זמן יישמר המידע? המידע יישמר במשך 15 שנה במשרד הבריאות, אך יהיה זמין לפייזר לכל אורך התקופה.

היכן יישמר המידע? בכל שבוע משרד הבריאות יעביר לחברה מידע על מספר הנדבקים בנגיף המתגלה בישראל, מספר המאושפזים בבתי החולים ובהם מספר החולים במצב קשה וקריטי, ומספר החולים הזקוקים למכונות הנשמה. עוד הועבר מידע כללי אך בלתי מזהה על המתחסנים כמו גילאים ומקום מגורים.

כמה חיסונים יגיע בסך הכול? בהסכם שפרסם משרד הבריאות ישנם חלקים שהושחרו מטעמים מסחריים, שכוללים את כמות החיסונים שיגיעו בסך הכול, כך גם החלק שמתייחס לאחריות של חברת פייזר למשמעויות והשלכות ארוכות הטווח למתחסנים ולתופעות הלוואי ארוכות הטווח.

"החשד: ההסכם נחתם עוד לפני הטלפון למנכ"ל"

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחית למשפט, טכנולוגיה ופרטיות מסרה את השגותיה על המסמך. לדבריה, "הדבר הראשון שהושחר הוא תאריך ההסכם, וזה מושחר לאורך כל ההסכם. ברמה הפוליטית אני חושדת שההסכם נחתם עוד לפני שביבי הרים את הטלפון הראשון למנכ"ל פייזר. אבל יש עוד סיבה - הם חתמו על ההסכם בלי לקבל אישור הלסינקי ובלי לקבל הסכמה של המטופלים הישראלים. הם יגידו שהכול נעשה בדיעבד, אבל אסור היה לחתום על ההסכם בלי אישור".

עוד הוסיפה כי "מפורטים כל החוקים שיש על משרד הבריאות לעמוד בהם (חוק הגנת הפרטיות, חוק חופש המידע) אבל תוך התעלמות מחוזר של מנכ"ל משרד הבריאות מ-2018 שקובע מה עושים בשימושים משניים במידע בריאות". בנוסף, "כל החלק של התמורה נמחק".

"בסעיף 7.9 משרד הבריאות מתחייב שהוא השיג את כל האישורים שנדרשים כדי להעביר את הדאטה הזה לפייזר. 10.2 חוזר על ההתחייבות לקומפליינס עם החקיקה הקיימת. כאמור, הקומפליינס לא קיים לתפיסתי", סיכמה שוורץ אלטושלר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully