וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הבטיח לאחד את אמריקה, אך משפט של טראמפ עלול להשיג תוצאה הפוכה

איתן גלבוע

16.1.2021 / 15:20

המשפט יסיט את תשומת הלב מהמאבק שהנשיא החדש צריך לנהל מול משברי הקורונה ומהתכניות שהוא רוצה לקדם. בנוסף אליו, אילוצים משפטיים ודילמות קשות יכריעו את גורלו של טראמפ - ואת עתידה של המפלגה הרפובליקנית והחברה האמריקנית

בווידאו: טראמפ גינה את המתקפה על הקפיטול, במקביל להדחה/צילום: רויטרס

החלטת בית הנבחרים להדיח את הנשיא היוצא דונלד טראמפ היא רק שלב אחד בתהליך. זו היא החלטה להגיש כתב אישום נגד טראמפ על שימוש לרעה בסמכויותיו והפרת החוקה. בית הנבחרים צריך להגיש את התביעה לסנאט שמשמש כבית משפט וקובע אם לקבל אותה או לזכות את הנשיא. הרשעה מחייבת רוב של שני שלישים של סנאטורים, 67 מתוך מאה.

לפני כשנה, בית הנבחרים החליט להגיש כתב אישום נגד טראמפ, אבל הסנאט זיכה אותו. תהליך הדחה של נשיא הוא נדיר מאוד, ובכל ההיסטוריה האמריקנית הוא הופעל רק שלוש פעמים כולל זה של טראמפ. הוא יהיה הנשיא הראשון בהיסטוריה שתהליך הדחה מופעל נגדו פעמיים ועוד במהלך כהונה אחת.

השלב הבא בתהליך הנוכחי הוא יוצא דופן ומורכב משום שנותר רק כשבוע לסיום כהונתו של טראמפ והשבעתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. הצעדים הבאים תלויים בשילוב של שיקולים משפטיים ופוליטיים בקרב הדמוקרטים והרפובליקנים כאחד, עם דגש על הפוליטיים.

ראשית, לא ניתן להסתפק רק בכתב האישום של בית הנבחרים. הדבר דומה להגשת כתב אישום נגד אדם בלי לנהל משפט ולקבוע אם הוא אשם או זכאי. שנית, הסנאט נמצא בפגרה עד 19 בינואר 2021, כלומר, עד יום אחד לפני השבעת ביידן והחלפת השלטון. אמנם קיים כלל שנקבע ב-2004 בעקבות התקפות הטרור של 9/11, שלפיו ניתן לכנס את הסנאט במצב חירום אם שני ראשי המפלגות מסכימים לעשות כן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מחוץ לבית הלבן, 12 בינואר 2021. AP
האם יוכל להתמודד ב-2024? טראמפ/AP
לא ברור אם יימצאו 17 סנאטורים רפובליקנים שיהיו מוכנים להצטרף לדמוקרטים כדי להבטיח את הרוב הנדרש של שני שלישים להרשעת טראמפ בסנאט

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, פנה לעמיתו מנהיג הרפובליקנים, מיץ' מקונל, טען שמדובר במצב חירום וביקש לכנס מיידית את הסנאט ולנהל משפט בזק. עם זאת, מקונל סירב בטענה שתהליך ההדחה הוא נדיר ולא יהיה זמן לשמוע באופן הוגן את טענות הצדדים. הוא רוצה שהסנאט יקבע את סדרי המשפט ב-19 בינואר ויתחיל אותו למחרת היום, בדיוק במועד החלפת השלטון. כלומר, המשפט בסנאט יוכל להתחיל רק אחרי שטראמפ יעזוב את הבית הלבן.

עניין זה מצוי במחלוקת משפטית. חלק מהמומחים לחוקה טוענים שהאבות המייסדים התכוונו לתהליך הדחה ומשפט רק למי שמכהן בתפקיד ועובר עברות חמורות, כדי לקבוע אם להעביר אותו מתפקידו או לזכות אותו ולאפשר לו להמשיך בכהונתו. לדעתם, אין לנהל משפט בסנאט למי שסיים את תפקידו והוא אזרח פרטי. מומחים אחרים טוענים שיש להמשיך בתהליך ההדחה של טראמפ בסנאט למרות סיום כהונתו, משום שיש לקבוע האם הוא אשם או לא, ובמקרה שיורשע למנוע ממנו לרוץ פעם נוספת לנשיאות בבחירות 2024.

עוד בוואלה!

טראמפ נכנס להיסטוריה והודח פעמיים בידי בית הנבחרים. מה עכשיו?

לכתבה המלאה

הרשעה בתהליך רגיל גורמת להפסקת כהונתו של הנשיא. זה עונשו. במקרה הנוכחי, אין משמעות לעונש כזה כי טראמפ כבר יסיים את כהונתו. אבל הסנאט יכול בהצבעת רוב רגיל לקבוע שהעונש יהיה מניעת האפשרות של טראמפ להתמודד על הנשיאות. טראמפ הודיע שישקול התמודדות נוספת ב-2024. אם הסנאט יחליט לנהל משפט נגד טראמפ אחרי פרישתו, יתכן מאד שהעניין יגיע לבית המשפט העליון, שהוא הגורם המוסמך היחידי לפרש את החוקה. שם יש רוב של שישה נגד שלושה לטובת השמרנים.

אבל ניהול משפט לטראמפ תלוי בעיקר בשיקולים פוליטיים. כדי שהמשפט בכלל יתחיל, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי הדמוקרטית צריכה להעביר לסנאט את כתב האשמה, לפרט את סעיף העברה ולמנות תובעים מקרב חברי בית הנבחרים. מצד אחד, הדמוקרטים רוצים לנהל את המשפט כאות אזהרה לנשיא בעתיד שיפעל בצורה דומה לזו של טראמפ, למנוע ממנו לרוץ בבחירות 2024 ולפצל ואולי לפרק את המפלגה הרפובליקנית, שבה כבר יש חילוקי דעות קשים בין תומכי טראמפ לבין מתנגדיו.

מאידך, התחלת המשפט מיד לאחר כניסת ביידן לבית הלבן והתמשכותו לאורך לפחות כמה שבועות, תסיט את תשומת הלב מהמאבק שהוא צריך לנהל מול משברי הקורונה ומהתכניות והרפורמות שהוא רוצה לקדם.

בנוסף לכך, ביידן הבטיח לצמצם את הקיטוב בחברה האמריקנית ומשפט רועש בסנאט יכול להשיג את התוצאה ההפוכה. אמנם עשרה צירים רפובליקנים מתוך 211 הצביעו בבית הנבחרים בעד הדחת טראמפ, אבל לא ברור אם יימצאו 17 סנאטורים רפובליקנים שיהיו מוכנים להצטרף לדמוקרטים כדי להבטיח את הרוב הנדרש של שני שלישים להרשעת טראמפ בסנאט. פלוסי רמזה שלאור כל זאת ייתכן שהיא תגיש את כתב האישום לסנאט רק בעוד כמה חודשים.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן נושא דברים בווילמינגטון, דלוואר, 8 בינואר 2021. AP
המשפט עשוי להסב את תשומת הלב מהאג'נדה שלו. ביידן/AP

המפתח להמשך התהליך הוא גם מקונל, מנהיג הרפובליקנים הוותיק בסנאט. הוא חושב שבשל סירובו של טראמפ להכיר בתוצאות הבחירות ואחריותו להתקפה על בניין הקונגרס צריך להדיח אותו. במחאה על ההתפרעות בקונגרס, רעייתו, אליין צ'או, התפטרה מתפקידה כשרת התחבורה בקבינט של טראמפ. מקונל גם כועס על טראמפ על כך שהתערבותו בבחירות הסיבוב השני בג'ורג'יה גרמה לניצחון הדמוקרטים, לאובדן השליטה של הרפובליקנים בסנאט ולפיכך גם לאובדן תפקידו כמנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט.

אבל מקונל חושב גם על עתיד המפלגה הרפובליקנית. הדילמה היא אם הדחת טראמפ בסנאט תהיה הזדמנות להיפטר ממנו ולהציל את המפלגה הרפובליקנית מעצמה, או להיפך, שהיא תביא לריסוק המפלגה ולפיצולה לשני מחנות: תומכי טראמפ ומתנגדיו, שייאבקו ביניהם ללא הרף ובכך יקטינו את סיכוי המפלגה לזכות בבחירות לקונגרס ב-2022 ובבחירות לנשיאות ב-2024. משפט והדחה בסנאט יכולים גם להפוך את טראמפ בעיני תומכיו לקורבן הראוי לאהדה ובכך להעצים את המחלוקת בתוך מפלגה הרפובליקנית.

שני אישים, פלוסי ומקונל, אינטרסים וקרבות פוליטיים, משקעים רעילים, אילוצים משפטיים ודילמות קשות יכריעו לא רק את גורלו האישי של טראמפ אלא גם את עתידה של החברה האמריקנית והמפלגה הרפובליקנית.

פרופ' איתן גלבוע הוא מומחה לארצות הברית וחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully