וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב היוצא לח"כים: מתנגד לפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית בירושלים

14.1.2021 / 19:47

ביידן הכריז כי יפתח מחדש את הקונסוליה, ששימשה כנציגות האמריקנית לרשות הפלסטינית ונסגרה על ידי טראמפ. ישראל תצטרך לאשר מהלך כזה, וסירוב ישראלי יביא למתיחות ביחסים. השגריר היוצא פרידמן אמר לח"כים: "זו החלטה של ממשלת ישראל. אתם מחליטים, לא ממשלת ארה"ב"

בווידאו: חתימת הסכם לשת"פ מדעי בין ישראל לארה"ב שיחול גם בהתנחלויות/צילום: ניב אהרונסון

שגריר ארצות הברית בישראל היוצא, דיוויד פרידמן, אמר בסקירה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בתחילת השבוע כי הוא מתנגד לפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית בירושלים. לפי חברי כנסת שהשתתפו בישיבה, פרידמן ציין כי אין בה צורך.

במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית אמר המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן, כי הוא יפתח מחדש את הקונסוליה, ששימשה כנציגות הדיפלומטית האמריקנית לרשות הפלסטינית, עד שנסגרה במרץ 2019 על ידי ממשלו של דונלד טראמפ ומוזגה אל תוך שגרירות ארצות הברית בישראל. צעד כזה של ביידן ישדרג את הייצוג הדיפלומטי האמריקני ברשות הפלסטינית, ויהווה איתות לכך שהממשל האמריקני מכיר בתביעות הפלסטיניות על חלקים מירושלים.

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת 11 בינואר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
עודד את חברי הכנסת להתנגד להתנגד למהלך. פרידמן בכנסת, השבוע/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

עם זאת, בקשה של ממשל ביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה בירושלים תזדקק לאישור של ממשלת ישראל. הסוגיה עלולה להתפתח גם לוויכוח פוליטי פנימי בתוך ישראל על רקע מערכת הבחירות. בנוסף, אם ישראל תסרב לבקשה האמריקנית, עלול הדבר להביא למתיחות רבה בין הצדדים בשלב מוקדם של כהונת ביידן.

לפי חברי כנסת שהשתתפו בפגישה עם השגריר היוצא פרידמן, הוא אמר כי לפי נוהלי משרד החוץ האמריקני ארצות הברית לא פותחת קונסוליות בערים בהן יש שגרירות אמריקנית - כמו ירושלים. פרידמן אף עודד במרומז את חברי הכנסת להתנגד למהלך כזה. "זו החלטה של ממשלת ישראל. אתם מחליטים, לא ממשלת ארצות הברית", אמר פרידמן.

הקונסוליה האמריקאית, ירושלים. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
פרידמן מתנגד לרעיון שישראל תפתח אותה מחדש. הקונסוליה האמריקנית בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

הקונסוליה האמריקנית בירושלים נפתחה בשנת 1844 כאשר העיר הייתה תחת שליטת האימפריה העותמאנית. הקונסוליה המשיכה בפעילותה תחת המנדט הבריטי וגם לאחר הקמת מדינת ישראל כאשר ארצות הברית פתחה שגרירות בתל אביב. בשנות ה-90, אחרי הסכמי אוסלו, הפכה הקונסוליה לנציגות הדיפלומטית האמריקנית לרשות הפלסטינית.

ב-2019, כמה חודשים אחרי ששגרירות ארצות הברית נחנכה בירושלים, נסגרה הקונסוליה והפכה למחלקה לעניינים פלסטינים בתוך השגרירות. משרת הקונסול הכללי בוטלה ודרג הייצוג הדיפלומטי של ארצות הברית ברשות הפלסטינית ירד. הדיפלומטים האמריקנים שעסקו בקשרים עם הפלסטינים הוכפפו לשגריר פרידמן וכל הדיווחים שלהם עברו דרכו לפני שנשלחו לוושינגטון.

הפלסטינים מצפים למהלך אמריקני של פתיחה מחדש של הקונסוליה, כחלק משורת צעדים נוספים של ביידן לביטול המדיניות של טראמפ. סוגיית הקונסוליה צפויה להפוך לאחד הנושאים בהם תצטרך ממשלת ישראל לדון ולקבל החלטות אחרי כניסת ביידן לתפקידו.

במשרד החוץ ובלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully