וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמי חומת מגן בירכו על איסור הקרנת "ג'נין ג'נין": "סוף סוף שמנו טוהר"

עודכן לאחרונה: 12.1.2021 / 10:31

חיילים ששירתו במבצע אמרו כי החלטת ביהמ"ש היא ניצחון גדול ומעבירה מסר לכל מי שינסה להציג את צה"ל כפושע מלחמה. במקביל, מובילי המאבק מתחו ביקורת על הפרקליטות: "צריכה להפיק חשבון נפש על כך שלא הגנה עלינו כראוי". כוכבי: "אסור שחופש הביטוי יאפשר את חופש הביזוי"

בווידאו: הרמטכ"ל אומר שאסור שחופש הביטוי יאפשר את חופש הביזוי/צילום: דו"צ

לוחמי צה"ל במבצע "חומת מגן" בירכו הבוקר (שלישי) על החלטת בית המשפט המחוזי בלוד לאסור על הקרנת והפצת הסרט "ג'נין ג'נין", שצולם במחנה הפליטים בעיר ב-2002. רס"ן במיל' פרופ' דוד צנגן, רופא חטיבה 5 שאיבדה 13 לוחמים במבצע, אמר כי "זה ניצחון גדול אחרי ניצחונות קודמים".

"הבוקר אני מרגיש שבית המשפט אמר את דברו, לא רק בכך שאמר שזה שקר, אלא בכך שאמר לבכרי 'חביבי, הנרטיב שלך הוא שקר, הוא לא קיים'. זה מסר לכל מי שעושה דבר כזה - זו יריה, ומול יריה משיבים טיל חזרה. זה ניצחון גדול לעם ישראל שאפשר להילחם".

מבצע חומת מגן, מרץ 2012. GettyImages
לוחמי צה"ל בג'נין, 2002/GettyImages

"אנחנו יצאנו להילחם, להכריע את האינתיפאדה השנייה", המשיך צנגן. "אבל אז קרה משהו שהוא החלק השני הדרמטי של המאבק שלנו - אתה מנצח בקרב אבל אחר כך מוציאים עליך עלילת דם שמנסה לשמוט את המוסריות שלך, את צדקת הדרך שלך והאמונה שאתה יכול להילחם. אנחנו שנלחמנו, שעשינו את הדבר הטהור ביותר, אנחנו פושעי מלחמה, גנבים ורוצחים? זה דבר שאתה מת ממנו".

צנגן אף הודה לרמטכ"ל אביב כוכבי על מעורבותו במאבק נגד הסרט. לדבריו, "לא מובן מאליו לפרגן לחיילים ולעמוד איתם על צדקת הדרך. זה שצבא והמדינה ובתי המשפט עומדים מאחורי החיילים זה דבר גדול".

עוד בוואלה!

בית המשפט קבע: הסרט "ג'נין ג'נין" ייאסר להקרנה בישראל

לכתבה המלאה
רס"ן במיל' פרופ' דוד צנגן, רופא חטיבה 5 במבצע חומת מגן. באדיבות המצולמים
"ניצחון גדול לעם ישראל". רס"ן במילואים צנגן/באדיבות המצולמים

אחד ממובילי המאבק נגד הסרט הוא רס"ב ישראל כספי בן ה-67. הוא קיבל את עיטור המופת בחווה הסינית, נפצע למחרת ואחרי שנה חזר לשירות קרבי ונלחם בג'נין במבצע חומת מגן. "אנחנו ברקיע השביעי הבוקר, 19 שנות מאבק", סיפר. "אנחנו חיילים זקנים ולא בוכים, אבל ההורים השכולים בוכים ומתרגשים. אחרי האסון הגדול שעבר על 23 משפחות שכולות שהבנים שלהן נהרגו, סוף סוף יש נחמה - טיהור שמם של הבנים של החברים שלנו".

עם זאת, כספי מתח ביקורת על התנהלות בתי המשפט. הוא אמר כי "כולנו בשמחה אדירה, אבל אחרי שישקע האבק נרד מהאופוריה ומערכת המשפט חייבת לבחון איך היא אפשרה לאויבנו הקשים להשתמש בסוס טרויאני, בסוכן שהכניס כסרט דוקומנטרי על ידי מחבלים. בית המשפט העליון מצא לנכון פעמיים לאשר ולהקרין את הסרט הנורא הזה. פרקליטות המדינה צריכה להפיק חשבון נפש שלא הגנה עלינו כפי שהיה ראוי להגן על משפחות שכולות ולוחמים. להגן על שמו הטוב של צה"ל".

"האויבים שלנו עוד יכפישו אותנו כפושעי מלחמה ורוצחים ונאצים", סיכם. "מדינת ישראל לא יכולה להשאיר נטל כל כך כבד על הלוחמים שהיא שולחת לקרב ובמשך 19 שנים לתת להם להתנהל לבד בנושא הזה".

כוכבי: "אסור שחופש הביטוי יאפשר את חופש הביזוי"

הרמטכ"ל כוכבי בירך אף הוא על קביעת בית המשפט, והבהיר כי "אין אמת בעיקרם של הדברים שפורסמו בסרט". בשיחה עם מובילי המאבק הוא הוסיף כי "זהו מסר חד וברור המהווה גיבוי ללוחמי צה"ל בעבר, בהווה ובעתיד, כמו גם למשפחות השכולות".

בטקס סיום קורס קצינים קרביים אחדו בחודש יולי האחרון, הדגיש כוכבי כי "אסור שחופש הביטוי יאפשר את חופש הביזוי, ואסור שיפשיט את חיילינו מהגנה. שלחנו את החיילים להגן על מדינת ישראל, תורה של מדינת ישראל בתמורה, להגן עליהם".

הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס כניסתו לתפקיד של אלוף איתי וירוב כמפקד מפקדת העומק, , 18 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
"גיבוי ללוחמי צה"ל ולמשפחות השכולות". כוכבי/דובר צה"ל

בהחלטה אמש קבעה השופטת הלית סילש כי יוצר הסרט, מוחמד בכרי, יפצה ב-175 אלף שקלים את התובע - סא"ל ניסים מגאנג'י, שלחם בקרב במחנה הפליטים ג'נין במבצע "חומת מגן". בנוסף הוטל על בכרי לשלם הוצאות משפט בסך 50 אלף שקלים. את מגאנג'י ייצגו בהתנדבות עורכי הדין נבות תל צור וטל שפירא.

הסרט נערך מקטעי וידאו וצילומים מהמבצע הצבאי במחנה הפליטים ג'נין, וכן ריאיונות שערך בכרי עם תושבי המחנה. בין הסצינות שצויינו בכתב התביעה ככאלו שמהוות לשון הרע הייתה סצינה שבה קשיש פלסטיני טוען שנורה בידו ללא סיבה על ידי חייל צה"ל, שאף איים עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully