וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות הורה לקופות להגביל בדיקות קורונה, בפיקוד העורף עסקים כרגיל

13.1.2021 / 10:19

המשרד הנחה את קופות החולים לבדוק מבוטחים עם הפניית רופא בלבד בשל עומס על המעבדות, אולם באתרי פיקוד העורף ממשיכים לערוך אותן בלעדיה. ראשי הערים קפצו על המציאה וקוראים לתושבים ללכת להגיע למתחמי הפיקוד. בקופות זועמים: האפליה לא מובנת, יש הוראה ברורה

בווידאו: מבצע החיסונים במתחם בדלית אל כרמל/צילום: יואב אתיאל

משרד הבריאות הוציא בימים האחרונים הנחיה חדשה בשל גל התחלואה והעומס על המעבדות, ולפיה בדיקות קורונה ייעשו רק לאחר הפניית רופא, ולא באופן חופשי כמו שהיה מקובל עד עתה. עם זאת, אתרי הדיגום של פיקוד העורף ממשיכים לפעול ולערוך בדיקות קורונה ללא הפניה, בעוד הקופות צריכות להעביר את המבוטחים שלהן דרך הביורוקרטיה.

על פי ההנחיה החדשה, אדם שרוצה לעבור בדיקת קורונה ואינו סובל מתסמינים צריך לקבל הפניה מרופא. בנוסף, אדם שהוגדר כמחלים לא זכאי לבדיקה, אלא אם קיים חשד קליני לתחלואה בנגיף. אותה הנחיה לא הועברה גם לפיקוד העורף.

תור בדיקות קורנה, חניון איצטדיון מגרש הכדורגל, אם המושבות, פתח תקוה, 9 בינואר 2021. ראובן קסטרו
בדיקת קורונה עם הנחיית רופא בלבד. תור לבדיקות בפתח תקווה/ראובן קסטרו

ראשי ערים ברחבי הארץ קפצו על המציאה וקראו לתושבים להגיע לבדיקות ללא הפניה, אולם בקופות החולים זועמים על ההחלטה להתיר לפיקוד העורף את מה שעליהן נאסר. בפיקוד העורף טוענים כי הם פועלים לפי הוראות משרד הבריאות, שהתיר להם להשאיר את המרכזים פתוחים.

מלי קושא, האחות הראשית של קופת חולים מאוחדת, זעמה על ההחלטה של המשרד. "זה לא תקין, ראוי שכולם יפעלו לפי הנחיות משרד הבריאות ואנחנו מופתעים לראות את זה", אמרה. "יש הנחיה סדורה, אני לא מבינה למה יש איפה ואיפה. קופות החולים יודעות לעבוד, שייתנו לנו לעבוד".

מתן חיסונים בנתניה 11 בינואר 2021. ראובן קסטרו
תפעול מבצע החיסונים לצד מערך הבדיקות. מתחסן בנתניה/ראובן קסטרו

קופות החולים מצויות בעומס רב בשבועות האחרונים בעקבות רמת התחלואה שנמצאת במגמת עלייה בעוד רוב החולים נמצאים בטיפול ביתי תחת אחריותן. ביממה האחרונה אובחנו בקורונה 9,025 בני אדם, בעוד יום לפני כן נשבר השיא היומי מפרוץ המגיפה עם 9,589 מאומתים. גם מספר המתים היומי שובר שיאים - 66 מקרים ביממה. בבתי החולים מאושפזים 1,760 חולים, מתוכם 262 מונשמים ו-1,042 חולים קשה.

במקביל לאבחון וטיפול בחולים, הקופות נדרשות להמשיך במבצע החיסונים. משרד הבריאות הציב להן רף חדש של 170 אלף מתחסנים ביום, הכוללים את המתחסנים במנה הראשונה בנוסף לאלו שצריכים לקבל את המנה השנייה.

העומסים גוררים תלונות על זמני המתנה ארוכים מהרגיל בקבלת תוצאה של בדיקת קורונה, ולעתים התשובות מגיעות רק לאחר ארבעה ימים. ד"ר אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית בפרויקט "מגן ישראל", הסבירה כי במשרד הבריאות מודעים לבעיה, שמתרחשת בשל עומס הפניות. לדבריה, כרגע נבדקים מקבלים תשובה תוך 30 שעות, ולא תוך 20 שעות כמו שהתחייבו תחילה, כדי לקטוע שרשראות הדבקה.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, הודה אתמול כי מערך הבדיקות לא עובד בהתאם לסטנדרטים המצופים. "אנחנו לא מצליחים לקטוע את שרשרת ההדבקה כמו שאנחנו רוצים", תיאר אש. "למשל, קיווינו לקבל תשובות על בדיקה 24 שעות אחרי (שנלקחה), היום מחכים 72 שעות".

עם זאת, פרופ' אש ציין כי לאור מצב ההתחסנות בארץ, "בפסח הקרוב נוכל לשבת בחיק המשפחה הרחבה".

בדיקות קורונה. ביה"ס יגאל אלון, ראשון לציון 10 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"זה לא תקין". בדיקות בראשון לציון/ראובן קסטרו

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "השינוי בהנחיות לבדיקה היה להפסיק לעת עתה את הדיגום החופשי כדי לרכז את הבדיקות במצבים הכי נחוצים. קופות החולים רשאיות לתת הפניה לבדיקה למי שזקוק לכך, וכן בפיקוד העורף. בשתי המסגרות הבדיקות תבוצענה על פי הרשימה המעודכנת להתוויות לבדיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully