וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ימנה לראש ה-CIA את הדיפלומט הוותיק וויליאם ברנס

ברנס, שהיה סגן שר החוץ בממשל אובמה, הוביל את הערוץ החשאי עם איראן שהוביל להסכם הגרעין. הנשיא הנבחר רוצה לשוב לעסקה שממנה פרש טראמפ. אם המינוי שלו יאושר בידי הסנאט, הוא יחליף את ג'ינה הספל, האישה הראשונה בתפקיד

בווידאו: ביידן ימנה את וויליאם ברנס לראש ה-CIA/מתוך טוויטר

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן הודיע היום (שני) כי בחר את הדיפלומט הוותיק וויליאם ברנס כמועמדו לראשות סוכנות הביון המרכזית (CIA). ברנס, ששירת בעשרות השנים האחרונות בשורת תפקידים במחלקת המדינה תחת נשיאים דמוקרטים ורפובליקנים, הוביל את ערוץ השיחות החשאי עם איראן בתקופת ממשל אובמה. ביידן מעוניין להיכנס למשא ומתן חדש עם טהראן, אחרי שהממשל היוצא של דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018 והתקרב לסף מלחמה עם איראן.

ברנס בן ה-64 יחליף את ג'ינה הספל בתפקיד, אם המינוי שלו יאושר על ידי הסנאט. הספל הייתה האישה הראשונה שעמדה בראשות סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, וברנס יהיה ראש ה-CIA הראשון שהרקע שלו דיפלומטי ולא צבאי. בתפקידו האחרון היה סגן שר החוץ של ג'ון קרי.

סגן שר החוץ האמריקני וויליאם ברנס בשימוע בסנאט בנוגע למדיניות החוץ כלפי איראן, 2010. AP
ראש ה-CIA הראשון מרקע דיפלומטי. ברנס/AP

עם קריירה דיפלומטית הנפרסת על פני 33 שנה, ברנס, שירת בין היתר כשגריר ברוסיה ובירדן. כיום הוא עומד בראש מכון המחקר קרנגי לשלום בינלאומי.

"מודיעין נכון הוא הוא קו ההגנה הראשון של אמריקה", אמר ברנס בתגובה למינוי. "אני תמיד אעשה כמיטב יכולתי להביא את המודיעין הזה עם יושר ויושרה ובלי שמץ של פוליטיקה. ואני תמיד אעשה כמיטב יכולתי, אם יאשרו אותי, לחזק את האמון ושיתוף הפעולה המודיעיני עם בעלי בריתנו ושותפינו ברחבי העולם".

לדבריו, ה-CIA וארגוני הביטחון הלאומיים האחרים של אמריקה צריכים לעצב מחדש את תפקידם במרחב בינלאומי "השונה משמעותית מהעולם שאני הכרתי כדיפלומט צעיר כמעט לפני 40 שנה. זה עולם שבו אנחנו נתקלים באיומים מוכרים כמו טרור והפצה של נשק להשמדה המונית, וזה גם עולם שבו שינויי אקלים וביטחון בריאותי עולמי הם אתגרים הולכים וגדלים, ועולם שבו איומי סייבר רק הולכים ונעשים משמעותיים יותר.

הוא הוסיף: "אלו שינויים היסטוריים ומעוררי דאגה, אבל אני אגש אליהם מלא ביטחון בחוסן של אזרחי ארצות הברית ואסיר תודה לפרק החדש בחיי השירות הציבוריים".

למרות הרצון של ביידן לחדש את הדיפלומטיה עם איראן, המדאיג את ישראל, בטהראן הבהירו כי הם לא יסכימו לפתוח את ההסכם ושוללים משא ומתן על תכנית הטילים והפעילות במזרח התיכון. המנהיג העליון עלי חמינאי אמר בסוף השבוע כי טהראן "לא ממהרת" שארצות הברית תחזור להסכם, אך הדגיש עליה להסיר מידית את הסנקציות שפוגעות קשות בכלכלתה. בימים האחרונים לכהונתו, ממשל טראמפ הגביר את הסנקציות על איראן ובעלי בריתה באזור על מנת להקשות על ביידן לשוב להסכם.

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן במהלך הצהרה לתקשורת בווילמינגטון, דלאוור 7 בינואר 2021. רויטרס
משלים את החלקים האחרונים בממשל. ביידן/רויטרס

ביידן, שיושבע לתפקיד ביום רביעי הבא, כבר בחר בכמה מהגורמים שהיו מעורבים במשא ומתן עם איראן לתפקידים בממשלו העתידי.

"אני מבקש מהשגריר ביל ברנס להוביל את סוכנות הביון המרכזית. הוא יודע איך להוביל, להוביל עם יושרה", מסר הנשיא הנבחר. "במשך 33 שנותיו כדיפלומט, ביל התמודד בעצמו עם רבים מהשינויים הגלובליים הקיצוניים ביותר שעמם התמודדנו. ממרוצים מול מעצמות גדולות, להפצת נשק גרעיני. הוא התמודד עם המורכבויות הללו עם יושר,יושרה וכישורים. זה בדיוק מה שצריך ראש ה-CIA".

לדבריו, זה הזמן להחזיר את העצמאות של הקהיליה המודיעינית שלנו, וזה קריטי באותה מידה להשיב את האמון והביטחון במשרתי הציבור שלנו כולל אלה ב-CIA. כמשרת ציבור לאורך כל חייו ביל ברנס הוא בדיוק האדם הנכון לתפקיד הזה".

ברנס כבר אושר בעבר על ידי הסנאט לחמש משרות שונות, ונמנע מהסתבכויות פוליטיות גם כשהוביל את מחלקת המזרח התיכון במחלקת המדינה בעת הפלישה לעיראק ב-2003. עם זאת, גורם בקונגרס אמר כי הוא צפוי להישאל על תכנית הגרעין של איראן ועל המתקפה בבנגאזי, לוב, ב-2012, שבה נהרגו ארבעה בני אדם, בהם השגריר. הוא היה בכיר במחלקת המדינה באותה תקופה.

הבחירה בו הגיעה אחרי חודשים של לבטים מצד ביידן. אחד המועמדים המוקדמים, סגן ה-CIA לשעבר מייקל מורל, נתקל בהתנגדות בשל תמיכתו בשימוש בתקיפות מל"טים ובעינויים אחרי פיגועי 11 בספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully