וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר בית הנבחרים: "נקרא לפנס להדיח את טראמפ, או שנקדם את ההליך בעצמנו"

11.1.2021 / 5:10

ננסי פלוסי הציגה את המהלכים שהיא מתכננת כדי לגרום להדחת הנשיא היוצא לפני סיום הקדנציה. לדבריה, בית הנבחרים יצביע על קריאה לסגן הנשיא להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה, ואם לא יעשה זאת יעברו לחקיקת ההדחה. "נגן על החוק והדמוקרטיה, כי הנשיא הזה הוא איום על שניהם"

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

יו"ר בית הנבחרים בארצות הברית ננסי פלוסי הודיעה הלילה (שני) כי תמשיך במהלכי החקיקה להדחת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בעוד שהיא דוחקת בסגן הנשיא מייק פנס והקבינט להפעיל את הסמכות החוקתית שלהם, ולהכריח אותו לעזוב את התפקיד. פלוסי הודיעה על הצעדים הבאים שהיא מתכננת לבצע, במכתב לעמיתיה.

לדברי פלוסי, בית הנבחרים יצביע תחילה על החלטה הקוראת לסגן הנשיא פנס להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה האמריקנית, ולהדיח את טראמפ מתפקידו. היא הבהירה כי לאחר 24 שעות תמשיך לפעול לחקיקת ההדחה. אם המהלך יצא לפועל, טראמפ יהיה הנשיא היחיד שהועמד בפני הליך הדחה פעמיים.

"נפעל בדחיפות כדי להגן על החוק ועל הדמוקרטיה שלנו, מכיוון שהנשיא הזה מהווה איום משמעותי לשניהם", אמרה יו"ר בית הנבחרים. היא הוסיפה כי "האימה שנגרמה מהמתקפה המתמשכת על הדמוקרטיה שלנו שביצע הנשיא מתעצמת, וכך גם הצורך המידי בפעולה נגדו".

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, במסיבת עיתונאים יום לאחר ההסתערות האלימה של תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול בוושינגטון. 7 בינואר 2021. רויטרס
"נפעל בדחיפות". פלוסי במסיבת עיתונאים יום לאחר הפריצה לקפיטול/רויטרס

אם ההחלטה תעבור, לפנס ולקבינט יהיו 24 שעות לפעול לפני שבית הנבחרים יעבור להצביע על הצעת ההדחה. עם התמשכות תכנון ההדחה, גובר הלחץ על טראמפ לעזוב את תפקידו עוד לפני סיום כהונתו ב-20 בינואר ברקע החששות מפני תסיסה נוספת לקראת ההשבעה של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

שני סנאטורים רפובליקנים אמרו כי הם רוצים שטראמפ יתפטר מיד בעקבות הפרות הסדר בקפיטול. הסנאטור הרפובליקני פט טומי מפנסילבניה הצטרף ביום ראשון לסנאטורית הרפובליקנית ליסה מרקאוסקי
מאלסקה, בקריאה לטראמפ "להתפטר ולעזוב בהקדם האפשרי".

"אני חושב שהנשיא פסל את עצמו מלכהן, בהחלט", אמר טומי. "אני לא חושב שהוא יכול להיבחר שוב בשום צורה שהיא". המספר של המחוקקים שרוצים למנוע ממנו שוב לכהן בתפקיד נבחר גדל והולך בכל יום.

סגן הנשיא מייק פנס נכנס לדיון ספירת האלקטורים בגבעת הקפיטול, 7 בינואר 2021. AP
יידרש להדיח את טראמפ. סגן הנשיא מייק פנס נכנס לדיון ספירת האלקטורים באולם בית הנבחרים/AP

חברי בית הנבחרים הדמוקרטים צפויים להציג היום את טיעוני ההדחה. האסטרטגיה תהיה לגנות את מעשיו של הנשיא במהירות, אך לעכב את משפט ההדחה בסנאט למשך מאה ימים. המהלך יאפשר לנשיא הנבחר ביידן להתמקד בסדרי עדיפויות אחרים מרגע השבעתו ב-20 בינואר.

נציג בית הנבחרים הדמוקרטי ג'ים קלייבורן, בעל ברית קרוב של ביידן, הסביר את תכנית הפעולה. "בואו ניתן לנשיא הנבחר ביידן את מאה הימים שהוא צריך כדי להפעיל את סדר היום שלו", אמר קלבורן.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעצרת בדלטון, ג'ורג'יה, 4 בינואר 2021. AP
"הוא לא יוכל להיבחר שוב בשום צורה שהיא". טראמפ בעצרת תומכים/AP

במהלך ריאיון לתכנית 60 דקות ברשת CBS, הזכירה פלוסי את עידן פרשת ווטרגייט, כשהרפובליקנים בסנאט אמרו לנשיא ריצ'רד ניקסון "זה נגמר", והבהירה כי "זה מה שצריך לקרות גם עכשיו". ראשי הבית הזועמים נראים נחושים לפעול נגד טראמפ למרות הזמן הקצר שנותר לכהונתו.

מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור הרפובליקני מיץ' מקונל, אמר כי לא ניתן להתחיל במשפט ההדחה תחת לוח הזמנים הנוכחי, לפני יום ההשבעה ב-20 בינואר. בעוד שרבים מתחו ביקורת על טראמפ, רפובליקנים רבים טענו כי הדחה שלו תהיה מהלך מפלג, בזמן שבו נדרשת אחדות.

חיילי המשמר הלאומי עומדים לאורך גדר שהותקנה בגבעת הקפיטול בוושינגטון. 11 בינואר, 2021. AP
כמה מהרפובליקנים יתמכו. חיילי המשמר הלאומי עומדים לאורך גדר שהותקנה בגבעת הקפיטול/AP

הסנאטור מרקו רוביו מפלורידה אמר כי במקום להתאחד, הדמוקרטים רוצים "לדבר על דברים מגוחכים כמו 'להדיח את הנשיא', כשנותרו לו רק ימים בתפקיד". ובכל זאת, כמה מהרפובליקנים עשויים לתמוך במהלך.

הסנאטור בן סאס מנברסקה אמר שהוא יבחן את כל סעיפי ההדחה שיוצגו בפניו. גם חבר בית הנבחרים הרפובליקני אדם קינזינגר, שביקר פעמים רבות את טראמפ, אמר כי הוא "יצביע בדרך הנכונה" אם העניין יונח לפניו.

סעיפי ההדחה, אם יועברו על ידי בית הנבחרים, יכולים להיות מועברים בהמשך לסנאט למשפט, כשהסנאטורים ישמשו כשופטים לזיכוי טראמפ או להרשעתו. אם יורשע, טראמפ יאלץ לעזוב את תפקידו, שיופקד בידי סגנו, אך לא ברור אם המשפט יכול להתקיים אחרי תום כהונתו.

הסיבוך הפוטנציאלי של פלוסי בנוגע להדחה הוא המשמעות של הדבר עבור ביידן ותחילת כהונתו. בעודו חוזר על עמדתו כי טראמפ היה בלתי כשיר לתפקיד, התחמק ביידן ביום שישי מהשאלה בנוגע להדחה, ואמר כי מה שיעשה הקונגרס יהיה מקובל עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully