וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלטם של הקיצוניים: כך הסתבכה אפליקציית "פרלר" במהומות בקפיטול

10.1.2021 / 22:56

הרשת החברתית, שחרטה על דגלה את ההתנגדות המוחלטת לצנזורה, נחסמה בימים האחרונים על ידי אפל וגוגל לאחר ש"עודדה אלימות בארה"ב". בפרלר מתלוננים כי ענקיות הטכנולוגיה מנסות לחסל את התחרות, אך במקביל מסרבים להיאבק בפרסומים האלימים בתחומם

בווידאו: ליל ההסתערות על הקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

אפליקציית "פרלר", הרשת החברתית שדוגלת ב"חופש ביטוי מלא", נחסמה בימים האחרונים על ידי ענקיות הטכנולוגיה אפל וגוגל, והוסרה מחנויות האפליקציות בטענה כי "עודדה אלימות בארה"ב". כמו כן, אמזון הודיעה היום (ראשון) כי תפסיק לתת לפרלר שירותי אחסון באמצעות פלטפורמת Amazon Web Services.

האפליקציה מצאה את עצמה בלב הסערה בעקבות המהומות שהתרחשו בשבוע שעבר בגבעת הקפיטול, לאחר שבחרה לא להתערב בנעשה בתחומה ואפשרה לפלטפורמה שלה להיהפך למקום המפלט של תומכי תנועת QAnon הקיצוניים. לדברי גוגל, מזה כמה חודשים שהיא פונה לפרלר עם הדרישה שתסיר תכנים המעודדים אלימות.

אפליקציית פרלר. ShutterStock
בין תומכי הפלטפורמה גם נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ. אפליקציית פרלר/ShutterStock

פרלר ("לדבר" בצרפתית), הוקמה בשנת 2018 על ידי ג'ון מייץ, בוגר אוניברסיטת דנוור. על רקע ההצהרות כי היא תומכת בחופש ביטוי מלא, פרלר צברה תאוצה בבחירות האחרונות בארצות הברית, כשבין תומכי הפלטפורמה ניתן למנות גם את נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ.

בחודשים האחרונים האפליקציה הפכה להיות אחת מהרשתות החברתיות הצומחות ביותר בארה"ב. זאת, בין היתר, בעקבות צנזור הפרסומים של טראמפ על ידי פייסבוק וטוויטר, וגם מאחר וקיימת אפשרות לפרסם תכנים ללא סינון לרבות פייק-ניוז. מסיבות אלו ואחרות, הפכה האפליקציה לפופולרית ביותר באייפון ובאנדרואיד.

"ענקיות הטכנולוגיה רוצות להרוג את התחרות", כתב ג'ון מאצ'ה, מנכ"ל פרלר. "יש לי הרבה לעשות במהלך 24 השעות הקרובות כדי לוודא שהנתונים של הגולשים לא ימחקו לצמיתות מהאינטרנט", אמר.

"זאת דרך נוראית לטפל בזה. נראה שהן (ענקיות הטכנולוגיה) לא מודאגות המאלימות, שהיא גם ככה נגד הכללים שלנו. אם באמת היה אכפת להן, הן היו מנסות לעזור, לא לזרוק את האפליקציה ולשלוח 'הודעת פרידה ציבורית'", הוסיף מאצ'ה.

תומכי טראמפ מסתערים על הקונגרס בוושינגטון, 6 בינואר 2021. רויטרס
האפליקציה נהפכה למקום המפלט של תומכי תנועת QAnon והימין הקיצוני. תומכי טראמפ מסתערים על הקפיטול, בשבוע שעבר/רויטרס

המכה הקשה ביותר הגיעה מצידה של אמזון, שמספקת את שירותי האחסון של האפליקציה. במכתב ששלחה אמזון לפרלר בשבת, ציינה 98 דוגמאות בהן הפרסומים באתר מעודדים אלימות. "ברור כי לפרלר אין תהליך יעיל לעמידה בכללים", מסרו באמזון. "החברה מספקת טכנולוגיה ושירותים ללקוחות בכל הקשת הפוליטית, ואנחנו ממשיכים לכבד את זכותה של פרלר לקבוע בעצמה איזה תוכן היא תאפשר באתר שלה. עם זאת, איננו יכולים לספק שירותים ללקוח שאינו מסוגל לזהות ולהסביר ביעילות תוכן המעודד או מסית לאלימות כלפי אחרים", ציינו באמזון.

זו איננה הפעם הראשונה שפלטפורמות כמו פרלר משמשות ככר פורה לתכנונן של מתקפות פיזיות. באוקטובר 2018 הייתה זו רשת Gab שעודדה אנטישמיות ואפשרה תמיכה ברוצחים. גם במקרה הזה, אדם שתכנן לבצע מעשה רצח בפיטסבורג הודיע על כך ברשת. ב-Gab בחרו "לשמור" על חופש ביטוי מוחלט, עד שמקרה הרצח אכן אירע. לאחר מכן החליטה GoDaddy, ספקית כתובות האינטרנט, כי תפסיק לתת ל-Gab תמיכה. עם זאת, הרשת החברתית חזרה מאז לאוויר ופועלת כיום באין מפריע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully