וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על המהומות בוושינגטון: "מחפיר"; גנץ: יכול לקרות גם בישראל

עודכן לאחרונה: 7.1.2021 / 12:57

אחרי יותר מ-12 שעות שתיקה, רה"מ הביע התנגדות לאלימות בהצהרה לצד שר האוצר האמריקני מנוצ'ין. שר הביטחון התריע: "גם בישראל יש ניסיונות לפגוע בלגיטימציה של המוסדות הממלכתיים", ואשכנזי דרש "לגנות בכל תוקף"

בווידאו: נתניהו מגנה את המהומות בוושינגטון/צילום: רוני כנפו

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה היום (חמישי) את הפשיטה על בניין הקונגרס האמריקני אתמול בוושינגטון, שבמהלכה נהרגו ארבעה מתומכי טראמפ. זאת, בתום 12 שעות בהם לא התבטא בנושא. שרים ומנהיגי מפלגות נוספים הצטרפו לגינויים, כשרוב המגיבים בישראל רצו תחת רשימת כחול לבן בבחירות האחרונות.

"במשך דורות הדמוקרטיה האמריקנית היוותה השראה למיליונים ברחבי העולם ובישראל. היעדר חוק ואלימות הוא ההפך הגמור מהערכים שאמריקנים וישראלים מקדשים", הצהיר נתניהו. הוא אמר את הדברים בהצהרה משותפת שקיים עם שר האוצר של ארצות הברית סטיבן מנוצ'ין, שגינה גם הוא את האירועים. "ההסתערות על בניין הקפיטול הייתה מחפירה ויש לגנות אותה בכל תוקף. אין לי ספק שהדמוקרטיה האמריקנית תנצח".

שר הביטחון בני גנץ הזהיר מהישנות של אירועים דומים בישראל, על רקע המתקפה על מערכת המשפט. "מצב שבו מחלוקת פוליטית לגיטימית ומאבק על דרך, הופכים לאי קבלת כללי המשחק - מסוכן לדמוקרטיה, לאזרחים, וליכולת לנהל מדינה", אמר. "לצערי, גם בישראל, אנו עדים לניסיונות לפגוע בלגיטימציה של החלטות גורמי אכיפת החוק, מערכת המשפט ומאמצים להשתלח במוסדות הממלכתיים שלנו ולפגוע באמון הציבור בהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין. משרד רה"מ, ירושלים. רוני כנפו
שתק 12 שעות. נתניהו לצד מנוצ'ין, היום/רוני כנפו

בנוסף לכך, גנץ תבע מההנהגה בישראל ובעולם להתחייב לקבל את הכרעת הבוחר, בכל מקרה בעתיד. "בכדי שלעולם לא נגלוש למצבי קיצון של אי קבלת ההכרעה בעם או פסקי דין, כל מנהיג בישראל ובעולם, חייב להצהיר בקול ברור: יהיו אשר יהיו ההחלטות - נקבל עלינו תמיד את הכרעת העם, פסקי הדין של בתי המשפט, והצבעות הכנסת", אמר. "זיכרו, להסתה, לפילוג, לשיסוי ולערעור אמון הציבור, יש מחיר כבד מנשוא. אני לא אתן לעולם למראות כמו שראינו אמש - לקרות גם בישראל".

מוקדם יותר, הגיב גנץ על המהומות עצמן. "התמונות מוושינגטון פוצעות את ליבו של כל מי שמאמין בדמוקרטיה", אמר. "זוהי הוכחה לכך שלפני היריבות הפוליטית, עלינו להסכים על כללי המשחק: שמירה על שלטון החוק, כיבוד הליכים דמוקרטיים ושיח מכבד".

שר החוץ גבי אשכנזי גינה גם הוא את האירועים. "הזדעזעתי לראות אמש את ההתקפה על הקונגרס האמריקני, מעוז הדמוקרטיה העולמי, ויש לגנות זאת בכל תוקף", מסר. "משחר תקומתה, ארצות הברית, ידידתנו האיתנה והגדולה, היא המגדלור של דמוקרטיה וערכים של חירות, צדק ועצמאות. אני בטוח שהעם האמריקני ונבחריו ידעו להדוף את המתקפה הזו ולהמשיך להגן בצורה איתנה על הערכים עליהם נוסדה ארצות הברית החשובים לכולנו", הוסיף.

מהומות בבניין הקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית, 7 בדצמבר 2021. רויטרס
"לא האמנתי שאראה תמונות כאלו בדמוקרטיה החזקה בעולם". המהומות בוושינגטון, הלילה/רויטרס

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הצטרף לדברים, והתריע כי האירועים בוושינגטון צריכים להוות איתות אזהרה לצופים בעולם. "היה עצוב לצפות אמש בתמונות מוושינגטון. הסדר הוחזר ואני בטוח שיהיה מעבר מסודר של השלטון בארצות הברית, ידידתנו הגדולה בעולם", אמר, והוסיף כי "האירועים משמשים תזכורת חשובה לסכנות הקיטוב וההקצנה בחברה. לעולם אסור לנו לקחת את הדמוקרטיה ומוסדותיה כמובנים מאליהם".

אתמול, בזמן ההסתערות, הביע יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תמיכה בחברי הקונגרס. "עצוב מאוד ומזועזע מהתמונות מארצות הברית, מחשבותיי עם כל החברים שלי בוושינגטון הערב. אנו מקווים לראות את השבת הסדר ואת השלמת העברת השלטון. אמריקה צריכה לחזור להיות מודל לחיקוי לדמוקרטיות ברחבי העולם", כתב בטוויטר.

חברי הקונגרס מסתתרים בזמן המהומות בוושינגטון, ארצות הברית, 7 בינואר 2021. Gettyimages, אתר רשמי
"מחשבותיי עם החברים בוושינגטון". מחוקקים מסתתרים בזמן ההסתערות/אתר רשמי, Gettyimages

במקביל, קרא שר המשפטים היוצא אבי ניסנקורן, שלאחרונה עבר למפלגת הישראלים של רון חולדאי, לגינוי משותף של האירועים מצד מנהיגי העולם. ‏"הפורעים האלימים בוושינגטון מבקשים לנתץ את היסודות עליהם מושתת כל דמוקרטיה", הצהיר. "כל מנהיגי העולם הדמוקרטי חייבים להתייצב עתה בקול אחיד נגד השיסוי וההסתה ולצד יציבות שלטון החוק".

גם שר הכלכלה, עמיר פרץ, גינה את האירועים. "האירועים הלילה בארצות הברית הם נורת אזהרה לעולם כולו וגם לנו כאן בישראל. דמוקרטיה יכולה להכיל דעות שונות, אך היא מעל כל אדם וכל רעיון, ולכן, יש לגדוע תופעות אלה לאלתר. אם לא נגן על הדמוקרטיה, היא לא תוכל להגן עלינו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully