וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערפל בבקרים יימשך בימים הקרובים: "אירוע יוצא דופן לחודשי החורף"

6.1.2021 / 21:29

רצף ימי הערפל במישור החוף ובצפון מערב הנגב הוא תופעה לא שכיחה, שמופיעה פעם או פעמיים בעשור. "את חריגות הרצף של ימי הערפל נוכל לקבוע רק עם סיומו", אמר ד"ר עמוס פורת מהשירות המטאורולוגי. "ערפל כזה מתרחש בדרך כלל באביב, במזג אוויר יציב"

בווידאו: ערפילי בוקר/צילום: ראובן קסטרו

הערפילים השוררים בלילות ובבקרים האחרונים במישור החוף המרכזי והדרומי ובצפון מערב הנגב, צפויים להימשך בימים הקרובים. זאת לאחר שרצף הלילות והבקרים המעורפלים מגיע כבר לארבעה ימים. "זה אירוע יוצא דופן לחודשי החורף", הסביר ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי.

ערפל הוא ריכוז של טיפות מים זעירות סמוך לפני הקרקע, הגורם להגבלת ראות חמורה (לפי ההגדרה המקובלת - פחות מקילומטר אחד). זהו למעשה ענן הרובץ על הקרקע. קיימים סוגים שונים של ערפילים, הנגרמים מסיבות שונות.

ערפל קרינתי, למשל, הוא סוג שכיח למדי של ערפל שנוצר כתוצאה מהתקררות של הקרקע בשעות הלילה ושעות הבוקר המוקדמות. הדבר קורה בתנאים של יציבות אטמוספרית (לילות בהירים ושקטים) עם לחות רבה, כפי שקורה באזורנו כעת. לעתים ישנה הסעה של ערפל קרינתי שנוצר מאזור מסוים אל אזור אחר.

ערפל בשמי תל אביב 3 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"אירוע יוצא דופן". הערפל בשמי תל אביב, השבוע/ראובן קסטרו

"את חריגות הרצף של ימי הערפל נוכל לקבוע רק עם סיומו", אמר ד"ר פורת. הוא הוסיף כי "בשלב זה ניתן כבר לציין שמדובר באירוע יוצא דופן בתזמונו הנוכחי - חודשי החורף. ערפל קרינתי מתרחש תחת מצבים אטמוספריים יציבים, שנוטים להיות סטטיים ולהימשך כמה ימים. יחד עם זאת הם מתרחשים לרוב בחודשי האביב ותחילת הקיץ (מרץ עד יוני)".

מבדיקת השירות המטאורולוגי של הנתונים מתחילת שנות ה-60, עולה כי ביחס לכלל חודשי השנה, מקבלים אחת לכמה שנים רצף של שלושה או ארבעה לילות ובקרים ויותר של ערפל במישור החוף, השפלה וצפון מערב הנגב.

בדרך כלל הערפל שכיח יותר באזורים פנימיים ופתוחים, שנוטים להתקרר יותר מסביבתם, והגעתו לאזור גוש דן ונתב"ג פחות שכיחה. באזור זה מתקבל רצף כזה פעם-פעמיים בעשור. "בחודשי החורף, רצף של ימי ערפל הוא חריג, כיוון שבחורף התנאים האטמוספריים פחות מתאימים", אמר פורת.

ערפל בשמי באר יעקב 3 בינואר 2020. ראובן קסטרו
הערפל בשמי באר יעקב, השבוע/ראובן קסטרו

הוא הסביר כי "במערכות של גשם האטמוספירה לא יציבה ובמצבים בהם לא יורד גשם ישנן בדרך כלל זרימות מזרחיות ושורר יובש". לדבריו, "מצב של יציבות אטמוספרית עם לחות בגובה נמוך אינו שכיח בחורף, וכך גם התופעה של הערפל".

באזור גוש דן ונתב"ג היו מעט מאוד מקרים כאלה בחורף. מנתוני השירות המטאורולוגי עולה כי היה עוד מקרה אחד בלבד עם רצף של ארבעה לילות ובקרים של ערפל (בסוף ינואר ותחילת פברואר בשנת 1979). עם זאת, היו עוד כמה מקרים עם רצף של כמה ימי ערפל בחורף, שכלל גם את השפלה וצפון הנגב. בין היתר, בינואר 2000, בינואר 1995, בפברואר 1969 ובינואר 1966.

כמו כן, בנובמבר 2010 היו שבעה לילות ובקרים רצופים של ערפל במישור החוף, השפלה וצפון מערב הנגב, כשבשני לילות מתוכם נתב"ג נסגר.

ערפל ב פתח תקווה, 6 בינואר 2021. ראובן קסטרו
ערפל בפתח תקווה, אתמול/ראובן קסטרו

מזג האוויר היום (חמישי) יהיה נאה, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות, שיוסיפו להיות גבוהות מהרגיל. בשעות הבוקר בהרי הצפון ינשבו רוחות מזרחיות ערות. הלילה מזג האוויר יהיה בהיר עד מעונן חלקית.

מידות החום החזויות היום והלילה: בירושלים מ-19 מעלות היום ועד 12 מעלות הלילה; בתל אביב מ-22 מעלות היום עד 14 הלילה; בחיפה 22 היום עד 16 הלילה; צפת 12-16; קצרין 14-22; טבריה 15-25; נצרת 13-21; עפולה 12-23; בית שאן 13-24; לוד 13-23; אשדוד 13-21; עין גדי 19-25; באר שבע 11-25; מצפה רמון 11-19; אילת 16-27.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully