וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך מרוקו לנתניהו: בשלב הבא של היחסים נפתח גם שגרירויות

6.1.2021 / 20:40

בכירים ישראלים אמרו כי מוחמד ה-6 אמר לראש הממשלה כי פתיחת השגרירויות "תהיה הצעד הטבעי הבא", לאחר שההבנות הראשוניות בין הצדדים ייושמו. זאת לאחר שההצהרה המשותפת שנחתמה ברבאט לפני שבועיים, כללה פתיחה של משרדי קישור דיפלומטיים ולא של שגרירויות

שר החוץ של מרוקו: "עידן חדש ביחסים, הנציגויות ייפתחו תוך שבועיים"/צילום: שגרירות ארצות הברית בירושלים

מלך מרוקו מוחמד ה-6 אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך שיחת הטלפון ביניהם בשבוע שעבר כי הוא מחויב לפתיחה של שגרירויות בשלב הבא של חידוש היחסים בין המדינות - כך מסרו בכירים ישראלים שמעורים בתכני השיחה.

ההצהרה המשותפת של ארצות הברית, מרוקו וישראל שנחתמה ברבאט לפני שבועיים, כללה פתיחה של משרדי קישור דיפלומטיים ולא של שגרירויות. הדבר הוביל לפרשנויות לפיהן מרוקו ממתינה לראות האם נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן יגלגל לאחור את החלטת טראמפ להכיר בחבל הסהרה המערבית כחלק ממרוקו, לפני שהיא מתקדמת לנורמליזציה מלאה עם ישראל.

בכירים ישראלים אמרו כי מלך מרוקו אמר לנתניהו כי פתיחת השגרירויות "תהיה הצעד הטבעי הבא", לאחר שההבנות הראשוניות בין הצדדים ייושמו. סוגיית השגרירויות עלתה גם בפגישה שקיים היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ברבאט עם מלך מרוקו לפני שבועיים. יועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ג'ארד קושנר נכח גם הוא באותה פגישה. בכירים ישראלים אמרו כי במהלך הפגישה הביע המלך גישה חיובית לנושא השגרירויות.

מלך מרוקו, מוחמד השישי. AP
"חידוש היחסים מתקדם מהר מאוד". מלך מרוקו, מוחמד השישי/AP

בכירים ישראלים אמרו כי נתניהו רצה שסוגיית השגרירויות תופיע בנוסח ההודעה המקורית על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, והתאכזב מכך שבסופו של דבר ההודעה דיברה רק על משרדי קישור דיפלומטיים. "חידוש היחסים עם מרוקו מתקדם מהר מאוד, ואנחנו בטוחים שהדברים יתפתחו בצורה חיובית ושנגיע גם לפתיחת שגרירויות", אמר בכיר ישראלי.

מלבד פתיחת משרדי הקישור הדיפלומטיים, ישראל ומרוקו התחייבו בהודעה המשותפת לקיים טיסות ישירות בין המדינות ולחדש את הקשרים המדיניים בכל הרמות. כמה שיחות טלפון בין שרים ישראלים לעמיתיהם המרוקאים כבר התקיימו בימים האחרונים.

פגישתם של מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי, ברבאט, לאחר טיסת "אל-על" הראשונה למרוקו. 22 בדצמבר 2020. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
ההצהרה המשותפת שנחתמה ברבאט לפני שבועיים/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

המשלחת הישראלית ביקרה השבוע ברבאט כדי לבחון את מצבו של משרד הקישור הישראלי שפעל ברבאט אך נסגר לפני 20 שנה. הנכס בו שכן המשרד נותר בבעלות ישראל במשך כל השנים.

משלחת מרוקאית ביקרה בישראל בשבוע שעבר לביקור דומה, שנועד לבדוק את מצב הבניין בו שכן משרד הקישור המרוקאי עד לפני 20 שנה. גם המרוקאים שמרו על הנכס בבעלותם ולא מכרו אותו. בכירים ישראלים אמרו כי השאיפה היא שמשרדי הקישור הדיפלומטיים בישראל וברבאט ייפתחו כבר בשבוע הבא - גם אם במיקום זמני בלבד.

מלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully