וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל סכסוך על תנאי העסקה: נסגר מקלט לנוער להט"בי במצוקה בתל אביב

עובדי "בית דרור", הנמצאים במו"מ על גובה משכורתם, הכריזו על סכסוך עבודה ואף קיימו שביתות חלקיות, לאחר שלטענתם נתקלו באטימות מצד הנהלת "אותות". לטענתם, זהו "ניסיון ללחוץ על משרד הרווחה להגדיל את התקציב המועבר לעמותה". בינתיים, בני הנוער הועברו למסגרת אחרת

בווידאו: הכנסת הצביעה נגד הצעת חוק לקידום זכויות להט"ב/צילום: ערוץ הכנסת

"בית דרור", מקלט לנוער להט"בי בסיכון בתל אביב, נסגר השבוע בשל סכסוך ממושך בין ההנהלה לעובדים על תנאי ההעסקה. הנהלת עמותת "אותות", המפעילה את המקום, הודיעה על סגירתו לעשרה ימים לאחר שהעובדים הכריזו כי ישביתו פעילות חלקית בכמה מסגרות. בינתיים, בני הנוער ששהו במקום הועברו למסגרת אחרת של העמותה. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה שלשום (שני) את בקשת העובדים למנוע מההנהלה את סגירת המקום.

"אותות" מפעילה 34 מסגרות לבני נוער וצעירים בפיקוח משרד הרווחה. בחודש פברואר פתחו העובדים וההנהלה במשא ומתן לקראת הסכם קיבוצי חדש. העובדים דורשים לשפר את תנאי העסקתם אולם לדבריהם בהנהלה לא באים לקראתם ובחודש יולי האחרון הם אף הכריזו על סכסוך עבודה. מאז, הם קיימו כמה השבתות חלקיות, ובשבוע שעבר החליטו להחריף את המאבק.

העובדים הודיעו כי הם מתכוונים להשבית חלקית תשע מסגרות, כלומר להיעדר מכמה משמרות לילה ויום. בתגובה, הודיעה ההנהלה כי לא תוכל להמשיך בפעילות מלאה וכי תשבית את המקלטים "בית דרור" ו"אבני דרך" למשך עשרה ימים, וזאת בנימוק כי אין מספיק עובדים. בקשת עובדי העמותה מבית הדין אזורי לעבודה בתל אביב למנוע מההנהלה לסגור את המקלט נדחתה.

בית משפט השלום תל אביב, מאי 2016. ראובן קסטרו
דחה את בקשת העובדים. בית הדין בתל אביב/ראובן קסטרו

"שוכנענו כי הצעד שנקטה העמותה אשר הודיעה על סגירת שני הוסטלים והעברת השוהים בהם להוסטלים אחרים, באישור ובפיקוח משרד הרווחה, הינו פרופורציונאלי ביחס לשביתה עליה הכריזו המבקשים", נכתב בהחלטת בית הדין. אתמול, אמרה מנכ"לית העמותה, תמר אלון, כי הוסטל "אבני דרך" ככל הנראה לא ייסגר בשלב זה משום שהצליחו למצוא פתרון.

אלעד אהרון, מדריך "באבני דרך" וחבר בוועד העובדים, אומר כי העיצומים נעשו בהדרגתיות והחריפו משום שלא נותרה להם ברירה. "הנהלת העמותה הגישה עד עכשיו רק הצעה אחת ולא זזה מהעמדה שלה במשך כל החודשים הללו, בזמן שאנחנו מורידים ומורידים את הדרישות כדי להגיע לאיזשהו סיכום אבל נתקלים בחומה אטומה", הסביר.

לדבריו, ההצעה היחידה שניתנה להם היא תוספת של שני שקלים וחצי לשעה לעובדים עם ותק של שבעה חודשים ומעלה, ו-300 שקלים לרכזים. "מדובר בסך הכל ב-300 עובדים, אנחנו מרוויחים 30 שקל לשעה בעבודה שאנחנו מתמודדים עם התכנים הקשים ביותר. אני אישית בחצי השנה האחרונה פעמיים נחתכתי כשהוצאתי סכין או כוס שבורה מצעיר שניסה לפגוע בעצמו. ברמה כזו, זו רמת התכנים. במקרה או לא במקרה שני האירועים קרו במשמרת לילה שעליה אנחנו מבקשים תוספת שכר", הוא אומר. לדבריו, רבים מהמדריכים מתחלפים תוך זמן קצר בשל השכר, ושיפור תנאי העסקה יוכל לפתור את הבעיה.

מגזין להט"ב. ערן אבן, אתר רשמי
"פעמיים נחתכתי כשהוצאתי סכין מצעיר שניסה לפגוע בעצמו"/אתר רשמי, ערן אבן

הלל משאלי, מדריך ב"בית דרור", סבור כי ההנהלה מנסה להפחיד אותם להמשיך בשביתה ואומר כי הם מצפים שהעמותה "תגיש הצעה שמראה איזשהי התקדמות, אחרת לא נגיע לשבת". עוד טוענים העובדים, כי מדובר בניסיון של ההנהלה ללחוץ על משרד הרווחה להגדיל את התקציב המועבר לעמותה, וזאת על אף שהם סבורים כי ניתן להעלות את משכורתם גם עם משאבים העומדים לרשותה כעת.

לדברי אלון, מנהלת ההוסטל, הוחלט לסגור את "בית דרור" מחוסר ברירה. "עשינו מאמצים כדי לאייש את מהמשרות האלה, ובסופו של דבר היו שתי מסגרות שלא נותרה ברירה אלא לאחד אותן. זה לא שסגרנו והנערים או הצעירים נזרקו, אלא דאגנו לתת מענה לכל אחד", היא אומרת.

עוד היא סבורה, כי ההצעה לעובדים היתה גבוהה וטוענת כי "אנחנו פנינו ויזמנו כבר בפברואר, חשבתי שזה נכון לפנות אליהם לפני שנפתח כדי שביוני נהיה מוכנים וזה לא יקרה כמו פעמים קודמות". לדבריה, "התחלנו לשבת, אני מלכתחילה נתתי סכום גדול. ההצגה שהם מציגים את הדברים היא לא נכונה". אלון ציינה גם כי העובדה שאין אפשרות לקבל תוספת מהמדינה מגבילה אותם.

משרד הרווחה: "קוראים לצדדים להגיע לפשרה"

באיגוד חסות הנוער בכוח לעובדים שמלווה את המאבק קוראים לשר העבודה והרווחה איציק שמולי להתערב. "לא ייתכן כי הגורם המפקח והמממן לתכנית מתחמק מאחריות לבני הנוער", נמסר מטעם האיגוד.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "המשרד רואה לנגד עיניו את טובת הנערים השוהים במסגרות ופועל במרץ כדי להבטיח את רציפות השירות במסגרות חלופיות על מנת לוודא שאף צעיר וצעירה לא יפגעו. מדובר בסכסוך עבודה מתמשך בין עובדי המסגרות לעמותת 'אותות'. יודגש כי המשרד עומד במלוא התחייבויותיו, ואף מעבר לכך, במסגרת המכרז. ההכרח לפתור את הסכסוך נמצא בראש סדרי העדיפויות של המשרד ומטופל אישית על ידי השר והמנכ"ל. לאחרונה אף הגישה העמותה הצעה משופרת, גם בזכות מעורבות זו. אנו קוראים לצדדים להגיע לפשרה שתאפשר חזרה לפעילות תקינה ונתמיד במאמצינו כדי להשיג מטרה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully