וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה על ההעשרה בפורדו: נגביר את המאמץ להצלת הסכם הגרעין עם איראן

5.1.2021 / 14:36

באיחוד גינו את טהראן על חידוש העשרת האורניום לרמה של 20%, אך אמרו כי יפעלו כדי למנוע את קריסתו הסופית. זריף: "המהלך הפיך לחלוטין"

בווידאו: איראן הודיעה על חידוש העשרת האורניום בפורדו לרמה של 20%/צילום: רויטרס

האיחוד האירופי אמר היום (שלישי) כי הוא יגביר את המאמצים להצלת הסכם הגרעין עם איראן, למרות "ההפרה המשמעותית" על ידי טהראן, שאתמול חידשה את העשרת האורניום לרמה של 20% במתקן בפורדו.

דובר האיחוד, פיטר סטנו, אמר כי לפעולותיה של איראן "יהיו השלכות חמורות בכל הנוגע למניעת הפצה של נשק גרעיני". סטנו אמר כי האינטרס של כל הצדדים הוא להציל את ההסכם, והוסיף כי הגוש בן 27 המדינות "יגביר" את ניסיונותיו לוודא שכולם עומדים בהתחייבויותיהם בהסכם, שנחתם ב-2015.

איראן העשירה אורניום לרמה של 20% לפני ההסכם, שהגביל אותה לפחות מ-4%. זאת במטרה להגדיל את יכולת המיקוח שלה בימיו האחרונים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שנסיגתו החד-צדדית מההסכם ב-2018 הובילה להסלמה הולכת וגוברת.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר אתמול כי המהלך "הפיך לחלוטין" אם יתר השותפות להסכם יקיימו אותו במלואו, מבלי לפרט. העשרת האורניום לרמה של 20% פורטה בחוק שהעביר הפרלמנט בעקבות חיסול מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה בנובמבר, בפעולה שיוחסה לישראל, המסרבת להתייחס לכך.

מתקן להעשרת אורניום בפורד, איראן 6 בנובמבר 2019. סוכנות הגרעין של איראן, אתר רשמי
באיראן מעלים את רף ההימור. המתקן התת-קרקעי בפורדו/אתר רשמי, סוכנות הגרעין של איראן

העשרה המוגברת של איראן במתקן התת-קרקעי בפורדו מעמידה את טהראן במרחק טכני מרמת ההעשרה של 90% הדרושה לפיתוח נשק גרעיני, אף שהמשטר ממשיך להכחיש שהוא אי-פעם תכנן לפתח כזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי הודעת טהראן ואמר כי היא מוכיחה שבכוונת איראן לפתח נשק גרעיני. "החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותיה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תכנית גרעין צבאית", אמר. "ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".

מחלקת המדינה בוושינגטון אמרה כי מדובר ב"סחיטה גרעינית". בצוות המעבר של נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן, שרוצה לשוב להסכם הגרעין, סירבו להגיב.

המהלכים האחרונים מצד איראן עלולים לטרפד את מאמציו ביידן לשוב להסכם הגרעין. ביידן אמר כי ארצות הברית תחזור להסכם "אם איראן תשוב לקיים אותו במלואו". אחרי שטראמפ פרש מההסכם ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על איראן, היא הגיבה בהפרת רוב ההתחייבויות שלה. טהראן טוענת שהיא יכולה לבטל את צעדי התגובה שלה במהירות אם וושינגטון תסיר את העיצומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully