וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

42% מחולי הקורונה בישראל - חרדים; ירידה של יותר משליש בתעסוקה במגזר

31.12.2020 / 6:00

לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, בסוף חודש אוקטובר 83,232 מסך הנדבקים הגיעו מאזורים חרדיים, אלא שבהם מתגוררת רק 60.5% מאוכלוסייה זו. גם מבחינה תעסוקתית פגע המשבר החברה החרדית יותר מאשר בכלל הציבור - ירידה של 35% לעומת כ-23% בקרב יהודים לא חרדים

בווידאו: מתנדבי זק"א ישראל בחלוקת מזון בתקופת הקורונה/מערכת וואלה! NEWS

42% מכלל חולי הקורונה שאובחנו בישראל מאז פרוץ המגיפה היו חרדים - כך מעריך הבוקר (חמישי) המכון הישראלי לדמוקרטיה. הנתונים מתפרסמים בשנתון החברה החרדית, הסוקר את השינויים שחלו בעשורים האחרונים במגזר. לפי הנתונים, המציגים את המצב בסוף חודש אוקטובר בעת שמספר המאומתים הכללי בישראל היה 297,571 איש - 83,232 מתוכם הגיעו מאזורים חרדיים - אך באזורים אלו מתגוררת רק 60.5% מהאוכלוסייה החרדית.

לכן, ניתן להעריך כי מספר החרדים שנדבקו בנגיף היה 125,054 - 42% ממספרם הכללי. הנתונים המלאים יתפרסמו באתר האינטרנט של המכון לאחר סוף השנה.

מדובר בשיעור גבוה של חולים נוכח שיעורם של החרדים באוכלוסייה, העומד על 12.5%. את ההיקף העצום של המחלה בקרב החרדים ניתן להסביר באורח החיים הקהילתי האינטנסיבי, שיש בו אינטראקציות חברתיות רבות כמו תפילות, לימוד ושמחות, ובנוסף צפיפות האוכלוסין בערים החרדיות וחוסר אמון במערכת הבריאות ובשאר הרשויות במדינה.

כוחות משטרה גדולים מנסים לחסום כעת בכניסה לירושלים מאות רבות של חרדים מלהשתתף במסע הלוויה של הרב פיינשטיין שנפטר בארה״ב בערב שבת. יחיאל גורפיין, TPS
125,054 חרדים נדבקו עד אוקטובר. התקהלות לקראת הלוויית הרב פיינשטיין/TPS, יחיאל גורפיין

הקורונה פגעה בשיעור התעסוקה באוכלוסייה החרדית קשה יותר מאשר באוכלוסייה הכללית. פגיעה זו בלטה במיוחד בקרב נשים חרדיות בגל הראשון, ובקרב גברים חרדים בגל השני. הירידה בשיעור התעסוקה של האוכלוסייה החרדית בחודשים מרץ-מאי השנה, לעומת אותם החודשים בשנה שעברה, עמדה על 35% בממוצע (34% לגברים ו-37% לנשים). בקרב יהודים לא חרדים, הייתה הירידה בשיעורי התעסוקה חדה פחות, והפערים בין גברים לנשים היו גדולים יותר (19% מהגברים ו-27% מהנשים).

תפילה בבית כנסת במאה שערים, 18 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
שיעור התעסוקה נפגע קשה יותר מבאוכלוסייה הכללית. תפילה במאה שערים/פלאש 90, יונתן זינדל

בחודשים ספטמבר-אוקטובר השנה, שיאו של הגל השני, התהפכה המגמה במגזר החרדי והירידה בתעסוקה הייתה בעיקר בקרב גברים. כך, בהשוואה לשנת 2019, חלה ירידה של 20.5% בשיעורי התעסוקה בקרב גברים חרדים לעומת 15% בקרב נשים. בקרב יהודים לא חרדים, נרשמה ירידה קטנה יותר בקרב הגברים (10%), וירידה של 16% בקרב נשים, בדומה לזה של הנשים החרדיות. ניכר שהנשים החרדיות מפגינות חוסן תעסוקתי גבוה יותר מאשר הגברים החרדיים.

אלפי חרדים משתתפים בחתונה בירושלים, 5 באוגוסט 2020. יעקב מלמד חדשות JDN, צילום מסך
אורח חיים אינטנסיבי. חתונה בהשתתפות אלפי חרדים, אוגוסט/צילום מסך, יעקב מלמד חדשות JDN

לקורונה היה גם אפקט נוסף של קפיצה משמעותית בשיעור הגולשים החרדים באינטרנט. בשנתון של המכון הישראלי לדמוקרטיה הובא סקר שנערך בחודש יוני על ידי מכון הסקרים החרדי אסקריא, וממנו עלה כי 66.2% מן המגזר החרדי משתמשים באינטרנט. נתונים אלו מעידים על קפיצה של 7.6% בשיעור החרדים המשתמשים באינטרנט בשלושת חודשי הקורונה הראשונים ועלייה של 7.4% בשיעור החרדים המשתמשים באינטרנט בתקופה זו.

עלייה בהיקף דומה התרחשה בשנים 2019-2018 אך אז היא התרחשה במשך שנה שלמה, ואילו בתקופת הקורונה השינוי התחולל בתוך שלושה חודשים.

שנתון החברה החרדית של המכון הישראלי לדמוקרטיה יוצא לאור זו השנה החמישית, והוא סוקר את השינויים שחלו בעשורים האחרונים בחברה החרדית בתחומים מגוונים, בהם רמת החיים, החינוך, התעסוקה, מוביליות חברתית, פנאי ואורחות חיים. עורכיו הם ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully