וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לשעבר יהושע מצא הלך לעולמו בגיל 89

עודכן לאחרונה: 31.12.2020 / 0:00

מצא כיהן כסגן ראש עיריית ירושלים וכשר הבריאות מטעם הליכוד, ובהמשך שימש כנשיא ארגון הבונדס ויו"ר קרן מרכז מורשת מנחם בגין. "תמיד חיבבתי את העממיות והישירות שלו, כאיש רעים חם ורגיש לזולת", ספד נתניהו, וח"כ לוין הוסיף: "היה ויישאר סמל לאיש ציבור ערכי ומסור"

צילום: מטה הליכוד

השר לשעבר יהושע מצא הלך היום (רביעי) לעולמו בגיל 89. מצא כיהן שנים רבות כחבר כנסת מטעם מפלגת הליכוד, במהלכן היה גם שר הבריאות.לפני תקופתו בפוליטיקה הארצית היה סגן ראש העיר ירושלים, ואחריה שימש גם כנשיא ארגון הבונדס ויו"ר קרן מרכז מורשת מנחם בגין. הלווייתו תיערך מחר בשעה 15:00 בהר המנוחות - בית הלוויות הספרדי, בחלקת יקירי ירושלים.

מצא נולד בשנת 1931 בירושלים, למשפחה שעלתה לישראל מיואנינה שביוון. בגיל 14 הצטרף לתנועת לח"י בהשפעת משפחתו, ובמסגרת חברותו בתנועה חילק עלונים אנטי-בריטיים וסייע בהחבאת נשק. במהלך מלחמת העצמאות השתתף במבצע קדם, פעולה שמטרתה הייתה לאפשר ללוחמי לח"י לפרוץ לעיר העתיקה באמצעות הנחת פצצה מחוץ לשער החדש, אך הפעולה נכשלה בשל תקלה בפצצה.

מצא שירת בחיל התותחנים והיה קצין בדרגת סרן. לאחר שירותו למד חשבונאות והחל לעבוד כמבקר חשבונות. לאורך חייו היה פעיל בכדורגל הירושלמי מטעם בית"ר, וכשהיה בן 40 החליף את ראובן ריבלין ומונה ליו"ר הנהלת קבוצת הכדורגל.

יהשוע מצא. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
"אהבת האדם, העם והארץ פיעמה בו בעוצמה". יהושע מצא/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90

כניסתו לפוליטיקה המקומית הגיעה בשנת 1965, כשהיה בן 34, אז נבחר למועצת העיר ירושלים מטעם מפלגת חרות. הוא כיהן כחבר מועצת העיר במשך 20 שנה: בשנותיו הראשונות היה יו"ר ועדת השיכון, ולאחר מלחמת ששת הימים ניהל מאבקים מתוקשרים נגד הצהרות פוליטיות של ראש העיר טדי קולק, וטען כי בכוונתו לחלק את ירושלים.

ארבע שנים לאחר שנבחר למועצת העיר, גבר בהתמודדות פנים סניפית על י. ל. רבינוביץ' ומונה לסגן ראש העיר תחת טדי קולק מטעם גח"ל. בתפקיד זה כיהן 14 שנים, ופעל להקמת גנים ופארקים ציבוריים. בשנת 1978 התמודד לראשות העיר תחת הסיסמה "מצא מוצא חן בעיניי", אך הפסיד ליריבו קולק.

מצא נבחר לראשונה לכנסת ה-11 בשנת 1984 מטעם הליכוד. בכנסות ה-12 וה-13 כיהן כיושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה, וב-1996 מינה אותו בנימין נתניהו לתפקיד שר הבריאות, שם נשאר עד סיום כהונתה של הממשלה שלוש שנים לאחר מכן. בכנסת ה-15 יזם מצא תיקון לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, ולפיו יש צורך ברוב מוחלט על מנת לשנות את הסעיפים הנוגעים לשטח תחום ירושלים ולאיסור העברת סמכויות השלטון עליה.

בשנת 2002 מונה מצא לנשיא ארגון הבונדס, העוסק במכירת איגרות חוב של ממשלת ישראל ליהודי התפוצות, ולשם כך התפטר מהכנסת. בשנתו הראשונה כנשיא גייס הארגון סכום שיא של כספים - יותר מ-1.3 מיליארד דולר - וב-2011 סיים את תפקידו.

"יישאר סמל לאיש ציבור ערכי ומסור"

בנו, אמיר מצא, ספד לו. "חיילים אלמונים בלי מדים סביבנו אימה וצלמוות כולנו גויסנו לכל החיים משורה ישחרר רק המוות", אמר. "אבי היקר מצא יהושע שהיה מלוחמי הלחי ונשבע בשבועת עולם למען עם ישראל שוחרר משורה הערב ליל ט"ז בטבת תשפ"א והוא כבן 90 שנה".

יהושע מצא. דוברות הכנסת, אתר רשמי
פעיל בתנועת בית"ר. מצא/אתר רשמי, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער על מותו, וסיפר על הקשר ביניהם. "היכרותי עם יהושע - ירושלמי בלב ובנפש - החלה לפני עשרות שנים. הוא היה בית"רי נלהב, ששרת נאמנה את הציבור הרחב במסגרת תנועת החירות ומפלגת הליכוד - הן בעיריית ירושלים, הן בכנסת", מסר. "אהבת האדם, העם והארץ פיעמה בו בעוצמה. תמיד חיבבתי את העממיות והישירות שלו, כאיש רעים חם ורגיש לזולת".

הוא הוסיף כי "יהושע היה פרלמנטר חרוץ, ובתקופת הכהונה הראשונה שלי כראש הממשלה מיניתי אותו לשר הבריאות. הוא ייחס חשיבות רבה לתפקיד זה, שהיום הכל מכירים במרכזיותו. יהושע עשה חיל גם כנשיא ארגון הבונדס. גיוס המשאבים לטובת ישראל בהיקפים גדולים וחיזוק הקשרים בין יהודי התפוצות למדינתנו נתנו לו סיפוק עצום".

חברים נוספים בליכוד הצטרפו להספדים. יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין (הליכוד) מסר כי "יהושע מצא הקדיש את חייו ואת עשייתו הציבורית למען שלמות הארץ, ובפרט למען אחדותה ושלמותה של ירושלים הבירה. יהושע מצא היה ויישאר סמל לאיש ציבור ערכי ומסור, אשר היה נאמן תמיד לדרכה האידיאולוגית של תנועת הליכוד ולציבור שולחיו". אבי דיכטר אמר כי "‏יהושע איש רב פעלים, דמות מרכזית בליכוד ופוליטיקה הישראלית לאורך עשרות שנים. ‏יהושע היה ליכודניק עד יומו האחרון".

נשיא המדינה ראובן ריבלין גם כן ספד למצא. "יהושע מצא חברי, איש ירושלים ויקירה, איננו", כתב ריבלין והוסיף כי הוא היה "מנהיג של מעשה ומחשבה, ממתכנניה ובוניה של ירושלים, שהיה רעי גם כשלאורך השנים היינו לעיתים יריבים. אחסר את הליווי והעצה הטובה, אחסר את תבונתו. אני שולח חיבוק חם למשפחתו, אשא את זכרו עימי תמיד".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מסר כי הוא "מבקש לשגר תנחומים כנים, בשמי ובשם הנהלת העיר, לבני משפחת מצא היקרים על לכתו של ידידי הטוב, איש ירושלים". הוא סיפר כי "הכרתי את יהושע באופן אישי במשך 30 שנה ונפגשנו שוב ושוב בצמתי עשיה רבים ומשמעותיים בציבוריות הישראלית. יהושע היה אדם גדול, מסור בכל מאודו לשליחות הציבורית, פיקח ונבון באופן יוצא מן הכלל ומאיר פנים לכל אחד".

ליאון הוסיף כי "יהושע היה סמל דוגמה ומופת לכל מה שטוב ויפה בעיר ירושלים". ראש העיר מסר "חיבוק גדול למשפחתו האהובה ובעיקר לבנותיו היקרות, אסתר, סיגלית ואילה, ולבנו אמיר - עובד מסור בעיריית ירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully