וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בארגנטינה: הקונגרס אישר את החוק המתיר הפלות

עודכן לאחרונה: 30.12.2020 / 21:53

החוק עבר בסנאט לאחר דיון לילי ומתוח, ועתה נשים יוכלו להפיל עד השבוע ה-14. הנשיא השמאלי תמך בקידום מחדש של החוק, שנדחה ב-2018. האפיפיור, ילד המדינה, התנגד לאישור ההפלות, הראשון במדינה מרכזית באמריקה הלטינית השמרנית. הפעילות חגגו. "עשינו זאת, אחיות"

בווידאו: חגיגות בארגנטינה אחרי שהקונגרס אישר את החוק המתיר הפלות/עריכה: אסף דרורי

הקונגרס בארגנטינה אישר הבוקר (רביעי) את החוק המאשר הפלות עד השבוע ה-14 בהיריון. הוא אושר סופית על ידי הסנאט ברוב של 38 תומכים לעומת 29 מתנגדים ונמנע אחד. בכך, הפכה ארגנטינה למדינה הגדולה הראשונה באמריקה הלטינית שמתירה הפלות בחוק, חרף ההשפעה הגדולה של הכנסייה הקתוילת.

ההצבעה על החוק התחילה אחרי דיון לילי ממושך, שהחל אתמול בשעה 16:00. עד היום ההפלות היו מותרות רק במקרים של אונס או שבריאותה של האם בסכנה, ומוקדם יותר החודש אושר החוק על ידי בית הנבחרים.

במשך שנים קידמו פעילות למען זכויות נשים את השינוי בחוק, שהגיע שנתיים אחרי שהסנאט דחה ברוב דחוק את ההצעה. עם חילופי השלטון בשנה שעברה, הנשיא השמאלי אלברטו פרננדס הבטיח לשים את החקיקה בראש סדר העדיפויות שלו.

הפגנות תמיכה באישור הזכות להפלות בבואנוס איירס, ארגנטינה, 30 בדצמבר 2020. רויטרס
הפגנות תמיכה בחוק המאשר הפלות בבואנוס איירס, הלילה/רויטרס
חגיגות ביציע של הסנאט של ארגנטינה אחרי אישור החוק המתיר הפלות, 30 בדצמבר 2020. רויטרס
"עשינו זאת, אחיות". חגיגות בסנאט אחרי ההצבעה, הלילה/רויטרס

פעילות ופעילים למען הזכות להפלות מקווות עתה שאישור החוק בארגנטינה, אחת המדינות הגדולות והמשפיעות ביותר באזור, יוביל מדינות נוספות לאמץ חקיקה דומה.

לפני ההצבעה, קהל גדול של תומכים ומתנגדים התאסף מחוץ לקונגרס בבירה כדי לנסות ולשכנע את הסנאטורים המתלבטים. הם עקבו אחרי הדיון במסך ענק שהוקם מחוץ למבנה, ואחרי ההצבעה הסופית, פרצו חגיגות בקרב המחנה התומך בזכות להפלות.

כל ארבעת הסנאטורים המתלבטים הצביעו בסופו של דבר בעד החוק, לאחר 12 שעות של דיונים. "עשינו זאת אחיות, עשינו היסטוריה, עשינו זאת יחד", צייצה מוניקה מאצ'ה, חברת פרלמנט מקואליציית המרכז-שמאל השלטת. "אין מילים לתאר את הרגע הזה, זה עובר דרך הגוף והנשמה".

פרננדס עצמו בירך לאחר מכן: "הפלות בטוחות, חוקיות וחופשיות הפכו לחוק. היום אנחנו חברה טובה יותר שמרחיבה את זכויות הנשים ומעניקה בריאות ציבורית".

מתנגדי הפלות מפגינים מחוץ לקונגרס של ארגנטינה בזמן הדיון על אישור הפלות, 30 בדצמבר 2020. רויטרס
קריאת תיגר על הכנסייה הקתולית. מתנגדי הפלות מחוץ לקונגרס, הלילה/רויטרס

בקרב מתנגדי ההפלות, שהופרדו מהמחנה השני על ידי מחסומים, שררה אווירת נכאים. "הגעתי משום שהייתי חייבת להיות כאן, אמרה שרה דה אווז'נדה לעיתון קלרין. "אנחנו לא בלתי-נראים. לא כולם בגל הירוק. החוק לא חוקתי והיישום שלו לא יהיה קל".

הכנסייה הקתולית, שלה השפעה רבה באמריקה הלטינית, קראה לסנאטורים להתנגד לחוק. האפיפיור פרנציסקוס, יליד ארגנטינה, צייץ לפני הדיון כי "כל מנודה הוא ילדו של האלוהים".

באל סלבדור, ניקרגואה והרפובליקה הדומיניקנית הפלות אסורות לחלוטין, וברוב המדינות האחרות הן מותרות תחת מגבלות נוקשות. רק באורוגוואי, קובה וחלקים ממקסיקו מותר לנשים באמריקה הלטינית לעבור הפלות עד שבוע מסוים.

"העברת חוק המותיר הפלות במדינה קתולית גדולה כמו ארגנטינה ימריץ את המאבק להבטחת זכויות הנשים באמריקה הלטינית", אמר חואן פפייר, חוקר בכיר לאזור אמריקה בארגון משמר זכויות האדם. "על אף שתהיה התנגדות ודאית, אפשר להעריך שכפי שקרה אחרי שארגנטינה אישרה נישואים חד-מיניים ב-2010, לחוק החדש הזה יהיה אפקט דומיני באזור".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully