וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר על חודו של קול

עודכן לאחרונה: 28.12.2020 / 15:05

התקנות אושרו לאחר שההצבעה נדחתה מאתמול, לאור קשיי הקואליציה לגייס רוב. הן אושרו לאחר שהח"כים גינזבורג ופרידמן מכחול לבן הצביעו בעד התקנות. בתחילת הדיון, מ"מ יו"ר הוועדה ניסה לקיים הצבעה כשחלק מחברי האופוזיציה לא נכחו במקום

בווידאו: ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר שקבעה הממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (שני) על חודו של קול את תקנות הסגר, ברוב של שמונה תומכים מול שבעה מתנגדים. זאת, לאחר שההצבעה נדחתה שוב ושוב לאור קשיי הקואליציה להשיג רוב להצבעה. בעקבות קשיים אלו, הסגר נכנס אמש לתוקף מבלי שהתאפשר פיקוח של הכנסת ומבלי שהח"כים יוכלו לפעול לשינוי התקנות.

הסיבה לקשיי הקואליציה בגיוס הקולות נעוצה במחלוקות בתוך כחול לבן. ההחלטה אושרה לאחר שחברי כחול לבן, הח"כים איתן גינזבורג ותהילה פרידמן תמכו בהחלטה. לאחר ההצבעה, צעק ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו לעבר חברי כחול לבן: "הסגר הזה על הראש שלכם, אתם לא תעברו את אחוז החסימה". במסגרת הסיכומים שקדמו להצבעה, הודיע יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, כי בעוד שבוע מהיום, בכפוף לירידה במדדי התחלואה, תיבחן החרגת טייק אווי ממסעדות בסגר, בתמיכת הממשלה.

חוק הקורונה הגדול קובע כי תקנות הממשלה נכנסות לתוקף 24 שעות אחרי שהן מתפרסמות. ועדת החוקה יכולה לאשר את התקנות, לבטל אותן, או לשנות את תוקפן עד שבוע לאחר כניסתן לתוקף. אם ועדת החוקה לא מכריעה בנושא, התקנות עוברות למליאת הכנסת אז עליה לקיים הצבעה בתוך שלושה ימים. אם מליאת הכנסת לא מכריעה, התקנות מתבטלות, ותקנות הסגר יתבטלו. עם זאת, לממשלה תהיה אפשרות לאשר את הסגר מחדש, אם יהיה בכך צורך.

מחסומים עם כניסת הסגר השלישי, צומת על פרשת דרכים תל אביב רמת גן, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מחסומים בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי ניסה לקיים הצבעה מיד עם תחילת הדיון, כשחלק מחברי האופוזיציה לא נכחו בו, אך חברי הכנסת מחו על כך. ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) צעק לעברו: "אתה עושה מחטפים ומבזה אותנו", ואחרים ביקשו לעכב את ההצבעה בחמש דקות נוספות כדי לצאת ל"התייעצות סיעתית". קודם לכן, יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר תהה בפני חברי הוועדה "מדוע האופוזיציה מצביעה נגד, מבחינתכם לא צריך לעשות סגר? צריך לתת לתחלואה לגדול?".

מפלגת ימינה, היושבת באופוזיציה, הודיעה מוקדם יותר כי תסכים לתמוך בתקנות הסגר בוועדת החוקה, רק אם יאושרו "טייק אווי" ממסעדות וחנויות אוכל, התחייבות כי צוותי ההוראה יתחסנו בהקדם, ואישור לאנשי רפואה משלימה לפעול - בקשה שהעלה אתמול גם יו"ר הוועדה יעקב אשר.

ח"כ זוהר הציע בדיון הצעת פשרה. "בעוד שבוע מהיום, בכפוף לירידה במדדי התחלואה, נאשר פתיחת טייק אווי ממסעדות בהתאם לירידה במדדי התחלואה, זאת בתמורה לתמיכה בתקנות הסגר שאושרו בממשלה", אמר זוהר והבהיר כי "הנושא יגיע שוב לוועדת החוקה בתיאום ובתמיכת הממשלה". אולם, בימינה דחו זאת. "זו מכת מוות למסעדות ולעסקים, אתם לא נותנים לנו למזער נזקים ואנחנו נצביע נגד", אמר ח"כ מתן כהנא.

בימינה האשימו את הממשלה ב"אטימות" בתגובה לאישור התקנות. "לצערנו הממשלה סירבה ומסרבת לאפשר חמצן למסעדנים: מסרבת לאשר מכירה בטייק אווי אף על פי שאין שום סיכון בהדבקה".

ועדת החוקה | תקנות הסגר, מתווה התפילות בחגים הנוצריים והגבלת פעילות במקומות עבודה. כנסת, ירושלים 28 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
ועדת החוקה בכנסת דנה בנושא תקנות הסגר, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

"כופים סגר בלי לאפשר לנציגי הציבור להצביע"

ועדת החוקה דחתה אתמול את ההצבעה בנושא להיום, לאחר שלקואליציה לא היה רוב כדי לאשר את התקנות. חברי האופוזיציה נטשו בזעם את הדיון בטענה כי ההחלטה "כופה על מדינת ישראל סגר בלי לאפשר לנציגי הציבור להביע את דעתם".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), ממלא מקום יו"ר הוועדה, היה היחיד בדיון שתמך בתקנות הסגר, והוא הודיע כי הוא דוחה את ההצבעה להיום כדי שמשרד הבריאות ימסור תשובות לדרישותיו.

ועדת החוקה | תקנות הסגר, מתווה התפילות בחגים הנוצריים והגבלת פעילות במקומות עבודה. כנסת, ירושלים 28 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
ועדת החוקה בעת ההצבעה על התקנות, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

החלטתו הובילה לזעם רב מצד חברי הכנסת באופוזיציה. ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר כי מדובר ב"מהלך לא דמוקרטי". ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) הוסיף כי בדרך כלל "הכנסת מחוקקת והממשלה מיישמת ואנחנו פה בהיפוך יוצרות". הוא הוסיף כי "חייבים להצביע היום ולבטא את רצון הציבור. זו לא דמוקרטיה, זה לא מכובד".

מלכיאלי הסביר בתגובה כי עדיין לא קיבל תשובות על חלק מהדרישות שעלו. "יש לי אחריות למצות את הדיון. אבקש שמשרד הבריאות ישקול מחדש את נושא הטייקאווי, את נושא הרפואה המשלימה, את חנויות כלי הכתיבה כמצרך חיוני למורות וגננות, את טקסי הבר ובת מצווה, לאפשר עשרה אנשים במקום סגור מעבר למגבלת היציאה מאלף מטרים. אין אדם שלא זוכר את הבר מצווה שלו, זה טקס חשוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully