וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקים מתריעים מפני קריסה - וחלקם מאיימים לפתוח בסגר: "אין ברירה"

סוחרים בשווקים, בחנויות ובמרכזי הקניות ניסו למכור כמה שיותר סחורה עד לרגע כניסת הסגר. חלקם טוענים כי לא נותרה להם ברירה אלא לפתוח, בעוד אחרים מקווים שההגבלות והחיסונים יובילו לקץ התחלואה. ראש עיריית ר"ג: "לא נאכוף נגד עסקים שימכרו בטייק-אווי"

פרויקטור אש: כל הרחבת הפעילות במערכת החינוך תצריך הארכת הסגר/צילום: לע"מ

הסגר הכללי על ישראל נכנס הערב (ראשון) לתוקפו, בפעם השלישית מאז פרוץ הקורונה, ובעלי עסקים ברחבי הארץ מזהירים כי המצב הכלכלי אליו נקלעו יביא לקריסתם. סוחרים בשווקים, בחנויות רחוב ובמרכזי קניות ניסו בימים האחרונים למכור כמה שיותר סחורה, ולהיערך לתקופה הקרובה בה נכפה עליהם להשבית את העסקים. חלקם מתריעים כי המצב לא מותיר ברירה אלא לפתוח, בעוד אחרים מקווים שההגבלות והחיסונים יובילו לקץ התחלואה.

עם כניסת ההגבלות לתוקף, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן הכריז כי בשטח העיר לא ייאכפו עסקים שיימכרו מזון בטייק-אווי. זאת, בניגוד להחלטת הממשלה לאסור את השירות ולאפשר רק ממכר מזון במשלוחים.

בפוסט בפייסבוק כתב ראש העיר כי "בקרב התושבים יש תמיכה של מעל 95% בעמדת המומחים. תחלואת הקורונה בעיר בירידה עקבית בשבועיים האחרונים וחלק מהעסקים הקטנים על סף קריסה. הערב החלטתי להנחות את אגף הבטחון העירוני לא לבצע אכיפה כנגד איסוף קניות טייק-אווי ולהתמקד בהפרות קורונה כמו התקהלויות בתוך עסקים".

שוק הכרמל לפני כניסת הסגר השלישי, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"קשה לי עם זה אבל צריך סגר". דוכן להשכרה בשוק הכרמל, היום/ראובן קסטרו

יקיס מונטקיו, בעלים של פלאפל יקי'ס ברמת גן, בירך על החלטתו של הכהן. "אלף נשיקות לראש העיר שלנו", אמר. "הרבה יותר קל לעבוד בטייק-אוואי מאשר משלוחים. משלוחים אני צריך להוציא עובד שיביא לשליח את המשלוח וזה מעכב את כל הפס. בטייק-אוואי אנחנו מקפידים על התו הסגול. זה יקל עלינו מבחינת העבודה, אין מה לעשות צריך להישמע להוראות. הטייק אוואי משאיר אותנו בערך ב-70% עבודה. אם לא היה לנו טייק-אוואי היינו מסתפקים ב-50% עבודה וזה משמעותי עבורנו".

יוסי, בעל חנות בגדים בשוק הכרמל, אמר כי יש חשיבות לסגר, שתוצאותיו לצד מבצע החיסונים ישפיעו בסופו של דבר לטובה. "קשה לי עם זה אבל צריך סגר, אין כסף. המינוסים בבנקים יגדלו, הרבה הלוואות, הרבה עזרה מהמשפחה". לדבריו, מצבו הכלכלי לא מותיר לו ברירה והוא ינסה לפתוח את החנות בתקווה שלא ייתפס. "אני מתכוון לפתוח, לנסות שלא יתפסו אותי. אין ברירה. נצטרך למצוא דרך לעשות כסף, יש לי ילדים בבית. נתקעתי עם הרבה מלאים, ואני יודע שאני אתקע, זה כוח עליון מה שנקרא".

יוסי אמר כי הוא סומך על התנהלות הממשלה, אך את השווקים היה צריך להחריג. "מקווה שנצא מזה כמה שיותר מהר, אני אופטימי. מקווה שכולם יתחסנו כמה שיותר מהר. אני די סומך על ההתנהלות של הממשלה, אבל אני חושב שעושים טעות עם השוק שלא משאירים אותו פתוח, כי אנחנו באוויר פתוח".

שוק הכרמל לפני כניסת הסגר השלישי, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"נצטרך למצוא דרך לעשות כסף, יש לי ילדים בבית". יוסי, בעל חנות בשוק הכרמל, היום/ראובן קסטרו

רינה ססי היא בעלת בסטה בשם "המרכז לחמוצים" בשוק. היא מאוכזבת ולא מצליחה להבין את החלטת הממשלה לסגור את השוק בסגר. את הסחורה, הזיתים הטריים מהמגוון הרחב של המזון היא תצטרך לתרום לנזקקים, כך גם עשתה בשני הסגרים הקודמים. "זה עצוב. עוד פעם חוזרים לאותו מצב שהכל נטוש, אין לי מה לעשות עם הזיתים שיש לי בכמויות. יש כאן בת תמחוי שיבואו לקחת תכף. אנחנו מבינים שיש מגיפה אבל יחד עם זאת ההחלטה היא לא נכונה. נפשית זה מאוד קשה, זה אפילו יותר גרוע מהעניין הכלכלי. זה הרס, קשה מאוד. הם אומרים לסגור ואנחנו סוגרים, אבל כסף אנחנו לא מקבלים".

שוק הכרמל לפני כניסת הסגר השלישי, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"זה עצוב". רינה ססי, בעלת דוכן החמוצים. היום/ראובן קסטרו

לקראת השעה 17:00, הזמן שנקבע לכניסתו הרשמית של הסגר לתוקף, בקניון ביג פרדס חנה נרשם פקק תנועה של מכוניות שביקשו לצאת ממנו. כך גם הכביש הסמוך מפרדס חנה-כרכור לכיוון בנימינה-גבעת עדה שהיה עמוס במכוניות של אלה שעשו את דרכם הביתה לישובים הסמוכים. הדר גליקסמן, תושבת פרדס חנה בת 28, מנהלת חנות "Bגוד", נאלצה להדוף קונים שהגיעו בדקות האחרונות שלפני הסגר. "תצאו כי לא בא לי לחטוף שוב 5,000 שקלים", קראה להם לפני שנעלה את הדלתות.

"ההרגשה ממש מבאסת גם כלפי לקוחות וגם כלפי העובדים", אמרה. "מתפרנסים פה 23 איש וכולם צריכים את העבודה. לכל אחד יש את התיק שלו, יש שכר דירה, יש משכנתאות, יש הוצאות על ילדים ועל מכונית. זה לא פשוט להוציא את כולם לחל"ת". מוחמד אגבארייה, בן 46 ואב לשלושה ילדים מאום אל פחם, עמד בפתח חנות מחסני חשמל, שם הוא משמש איש מכירות. "הסגר הורג אותנו למרות שאנחנו נשארים פתוחים כעסק חיוני", הוא אמר, "מהשעה 17:00 מותר לנו רק ארבעה קונים בחנות הגדולה הזו".

סגר שלישי בשוק מחנה יהודה, ירושלים, 27 בדצמבר 2020. שמריהו ספירו, TPS
סגר שלישי בשוק מחנה יהודה, ירושלים/TPS, שמריהו ספירו

החלטת הממשלה על הגבלת העסקים כוללת את סגירתם של הקניונים, השווקים והמוזיאונים, מתחמי דרייב-אין לצפייה בסרטים, וביטול האפשרות לאיסוף עצמי מבתי אוכל. עסקים שאינם מקבלים קהל יפעלו במתכונת של 50%, ההתקהלות בהם תוגבל לעשרה אנשים במקום וסגור ו-20 במקום פתוח.

מקומות ציבוריים ועסקיים נסגרו, למעט חנויות חיוניות בתחומי המזון, בתי מרקחת, היגיינה, אופטיקה, מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית. בנוסף, ייאסרו פתיחתם של מקומות למתן טיפול שאינו רפואי, לרבות מספרות ומכוני יופי וקוסמטיקה, וקליניקות למתן טיפול רפואה משלימה.

קניון דנילוף טבריה, לפני כניסת הסגר השלישי, 27 בדצמבר 2020. שירה בס, אתר רשמי
קניון דנילוף טבריה, היום/אתר רשמי, שירה בס

סופי צ'רקוב, מנהלת בסטודיו משפחתי לאומנות בגבעתיים, סיפרה על ההשלכות של הסגר על העסק. "אנחנו לא עושים שיעורים בזום, אם זה פיסול זה תלת מימד. לא הכל עובר דרך המסך. בסגר הראשון, הכל נסגר אי אפשר היה להעביר שיעורים בסטודיו, התחלנו למכור ציוד אומנות ולהריץ את אתר האינטרנט. היה לנו אתר לפני הקורונה אבל הוא השתכלל בעקבות הקורונה, הקמנו חנות אינטרנטית קצת לפני הקורונה ואז התחלנו לעבוד על האתר אינטרנט שלנו במאמץ גבוה.

"בסגר השני הלקוחות שלנו נרשמו מראש לשנה, לצערנו זה המודל העסקי ואי אפשר לעשות משהו יותר גמיש, מכיוון שזה לא יאפשר לנו יציבות כלכלית. הרבה תלמידים ביטלו ומי שהמשיך אז אנחנו המשכנו את השיעורים לתוך הקיץ. אנחנו באמת אופטימיים ומקווים לטוב, אבל אם הסגר ימשך כמה חודשים, אנחנו נקרוס. הסגר הראשון כבר נתן לנו מכה רצינית", אמרה.

סופי צ'רקוב – מנהלת עסק משפחתי ביחד עם אחיותה. באדיבות המצולמים
"אם הסגר ימשך כמה חודשים, אנחנו נקרוס". משפחת צ'רקוב מגבעתיים/באדיבות המצולמים

מאור סבג, בעלים של מספרת Maor sabag house of beauty במתחם פיאנו בנתניה, הקים את העסק תוך כדי הקורונה. "פתחנו את המספרה לראשונה ביוני, והספקנו לעבוד בדיוק שלושה חודשים עד הסגר השני", סיפר סבג. "ההערכה היא שיש הפסדים בסביבות 300-400 אלף שקל. חייב לומר שזה סבל גדול אבל בסופו של דבר אחרי הסגר זה כן מתאזן. אנשים מגיעים למספרה כאילו שנדחו להם תורים. והעבודה חוזרת בפול טיים במאה אחוז. כל אישה שלא הייתה במספרה מרגישה שזה הדבר הראשון שהיא צריכה לעשות", אמר.

"זו תהיה בכייה לדורות"

אלון דויטש, מנכ"ל ובעלים שותף ברשת חנויות הבגדים Select וזברה, אמר כי "הסגר הראשון פגש אותנו בחוסר ודאות מוחלט. לא היה לנו שום ניסיון איך הדברים מתנהלים ומה אמורות להיות ההשלכות של הסגר ועברנו אותו בפחדים, והמון הלוואות. אבל עברנו אותו. לאחר מכן כשפתחתנו את החנויות הייתה עבודה יפה ומצוינת כי נוצר לחץ של הלקוחות ואז נכנסנו לסגר השני בדיוק בהכנות לחורף".

לדבריו, "אין לי הערכה כמה הפסדנו במהלך הקורונה. למרות שקיבלנו מענק החזר עובדים מחל"ת, זה מכסה בדיוק שבוע או עשרה ימי משכורת לעובד ברשת. בעוד היינו סגורים חודשיים. ועכשיו התחלנו לקבל איזשהו מענק על הפסדים עד 500 אלף שקל, כרגע קיבלנו מקדמה קטנה. רק הארנונה שאני משלם בחודש היא 500 אלף שקל לא לחודשיים. לכל הסניפים שלנו. כלומר מיליון שקל ארנונה לחודשיים".

דויטש סיכם: "האנשים שלמעלה מקבלים החלטות מנותקים, הכל שם החלטות של לובי יחצ"ני וכל אחד מושך לכיוון שלו. זו תהיה בכייה לדורות, לגבי הפנסיות לגבי העובדים שלא יודעים מה קורה איתם. יש אצלי אנשים שלא קיבלו את הכסף עוד מהחל"ת מהסגר השני".

חגי יסוד, תושב פרדס חנה בן 51 ופעיל בתנועת המחאה "חקירה עכשיו", הגיע לקניות בקניון ביג פרדס חנה. הוא אמר כי. "אין שום סיבה שבעולם להיכנס לסגר כשיש לך 400-300 חולים קשים במדינה של תשעה מיליון איש". לדבריו, "אני חושב שהסגר הזה הוא סגר פוליטי. זה סגר שאין לו כל קשר לבריאות הציבור וטובת הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully