וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: חוק חדש מגביר את הפיקוח על עמותות אזרחיות

27.12.2020 / 14:46

הפרלמנט אישר את הצעת החוק של מפלגת השלטון, שתאפשר לרשויות להחליף חברי ארגונים אזרחיים החשודים בטרור ולפעול לעצירת פעילותם. לאור השימוש הנרחב של משטר ארדואן בחקירות נגד טרור, העמותות חוששות מסגירה המונית שלהן

בווידאו: ארדואן מצהיר שטורקיה מעוניינת בשיפור היחסים עם ישראל/צילום: רויטרס

הפרלמנט של טורקיה העביר היום (ראשון) חוק שיגביר את הפיקוח על קרנות ועמותות שונות. החוק, שלפי ארגוני זכויות אדם עלול להוביל להגבלת חירויות החברה האזרחית, יאפשר לשר הפנים להחליף את חברי הארגונים הנחקרים בגין אישומי טרור, ואילו משרד הפנים יוכל לפנות גם לבתי משפט בבקשה לעצור את פעילותם. גם ארגונים בינלאומיים ייכללו בחוק וייענשו בהתאם.

החוק גובש על ידי מפלגת השלטון של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, המחזיקה ברוב בפרלמנט יחד עם המפלגה הלאומנית בעלת בריתה.

בשבוע שעבר, שבעה ארגוני חברה אזרחית, בהם אמנסטי ומשמר זכויות האדם, אמרו בהצהרה כי חקירות טרור בטורקיה הן שרירותיות. הם הוסיפו שהחוק מפר את חזקת החפות ומעניש את מי שמשפטם טרם הוכרע.

"בהתחשב בכך שאלפי פעילים, עיתונאים, פוליטיקאים, אנשי ארגונים מקצועיים נחקרים במסגרת זו (החוק נגד טרור), אין ספק כי חוק זה יכוון כמעט לכל העמותות הביקורתיות", אמרו הארגונים. לפי שבעת הארגונים, החוק החדש "יביא בפועל לסגירת עמותות רבות".

רג'פ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה, 11 בדצמבר 2020. AP
חונק את החברה האזרחית. ארדואן/AP

מאות אלפי אנשים נחקרו בחשד לטרור מאז החרפת הדיכוי מצד השלטונות בעקבות ניסיון ההפיכה ב-2016. פעילים באמנסטי וארגונים אזרחיים אחרים נחקרו ונשלחו למאסר, במקביל לסגירת מאות עמותות דרך צווים.

מבקריו של ארדואן מאשימים אותו בניצול ניסיון ההפיכה להשתקת יריביו, אך הממשלה טוענת כי הצעדים הללו נחוצים לאור האיומים הביטחוניים העומדים בפני טורקיה.

על פי החוק, העמותות ייבדקו מדי שנה על ידי עובדי מדינה. מושלים מקומיים או שר הפנים יכולים לעצור קמפיינים לתרומות ברשת בטיעון של מאבק במימון טרור והלבנת הון. הרשויות יוכלו להטיל קנסות בגובה של 200 אלף לירות - 26,500 דולר - בהשוואה ל-700 לירה קודם לכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully