וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצנזורה של ארדואן: חוק חדש בטורקיה יפקח על הרשתות החברתיות

29.7.2020 / 13:36

הפרלמנט העביר את החקיקה שנויה במחלוקת, שלפי מתנגדיה תסייע לרשויות להשתיק את מתנגדי הנשיא והממשלה. החוק יחייב אתרים זרים למנות נציגים טורקים, כדי שאלו יטפלו בפניות של הממשלה אם יפורסמו תכנים בעייתיים מבחינתה. העונשים נעים מקנסות ועד חסימה מעשית לאתר

בווידאו: החתולה גלי באיה סופיה/צילום: רויטרס

הפרלמנט בטורקיה העביר היום (רביעי) חוק המסדיר את הפיקוח על הרשתות החברתיות, שלפי החשש של מתנגדיו יגביר את הצנזורה ויסייע לרשויות להשתיק את מבקריה.

מפלגת השלטון "הצדק והפיתוח" (AK) של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שמחזיקה ברוב בזכות תמיכתה של המפלגה הלאומנית, קידמה את החקיקה. הפרלמנט החל לדון בחוק, והחשבון הרשמי של הפרלמנט בטוויטר הכריז על מעברו היום.

החוק מחייב את אתרי הרשתות החברתיות הזרים למנות נציגים מטורקיה כדי שאלו יטפלו בהסגות של הרשויות לגבי התכנים, כולל מועדים להסרת חומרים. החברות עשויות לספוג קנסות, מניעת פרסומות או צמצום רוחב הפס עד 90%, מה שבפועל יחסון את הגישה אליהן.

לאור העובדה שרוב כלי התקשורת המרכזיים בטורקיה נמצאים תחת שליטת הממשלה בעשור האחרון, הטורקים עברו לרשתות החברתיות ולאתרי חדשות קטנים יותר כדי לשמוע קולות ביקורתיים ועצמאיים. כבר עתה יש פיקוח הדוק על הרשתות החברתיות בטורקיה, כשרבים הועמדו לדין על שהעליבו את ארדואן ואת שריו, או הביעו ביקורת על מבצעים צבאיים של טורקיה או על טיפולה במגיפת הקורונה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם בעלי ושחקני קבוצת בשקשיר בארמון באנקרה, 27 ביולי 2020. רויטרס
ארדואן ונציגי קבוצת בשקשיר אחרי שזכתה באליפות/רויטרס

לפני העברת החוק, דובר של נציבות האו"ם לזכויות אדם אמר כי הוא "יעניק למדינה כלים חזקים כדי להשיג שליטה גדולה עוד יותר על התקשורת".

דובר הנשיאות הטורקית, איברהים קאלין, אמר כי החוק לא יוביל לצנזורה, אלא יבסס יחסים מסחריים וחוקיים עם הרשתות החברתיות.

אוזגור אוזל, מחוקק בכיר במפלגת העם הרפובליקאית מהאופוזיציה, אמר כי החוק הוא "צעד נקמה". לפני שהחוק עבר בסביבות השעה 7:00 הבוקר, אמר בפרלמנט: "אתם יכולים להשתיק אותנו ואת היריבים שלכם, אבל לא תשתיקו את האמת".

עוד בוואלה!

המהפכה הושלמה: ארדואן מחק את סמל החילוניות של טורקיה

לכתבה המלאה

נציגים מטעם טוויטר, פייסבוק ויוטיוב טרם הגיבו לחוק החדש, שלפי מומחה סייבר יצור "אפקט פחד" על האזרחים הטורקים, במיוחד אם המידע האישי שלהם יהיה חשוף.

"זה יוביל לזיהוי מתנגדי משטר, יוביל לאיתור מפעילים חשבונות פרודיים ולהעמדה לדין של אנשים נוספים, או שאנשים יפסיקו להשתמש בפלטפורמות האלו כשהם יבינו זאת", אמר ימאן אקדניז, מומחה לזכויות ברשת ופרופסור באוניברסיטת בילגי באיסטנבול. "אנשים בטורקיה כבר עכשיו מפחדים לדבר".

לפי טוויטר, טורקיה דורגה במקום השני בהוראות בית משפט הקשורות לרשת החברתית בחצי השנה הראשונה של 2019, והיה במקום הראשון במספר הדרישות המשפטיות האחרות מהרשת.

ארדואן תקף שוב ושוב את הרשתות החברתיות ואמר כי התגברות "המעשים הלא מוסריים" ברשת בשנים האחרונות היא תוצאה של המחסור בפיקוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully