וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה הושלמה: ארדואן מחק את סמל החילוניות של טורקיה

12.7.2020 / 11:05

כשמייסדה של הרפובליקה אטאטורק החליט להפוך את איה סופיה למוזיאון, היה זה סימן לאופי החילוני שביקש למדינה. לעומתו, השליט הנוכחי החזיר בהדרגה את האסלאם למרכז הפוליטיקה והחברה, והחזרת המבנה המפואר שבאיסטנבול לשמש מסגד היא שיאו של התהליך

צילום: רויטרס

(בווידאו: ארדואן חתם על הצו שיהפוך את איה סופיה ממוזיאון למסגד)

כשכמאל אטאטורק, מייסד הרפובליקה הטורקית המודרנית, החליט להפוך את איה סופיה למוזיאון כך שישקף את חשיבותו לאסלאם ולנצרות כאחד, היה זה סמל לעקרונות החילוניים שביקש להנחיל במדינה שקמה על חורבות האימפריה העות'מאנית הדתית. את זה רצה, והצליח, הנשיא הנוכחי רג'פ טייפ ארדואן להרוס.

המבנה המפואר שבאיסטנבול הוקם במאה ה-6, על ידי הביזנטים, ששלטו אז בעיר, קונסטנטינופול בשמה הקודם. עם דעיכתה של האימפריה הנוצרית, התבססה אימפריה חדשה, מוסלמית - העות'מאנית. תחת הנהגתו של הסולטן מהמט השני, המכונה מהמט הכובש, נפרצו חומות העיר והמקום נכבש ב-1453. כחצי מילניום הוא היה למסגד עד שהפך למוזיאון, וארדואן, מסיבות פוליטיות ודתיות, ביקש להחזיר את מה שהוא רואה כעטרה ליושנה.

ארדואן הבטיח שהמקום יישאר פתוח לכל הדתות והלאומים, אך גם אם זה יקרה, השינוי הדרמטי כבר הושלם. היה זה אולי המכשול האחרון בפני חזרת האסלאם לפוליטיקה ולחברה הטורקית, משימה שבה החל הנשיא מאז שעלה לשלטון לפני 17 שנה. סממנים דתיים, כמו חיג'אב, שהיה אסור להציג אותם במוסדות ציבור הופיעו מחדש בהדרגה בשנים האחרונות, ביתר שאת אחרי ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נושא נאום כשמאחוריו תמונה של איה סופיה, אחרי הפיכתה למסגד, 10 ביולי 2020. רויטרס
שינה את אופיה של טורקיה בשנות שלטונו. ארדואן, שישי/רויטרס

ניסיון הפוטש סיפק לארדואן תירוץ לסלק את אויביו, האמתיים או המדומים, ולטהר את שורות הצבא מהגורמים שרצו למנוע את שחיקת ערכי הרפובליקה. צבא טורקיה נתפס כמגן החילוניות עד לשנים האחרונות, אך החלפת הקצונה הבכירה בגנרלים הנאמנים לארדואן אמורה להבטיח שהמסורת של הפיכות צבאיות שפקדה את המדינה בכל פעם שעלתה תנועה אסלאמיסטית לשלטון לא תימשך.

מעטים האמינו שמועצת המדינה, בית המשפט המינהלי העליון בטורקיה, לא תפסוק כאוות נפשו של ארדואן ותבטל את החלטת אתאטורק מ-1934 בטענה שהייתה לא חוקית. בתי המשפט הפכו לחותמת גומי של מפלגת השלטון, והם הטילו עונשי מאסר על פוליטיקאים כורדים רבים שהואשמו בקלות בעבירות טרור כך שאלו הוחלפו על ידי נציגי מפלגתו של ארדואן. פעילי זכויות אדם ועיתונאים נשלחים לכלא חדשות לבקרים, והמקום הבא שאליו מכוון הנשיא הוא הרשתות החברתיות.

אנשים מצטלמים ליד איה סופיה, איסטנבול, טורקיה, 11 ביולי 2020. AP
העיקר שהבייס מרוצה. מתפללים מחוץ לאיה סופיה לאחר ההחלטה, שישי/AP

ההתמקדות של ארדואן באיה סופיה, מהאתרים המתויירים ביותר בטורקיה ואתר מורשת עולמית של אונסק"ו, החלה לאחר הכישלון שספג בבחירות המקומיות בשנה שעברה. בעיקר, ההפסד באיסטנבול, העיר שאותה ניהל לפני שנכנס לפוליטיקה הארצית, נצרב בתודעה. הנקמה בראש העיר של איסטנבול, איש מפלגת האופוזיציה, הגיעה בשישי וריצתה את מי שמאמין כי בתור מסגד, איה סופיה תייצג היטב את אופי החברה הטורקית. אחרים סבורים שזו עדות למגמת הקצנה נוספת שעוברת המדינה תחת ארדואן ומפלגת "הצדק והפיתוח".

בעולם הנוצרי התחננו בפני ארדואן שישקול את החלטתו. הפטריארך ברתולומאיוס, מנהיגה של הכנסייה האורתודוכסית היושב באיסטנבול, אמר כי הפיכת איה סופיה למסגד תגרום לקרע בין המערב למזרח. עם זאת, נשיא טורקיה אינו ידוע בתור מי שביקורת בינלאומית עוצרת אותו.

רוסיה וארצות הברית, שלהן יחסים מורכבים וקרובים עם נשיא טורקיה, הביעו אכזבה מסוימת משינוי אופיו של המקום, אך שמרו על שפה מתונה. באירופה, מנגד, הקולות היו חריפים יותר והם מצטרפים לדאגה מהפעילות הטורקית בים התיכון, בלוב, בסוריה ובעיראק. למרות זאת, רוב המדינות ביבשת עדיין חוששים מלהכעיס את טורקיה יתר על המידה. היא מחזיקה בשלטר המהגרים, שאליהם משתחלים לעתים גורמי טרור, מהמזרח התיכון לאירופה.

אחרי שהשלים את המהפכה הדתית בטורקיה ומחק את מורשתו של אטאטורק כמעט לחלוטין, ארדואן הגשים חלק נכבד מחזונו הניו-עות'מאני. האסלאם שב להיות חלק בלתי-נפרד מהמדינה ומסמליה, וטורקיה שוב מותחת את זרועותיה לאזורים שהיו בעבר חלק מהאימפריה. את הצרות הכלכליות מבית זה לא יפתור, אבל כן יחזק את האהדה לנשיא בקרב קהל בוחריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully