וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרגל הבריטי ג'ורג' בלייק, שגוייס על ידי הסובייטים, מת בגיל 98 ברוסיה

27.12.2020 / 10:58

הסוכן הכפול חשף מאות סוכנים מערביים בשיאה של המלחמה הקרה, נחשף על ידי עריק פולני, נכלא בבריטניה - והצליח לחמוק במבצע בריחה מהסרטים לברית המועצות. הוא בילה את שארית חייו במוסקבה וזכה ליחס של גיבור, בעוד שבממלכה הוא נחשב לבוגד שהביך את הממסד המודיעני

בווידאו: פוטין מכחיש ניסיון הרעלה של נבלני/צילום: רויטרס

המרגל הבריטי לשעבר ג'ורג' בלייק, שגוייס על ידי ברית המועצות, מת אתמול (שבת) בגיל 98 ברוסיה. הוא היה האחרון בשורת מרגלים בריטים שעבודתם למען הסובייטים הביכו את הממסד לאחר שנחשפו בשיא המלחמה הקרה.

בריטניה האשימה אותו בחשיפת זהותם של מאות סוכנים מערביים במזרח אירופה בשנות ה-50. חלקם הוצא להורג בשל בגידתו. הוא התגלה כחפרפרת רוסית ב-1961, ונשלח ל-42 שנות מאסר בבית הכלא וורמווד סקראבס בלונדון, שממנו נמלט כמו בסרטים - אסירים אחרים ושני פעילי שלום עזרו לו להימלט, והוא הוברח מחוץ לבריטניה בוואן. הוא הצליח לעבור את מערב אירופה מבלי שיתגלה, עד שחצה את מסך הברזל והגיע למזרח ברלין.

הוא העביר את שארית חייו בברית המועצות וברוסיה, שם הוא זוכה ליחס של גיבור. בריאיון שהעניק לרויטרס ממוסקבה ב-1991, בלייק אמר כי הוא האמין שהעולם נמצא על ספו של קומוניזם.

"זה היה אידיאל, שאילו היה מושג, היה שווה בהחלט את כל זה", אמר. "חשבתי שזה יכול לקרות, ועשיתי מה שיכולתו כדי לעזור, כדי לבנות חברה כזאת. זה לא הוכח כאפשרי, אבל אני חושב שזה רעיון אצילי ואני חושב שהאנושות תשוב לזה".

המרגל הבריטי לשעבר ג'ורג' בלייק שגויס על ידי ברית המועצות בעת השקת ספר במוסקבה, 28 ביוני 2001. רויטרס
עבר אינדוקרטינציה בשבי בצפון קוריאה. ג'ורג' בלייק במוסקבה, 2001/רויטרס

לאחר הידיעה על מותו, פרסם קרמלין הודעת תנחומים של הנשיא ולדימיר פוטין, ששיבח את חיונתו והאומץ שלו "שתרמו ערך בל-ישוער לשוויון האסטרטגי והשלום בעולם".

"זיכרונו של האדם האגדי הזה יישמר לנצח בלבנו", כתב פוטין.

בלייק נולד ברוטרדם, הולנד, ב-11 בנובמבר 1922, לאם הולנדית ולאב יהודי מצרי שקיבל אזרחות בריטית. הוא נמלט מהולנד במלחמת העולם השנייה לאחר שהצטרף למחתרת ההולנדית כשליח, והגיע לבריטניה בינואר 1943. לאחר שהצטרף לצי הבריטי, הוא החל לעבוד בשירות הביון MI6, ב-1944.

לאחר המלחמה, שירת בלייק תקופה קצרה בעיר המבורג שבגרמניה ולמד רוסית באוניברסיטת קיימברידג', לפני שנשלח ב-1948 לסיאול. שם, הוא אסף מודיעין על קוריאה הצפונית הקומוניסטית, סין הקומוניסטית והמזרח הרחוק הסובייטי.

עוד בוואלה!

מחצית מהציבור ברוסיה לא מאמין שנבלני הורעל

לכתבה המלאה
הסוכן הכפול ג'ורג' בלייק. ויקיפדיה, אתר רשמי
נלחם במחתרת ההולנדית נגד הנאצים. בלייק/אתר רשמי, ויקיפדיה

הוא נלכד ונכלא כשכוחות הצפון כבשו את סיאול בפרוץ מלחמת קוריאה ב-1950. בזמן שהותו בכלא בצפון קוריאה, הוא הפך לקומוניסט מושבע, קרא את עבודותיו של קרל מרקס וחש זעם על הפצצות המאסיביות של ארצות הברית על צפון קוריאה.

לאחר שחרורו ב-1953, הוא שב לבריטניה. ב-1955 הוא נשלח על ידי ה-MI6 לברלין, שם אסף מידע על מרגלים סובייטים אך במקביל העביר סודות למוסקבה על פעולותיהן של בריטניה וארצות הברית. "פגשתי חבר סובייטי בערך פעם בחודש", אמר בריאיון שפורסם ב-2012 על ידי עיתון הממשלה הרוסית רוסיסקאיה גאזטה.

בלייק תיאר כיצד, לצורך פגישות אלו, הוא נסע לחלק של ברלין שהיה בשליטת ברית המועצות ברכבת שעברה בחלקיה השונים של העיר המפולגת. איש הקשר שלו חיכה לו במכונית, והם נסעו לבית בטוח.
"נתתי סרטים ושוחחנו. לפעמים שתינו כוס שמפניה של צימליאנסקי (יין מבעבע סובייטי)", סיפר.

מדליה מפוטין

בלייק, שזוהה בשם הרוסי גרגורי איבנוביץ', קיבל מדליה מפוטין ב-2007 והחזיק בדרגת קולונל בק"ג, והמשיך לקבל פנסיה מהשירות.

"אלו השנים השמחות ביותר בחיי, והשלוות ביותר", סיפר בריאיון ב-2012 לרגל יום הולדתו ה-90, כשכבר אז איבד את מאור עיניו. הוא לא הביע חרטה על עברו. "כשאני מסתכל אחורה על חיי, הכול נראה הגיוני וטבעי", אמר. הוא תיאר את עצמו כאדם שמח ובר מזל.

על אף שהוא פעל בנפרד מחמישיית קיימברידג', רשת ריגול של סטודנטים לשעבר שהעבירו מידע לברית המועצות, בלייק סיפר שהוא הכיר שניים מהם - דונלד מקלין וקים פילבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully