וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דמנו זול ממים": החנינה של טראמפ פתחה מחדש את פצעי הטבח בעיראק

רבים במדינה הגיבו בזעם למשמע הידיעה שהנשיא היוצא חנן ארבעה שכירי חרב של חברת האבטחה הפרטית "בלקווטר", שהורשעו בהרג 14 עיראקים לא חמושים ב-2007. "הוא יותר מפושע, עיראק צריכה לבקש מממשל ביידן לבטל את החנינה"

בווידאו: טראמפ הטיל וטו על תקציב הביטחון/צילום: רויטרס

תושבים בעיראק הגיבו בזעם לחנינה שהעניק נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לארבעה מאבטחים בחברת "בלקווטר", שנכלאו אחרי שטבחו באזרחים במדינה ב-2007. הארבעה היו חלק משיירה ביטחונית שפתחה באש לעבר מפגינים בכיכר נסור שבמרכז בגדאד. 14 איש נהרגו, בהם ילד בן תשע, ועוד רבים נפצעו.

ארבעת שכירי החרב - פול סלאף, איוון ליברטי, דסטין הארד וניקולס סלטן - ירו ללא אבחנה במכונות יריה, משגרי רימונים ובאש צלפים לעבר מפגינים לא חמושים. הטבח היה אחד מנקודות השפל בפלישה האמריקנית לעיראק, ורבים בעיראק ראו בהרשעת הארבעה מקרה נדיר שבו נעשה צדק עם אזרחים אמריקנים שהיו אחראים לפשעים במדינה.

תושבים בבגדאד תיארו את החנינה של הנשיא היוצא "סטירת לחי אכזרית" ועלבון.

עאדל אל-חזאלי, שאביו עלי נהרג בטבח, אמר כי הוא היה המום. "אין צדק. אני קורא לעם האמריקני לעמוד אתנו. איבדתי את אבי, ונשים וילדים חפים מפשע רבים נהרגו גם הם", אמר לגרדיאן. "אני מבקש מהממשל האמריקני לשקול זאת מחדש, משום שהחלטה זאת גורמת לבתי המשפט בארצות הברית לאבד את מעמדם. לטראמפ אין זכות לתת חנינה לרוצחים של אנשים חפים מפשע".

חיידר סלמאן, פעיל זכויות אדם, סיפר על הפרופסור שלו שנפצע בטבח ואיבד את אשתו וילדיו. "אחת הסיבות שבשבילן הוא שרד הייתה לגנות את הרוצחים", צייץ. "האדם ששחרר את הפושעים האלו הוא יותר מפושע. ממשלת עיראק צריכה לבקש מממשל ביידן לבטל את החנינה".

ארבעה שכירי חרב של חברת בלקווטר שהורשעו ברצח אזרחים בעיראק. AP
ההגנה טענה שהם השיבו לאש מורדים, הממשל דחה זאת. ארבעת שכירי החרב המורשעים/AP

"היום ההוא שינה את חיי לנצח"

חברות האבטחה הפרטיות, שתמכו בחברות לוגיסטיקה, או במקרים מסוימים בצבא ארצות הברית, היו מקור קבוע לתלונות מצד אזרחי עיראק על היד הקשה וחוסר הכבוד שהופגן כלפי המקומיים.

סלוך, ליברטי והארד הורשעו בסעיפי הריגה רבים ב-2015, ואילו סלטן, הראשון שפתח באש, הורשע ברצח מדרגה ראשונה. הוא נשלח למאסר עולם, והיתר ל-30 שנות מאסר כל אחד.

בית משפט פדרלי דחה את האישומים תחילה, אך ביידן, שהיה אז סגן הנשיא, הבטיח להעמידם לדין מחדש כפי שאכן קרה ב-2015. "זה יהיה הדבר הראשון שנושחח עמו עליו", אמר יועץ של ראש ממשלת עיראק.

במהלך גזר הדין של הארבעה, התביעה אמרה כי "ההיקף העצום של אובדן חיי אדם וסבל לא הכרחיים שנגרם על ידי התנהגותם הפושעת של הנאשמים ב-16 בספטמבר 2007 הוא מזעזע".

לאחר ההכרזה על שחרורם של הארבעה, כחלק מגל חנינות נוסף של הנשיא היוצא, אמר בריאן הברליג, אחד מעורכי דינם: "פול סלוך ועמיתיו לא היו צריכים לבלות ולו דקה אחת בכלא. אני לא יודע את נפשי מהחדשות הנפלאות הללו". טראמפ העניק חנינה בנובמבר שעבר לשלושה חיילים אמריקנים שהורשעו בפשעי מלחמה, כולל קצין לשעבר שהורשע ברצח אחרי שהורה לחייליו להרוג שלושה אפגנים לא חמושים.

מכונית שרופה בכיכר נסור, בגדאד, עיראק, אחרי טבח של שכירי חרב של חברת בלקווטר, 25 בספטמבר 2007. AP
ב-FBI השוו זאת לטבח לי מיי בוויטנאם. הכיכר בבגדאד אחרי ההרג, 2007/AP

במהלך המשפט של שכירי החרב של בלקווטר, אמרו הסנגורים שלהם כי הם השיבו אש אחרי מארב של מורדים. עם זאת, הממשל האמריקני טען במזכר שפורסם אחרי גזר הדין כי "אף אחד מהקורבנות לא היה מורד או הציב איום כלשהו" לשיירה. המזכר כלל ציטוטים של קרובי משפחה של הנרצחים

"היום ההוא שינה את חיי לנצח. היום ההוא הרס את חיי לחלוטין", אמר מוחמד קינאני, אביו של עלי בן התשע.

חוקרים ב-FBI שביקרו בזירה לאחר כמה ימים תיארו זאת בתור "טבח מי ליי של עיראק", בהתייחסם לטבח של צבא ארצות הברית במהלך מלחמת וייטנאם, שאחריו רק חייל אחד הורשע.

"האמריקנים מעולם לא התייחסו אלינו כשווים"

אחרי הטבח, ממשלת עיראק הודיעה על הפסקה מידית של פעילות בלקווטר במדינה, אף שזה קרה רק ב-2009. בסופו של דבר, מחלקת המדינה הפסיקה להשתמש בחברה כדי לספק אבטחה לאנשיה, והטבח הוביל לחקירות של בלקווטר ותעשיית הקבלנים הפרטית הרחבה יותר על ידי מחלקת המדינה, הפנטגון, הקונגרס והאו"ם.

על רקע החקירות האינטנסיביות, מייסד החברה אריק פרינס ניתק את הקשר איתה ב-2010, אולם הוא נותר בתחום, והקים באיחוד האמירויות צבא של שכירי חרב בהובלת ארצות הברית, שלפי הדיווחים נפרס מאז בתימן.

הגלגול האחרון של בלקווטר, "אקדמי", נמצא בבעלות משקיעים פרטיים. לאחר עזיבתו של פרינס הוא המשיך לזכות בחוזים של מחלקת המדינה והפנטגון להגנה על מתקנים אמריקניים באזורי מלחמה והכשרת חיילים.

כל 14 משפחות הקורבנות, פרט לאחת, קיבלו פיצויים מבלקווטר: מאה אלף דולר לקרובי הרוגים, ו-50 אלף דולר לקרובי משפחה של פצועים. היחיד שדחה את ההצעה היה היית'ם א-רובעי, שאיבד את אשתו הרופאה ובנו אחמד, סטודנט לרפואה בן 20.

בת כיתתו לשעבר של אחמד אמרה כי החנינה של טראמפ לא מפתיעה את תושבי עיראק. "האמריקנים מעולם לא התייחסו אלינו העיראקים כשווים", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית. "מבחינתם, הדם שלנו זול יותר ממים והדרישות לצדק ונשיאה באחריות הן מטרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully