וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי הוועדה לפרשת הצוללות הודיעו על התפטרותם

22.12.2020 / 11:00

יו"ר הוועדה שמינה גנץ השופט סטרשנוב שלח מכתב לשר הביטחון ובו ציין את הקשיים שהעלה היועמ"ש מנדלבליט על התנהלותה. "בשל העיכוב והמגבלות שהועלו במסגרת הדיונים עם היועץ המשפטי לממשלה חברי הוועדה הודיעו על סיום תפקידם", נכתב

בווידאו: גנץ החליט להקים ועדת בדיקה ממלכתית לפרשת הצוללות/צילום: טל עוז, משרד הביטחון

חברי ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות שמינה שר הביטחון בני גנץ הודיעו היום (שלישי) על התפטרותם. זאת, לטענתם, בעקבות קשיים שעלו מצד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעניין סמכויות הוועדה. יו"ר הוועדה השופט אמנון סטרשנוב שלח מכתב לשר הביטחון ובו ציין את הקשיים שהעלה היועמ"ש על התנהלותה, והודיע על התפטרות החברים בה. גנץ פנה למנדלבליט בדרישה להסדיר את סמכויותיה של הוועדה.

"לאחר מינוי הוועדה, ביקשת מהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק את הממשקים בין כתב המינוי לבין ההליכים הפליליים המתנהלים בנושא ולקבוע 'את תחומי הפעילות של הוועדה'", כתב סטרשנוב במכתבו. "מהדיונים המתנהלים בנושא סמכויות הוועדה לטפל בנושאים השונים, בין היועץ המשפטי למערכת הביטחון לבין נציגי היועץ המשפטי לממשלה - הנני למד כי נוכח ההליכים הפליליים המתנהלים במקביל בנושאי הבדיקה, בדעתו של היועץ המשפטי להטיל מגבלות של ממש על עבודת הוועדה, בהינתן שלהליך הפלילי יש עדיפות על פני עבודת הוועדה", המשיך היו"ר.

הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט ומינוי השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב לעמוד בראשות הוועדה 22 בנובמבר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
גנץ וראשי הוועדה שהקים גנץ/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

"במצב דברים זה, חוששני כי הוועדה נותרה עם סמכויות מוגבלות ביותר, שלא יאפשרו לה למצות את הבדיקה ולהגיע לחקר האמת. בעת שנטלתי על עצמי את ראשות הוועדה, היה זה משום שחשתי כי מדובר במשימה לאומית וציבורית חשובה ביותר, ומתוך רצון כן ואמיתי להגיע לחקר האמת. בנסיבות שנוצרו, כמפורט לעיל, ונוכח המגבלות שהוטלו על עבודת הוועדה, חוששני כי אין כל אפשרות ממשית לבצע בדיקה אפקטיבית ואמינה בנושא כה חשוב וחיוני למדינת ישראל. בשמי ובשם חבריי לוועדה, הנני מודה לך על האמון, ומודיעך בצער כי לא נוכל להמשיך ולכהן כחברי הוועדה, שעה שסמכויותיה מוגבלות ביותר", סיכם.

לאחר הודעת סטרשנוב, גנץ שלח הבוקר מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, בו הוא דרש ממנו לסיים את הליך הבחינה והסדרת הסמכויות של ועדת הבדיקה הממשלתית. "לאור החשיבות הרבה של הנושא, אני מבקש לסיים באופן דחוף את הליך הבחינה ולאפשר את תחילת עבודת הוועדה משום שמדובר בנושא בעל חשיבות ראשונה במעלה ביטחונית, כלכלית וציבורית", כתב גנץ.

עוד בוואלה!

משפט פלילי אינו תמיד הפתרון. ייתכן שכך גם בפרשת נתניהו והצוללות

לכתבה המלאה
הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות | שר הביטחון, בני גנץ והשופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב  22 בנובמבר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
"חוששני כי הוועדה נותרה עם סמכויות מוגבלות". גנץ מודיע על חברי הוועדה/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

בחודש שעבר מנדלבליט פנה לגנץ בעניין ועדת הבדיקה וביקש שעבודתה לא תחל עד סיום בדיקתו בנושא. זאת על מנת לא לפגוע בהליך הפלילי המתנהל במקביל. "הודעת לי כי החלטת למנות ועדת בדירה ממשלתית לבדיקת הליכי הרכש של ספינות המגן סער 7 ושל הצוללות, וביקשתני לוודא כי תחומי הבדיקה המפורטים בכתב המינוי של הוועדה אינם מפריעים להתנהלותו התקינה של ההליך הפלילי", כתב היועץ המשפטי לממשלה. "בהתאם לכך נערכה בחינה מול הגורמים הרלוונטיים מטעמי, שטרם הושלמה. לפיכך, נוכח סוגיות שונות שכבר ברור שמתעוררות בעת הזו, אבקש כי הוועדה לא תחל בעבודתה עד לסיום הבחינה והעברת ההנחיות הנדרשות".

הוועדה נועדה לבדוק את הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות. בנוסף, היה עליה לחקור ממשקי עבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש, ובהם מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי. כמו כן, הוועדה נועדה לבחון את תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון, וכן את מעמדם של מתווכים בעסקאות רכש או ייצוא של מערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully