וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: מאסר עולם למחבל מהפיגוע ביום כיפור בעיר האלה

21.12.2020 / 13:08

שטפן באלייט, שניסה להיכנס לבית כנסת בעת שהיו בו 50 מתפללים ונבלם, רצח עוברת אורח וצעיר בדוכן קבב סמוך תוך שהוא משדר את האירוע ברשת. הוא הכחיש את השואה במהלך המשפט, ולא הביע חרטה על מעשיו. "מתקפה פחדנית"

בווידאו: מאסר עולם למחבל מהפיגוע ביום כיפור בגרמניה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בית משפט בגרמניה גזר היום (שני) מאסר עולם על המחבל הימני קיצוני מהמתקפה הקטלנית בבית הכנסת בעיר האלה ביום הכיפורים בשנה שעברה. במהלך משפטו בן החמישה חודשים, שטפן באלייט הכחיש את השואה בבית המשפט בגלוי, דבר המהווה פשע בגרמניה - ולא הביע חרטה על שרצח שני אנשים. הוא הורשע בשני סעיפי רצח, 66 ניסיונות רצח, פגיעה פיזית והסתה, לצד עבירות נוספות.

במהלך הירי בסמוך לבית הכנסת בהאלה, שהפך לאחד הפשעים האנטישמיים הקשים ביותר במדינה מאז מלחמת העולם השנייה, ניסה פעיל הימין הקיצוני להיכנס לבית הכנסת שבו שהו באותה עת יותר מ-50 מתפללים. לאחר שכשל, הוא ירה למוות בעוברת אורח בת 40 ובצעיר ששהה בדוכן קבבים סמוך.

התובעים טענו כי הדלת המשוריינת בבית הכנסת היתה הדבר היחיד שמנע מהתוקף, שהיה חמוש היטב, לבצע את מרחץ הדמים שתכנן. הוא הצליח להימלט מהזירה, אך נתפס כשעה וחצי לאחר תחילת המתקפה כשנטש מונית גנובה בעקבות תאונה.

"ההתקפה על בית הכנסת בהאלה הייתה אחד המעשים האנטישמיים הדוחים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", אמר התובע קאי לוסה לבית המשפט בעיר מגדבורג הסמוכה, במהלך המשפט.

שטפן באלייט, המחבל מהפיגוע בבית הכנסת בעיר האלה, בעת מתן גזר הדין בבית המשפט, גרמניה, 21 בדצמבר 2020. AP
הצטער שרצח אישה לבנה. שטפן באלייט, היום/AP

התביעה דרשה מאסר עולם על באלייט, אך צוות ההגנה ביקש מהשופטת הנשיאה אורסולה מרטנס "עונש הוגן". הנשיאה קיבלה את בקשת התביעה, ותיארה זאת כ"מתקפה פחדנית" בעת שהכריזה על גזר הדין. באלייט לא הביע תגובה כלשהי, אך רשם דברים. הוא נמצא "אשם בחומרה" בעבירות נגדו, ולפי החוק הגרמני, המשמעות היא שהוא לא יוכל לבקש שחרור מוקדם בעוד 15 שנה כפי שנהוג במאסרי עולם.

השופטת אמרה כי היו הרבה רגעים קשים במהלך המשפט, וכי באלייט לא הפגין שמץ של חרטה. היא אמרה כי יש להגן על החברה מפניו. "אתה מפגע בודד, קיצוני ואידיאולוגי", היא הטיחה בו. "אתה אנטישמי ושונא זרים".

לאחר הדיון, שנמשך כמעט שלוש שעות, זרק המחבל חפץ כלשהו - ככל הנראה תיקיה - לעבר נציגים של הקורבנות שהיו חלק מהתביעה. ארבעה מאבטחים תפסו בו וסילקו אותו מהאולם.

בפתח משפטו, אמר המחבל כי היהודים הם "איום לגזע הלבן". באלייט גם פרסם מניפסט אנטישמי לפני שיצא למתקפה ב-9 באוקטובר 2019. הוא שידר בשידור חי את הירי דרך פלטפורמת משחקים פופולרית. הוא לא הכחיש שהוא אחראי למתקפה, ואמר לבית המשפט כי הוא החליט לפנות לאלימות ב-2015 אחרי שגרמניה פתחה את שעריה ליותר ממיליון מהגרים, רובם מוסלמים.

כשנשאל על ידי השופט כיצד זה הוביל אותו לתקוף יהודים ארבע שנים לאחר מכן, הוא אמר: "היהודים הם הסיבה המרכזית לרצח העם הלבן, הם רוצים להקים סדר עולמי חדש". הוא התנצל במהלך המשפט שרצח את האישה, ואמר כי "לא רציתי להרוג לבנים".

הרשויות בגרמניה הבטיחו להגביר את המאבק בימין הקיצוני בעקבות הפיגוע בהאלה, רצח של פוליטיקאי תומך הגירה בידי פעיל ניאו-נאצי ורצח של תשעה אנשים ממוצא זר בהנאו - תקריות שהתרחשו בתוך שנה אחת בלבד. הדלת המחוררת של בית הכנסת הפכה לסמל לדאגה מפני האנטישמיות הגואה בגרמניה.

ראש המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, ג'וזף שוסטר, אמר כי גזר הדין מהווה "יום חשוב עבור גרמניה". לדבריו, "גזר הדין מבהיר אפס סובלנות כלפי שנאה רצחנית ליהודים. עד הסוף, התוקף לא הפגין חרטה, אלא שמר על השקפת עולמי מלאת השנאה האנטישמית והגזענית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully