וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין האירופי לצדק אישר לאסור על שחיטה כשרה

השופטים דחו עתירה של ארגונים יהודיים ומוסלמיים נגד חוק בבלגיה, שקבע כי אסור להמית בעלי חיים מבלי להמם אותם קודם לכן. בקהילות היהודיות חוששים מהשלכות ברחבי היבשת ויערערו לבית המשפט לזכויות אדם: "יום עצוב ליהדות אירופה". גם בישראל גינו: "החלטה איומה"

עריכה: שאול אדם

בית המשפט העליון של האיחוד האירופי סירב היום (חמישי) להורות על ביטול חוק בבלגיה האוסר על שחיטה כשרה כשדחה עתירות של ארגונים יהודיים ומוסלמיים. השופטים גיבו חוק שעבר בפלנדריה, אחד ממחוזות בלגיה, הדורש להשתמש בהימום של בעלי חיים בטרם שחיטתן בטענה שמדובר בדרך פחות אכזרית להמיתם.

ראש קהילת רבני אירופה אמר כי הפסיקה תשליך על הקהילות היהודיות ברחבי אירופה. "ההחלטה מרחיקה לכת יותר מהמצופה ומנוגדת להצהרות של מוסדות אירופיים על הצורך לשמור ולכבד את החיים היהודיים", אמר הרב פנחס גולדשמיט. ראש קהילת יהדות אירופה, הרב מנחם מרגולין, אמר כי זהו "יום עצוב ליהודית אירופה" וארגון הגג של הקהילות היהודיות בבלגיה אמר כי הוא יעתור לבית המשפט האירופי לזכויות אדם שבשטרסבורג.

יהודי בברלין, 2013. GettyImages
הקהילות חוששות מהשלכות על כל היבשת. יהודי בברלין/GettyImages

גם ישראל גינתה בחריפות את ההחלטה. "בית הדין נתן יד לאיסור בפועל של שחיטה כשרה בבלגיה, ובכך העביר מסר קשה ליהדות אירופה כולה", נמסר בתגובת משרד החוץ. "מעבר לפגיעה בחופש הפולחן והדת באירופה, שהוא ערך ליבה של האיחוד, זה איתות לקהילות היהודיות שאינן רצויות. חשוב שתימצא דרך לשנות את ההחלטה ולאפשר לאזרחי האיחוד היהודים להמשיך לקיים את מצוותיהם, כל החלטה אחרת עומדת בסתירה לערכי חופש הדת שאזרחי האיחוד האירופי דוגלים בה, ובצדק".

השגריר בבלגיה, עמנואל נחשון, אמר כי ההחלטה "קטסטרופלית". לדבריו, "זו מכה לחיים היהודיים באירופה. נראה שסובלנות ופלורליזם הם מילים ריקות בעיני חלק מהאירופים".

עם זאת, ממשלת פלנדריה בצפון בלגיה שיבחה את ההחלטה, והשר לרווחת בעלי החיים, בן ויטס מהמפלגה הלאומנית, אמר כי "אנחנו עושים היום היסטוריה". ארגון זכויות בעלי החיים "גאיה" אמר כי זה יום גדול וסופו של מאבק בן 25 שנה.

עוד בוואלה!

גרמניה: צעיר יהודי נפצע קשה בתקיפה אנטישמית ליד בית כנסת בהמבורג

לכתבה המלאה

שגריר ישראל בבלגיה: "החלטה איומה"

ההחלטה התקבלה בהפתעה מאחר שהיא הייתה מנוגדת לחוות דעתו של היועץ הכללי של בית המשפט, ג'ררד הוגן, שקבע כי החוק מנוגד לחוקי חופש הדת של האיחוד האירופי. חוות דעתו ניתנה בעקבות העתירה שהגישו הקהילה היהודית בבלגיה וועידת רבני אירופה.

לפי השחיטה הכשרה של היהודים או שחיטת החלאל של המוסלמים, יש לשסף את גרונם של בעלי החיים במהירות עם סכין חדה בזמן שהם בהכרה. לפי החוק של האיחוד האירופי, כמו גם החוק הבריטי, יש צורך להמם אותם לפני השחיטה, אלא אם הבשר נועד ליהודים או מוסלמים, ויש לעשות זאת בבתי מטבחיים מאושרים.

בית המשפט האירופי קבע כי על המדינות החברות לאזן בין רווחת בעלי החיים לבין חופש הדת, וכי החוק של האיחוד לא מונע מהחברות לדרוש את הימום בעלי החיים כל עוד הן מכבדות זכויות יסודיות. בעוד שהשופטים קיבלו כי מדובר בהגבלת זכויות היהודים והמוסלמים, הם טענו כי החוק לא אוסר על שחיטה מסורתית וכי החוק עומד בפני "מטרה של טובת הכלל המוכרת על ידי האיחוד האירופי, במיוחד קידום רווחת בעלי החיים".

עוד פסקו השופטים כי הפרלמנט הפלמי התבסס על מחקר מדעי כשקבע שהימום הוא הדרך הטובה ביותר להפחית את סבל בעלי החיים, וכי החוק מאזן בצורה הוגנת בין רווחת בעלי החיים לחופש הדת.
ארגונים מוסלמיים עתרו שוב ושוב נגד החוק הפלמי לפני שנכנס לתוקף בינואר 2019, וכמה חודשים לאחר מכן החקיקה אומצה על ידי וולוניה, החלק הדרומי של בלגיה. הקהילות המוסלמיות והיהודיות חששו שהחוקים ישמשו את הלאומנים לליבוי ההתנגדות להגירה ולזרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully