וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מלכודת דבש" באיסטנבול: איראן פיתתה וחטפה מתנגד משטר מטורקיה

חביב שעב, מנהיג ארגון ערבי בדלני שחי בשבדיה, פותה לטורקיה באוקטובר כדי להיפגש עם אישה - שככל הנראה הייתה מרגלת איראנית. הוא הוכנס לוואן, סומם והוברח מעבר לגבול. עכשיו הוא עומד בפני הוצאה להורג. באנקרה מכחישים ששיתפו פעולה, ומבטיחים להעניש את המעורבים

בווידאו: משפט העיתונאי האיראני שהוצא להורג/צילום: רויטרס

איראן פיתתה פעיל אופוזיציה ששהה בטורקיה וחטפה אותו במבצע נועז - כך עולה ממסכמים שפורסמו ברשת סקיי ניוז, שהשיגה גישה למידע של היחידה למאבק בטרור של טורקיה.

במבצע "מלכודת דבש", חביב שעב הוברח בחזרה לאיראן ועומד בפני הוצאה להורג. חבריו ומשפחתו קוראים לאיחוד האירופי ולקהילה הבינלאומית להתערב כדי להצילו מגורל דומה לזה של מתנגדי משטר רבים. אלו פותו ממקומות המקלט שלהם באירופה לאזורים שבהם לאיראן קל יותר לחטוף או להרוג אותם. אחד מהם היה העיתונאי רוחאללה זאם, שחי בפריז אך הוחזר לאיראן בשנה שעברה אחרי ביקור בעיראק, שם נחטף על ידי משמרות המהפכה.

שעב הופיע בטלוויזיה הממלכתית יומיים אחרי חטיפתו ו"הודה" במעשי טרור, כחלק מהשיטה של המשטר להוציא בכוח הודאות מאנשי אופוזיציה. רבים מאשימים את המודיעין הטורקי בשיתוף פעולה עם האיראנים, אך באנקרה דוחים זאת על הסף ואפשרו גישה לחקירת היעלמותו של שאב בתחילת אוקטובר, בניסיון להפריך זאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חבריו חוששים לגורלו. שעב עם נחיתתו באיסטנבול, אוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

שעב בילה בסך הכול קצת יותר מ-24 שעות בטורקיה, אך אלו היו גורליות. המסמכים מפרטים תכנית נרחבת לחטיפתו, הכוללת אנשים רבים והברחות מעבר לגבול. החקירה, שבמהלכה נאספו תמונות, קבלות ומידע מודיעני, הובילה ישירות לטהראן.

"אנחנו מגנים בצורה החריפה ביותר את המבצע הלא חוקי הזה של המודיעין האיראני", אמר גורם בלשכת הנשיאות הטורקית בהצהרה שמסר לסקיי ניוז. "המודיעין הטורקי זיהה את הגורמים שאחראים לחטיפת שעב בתוך ימים, ומאז הם הועמדו לדין. אנחנו בטוחים שמערכת המשפט של טורקיה תעניש אותם במלוא חומרת החוק".

שעב הוא מייסד הארגון הבדלני הערבי, התנועה לשחרור אהוואז, הקורא לעצמאות של המיעוט הערבי בדרום-מערב איראן. הוא נמלט מאיראן לפני יותר מעשור ויצא לגלות עם משפחתו בשבדיה. הוא קיבל אזרחות שבדית, אך הוא ממשיך לקדם את מטרות הארגון. לפי החקירה בטורקיה, הוא פותה להגיע למדינה בתירוץ של פגישה רומנטית עם אישה צעירה - שלמעשה הייתה מרגלת איראנית. לפי דיווחים שונים, בין השניים היו יחסים קודם לכן, וייתכן שהאישה הלוותה לו סכום גדול של כסף.

עוד בוואלה!

איראן תלתה את העיתונאי שעודד הפגנות נגד המשטר דרך טלגרם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפי דיווחים, היה לה קשר רומנטי עם שעב לפני החטיפה. המרגלת האיראנית/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצלמות האבטחה הראו את המעורבים בחטיפה מתכנסים באיסטנבול יום קודם לכן. שניים מהם ביקרו בחנות לציוד חומרה וקנו אזיקונים בגדלים שונים, שלטענת הרשויות בטורקיה שימשו לקשירת ידיו ורגליו של שעב בעת חטיפתו והכנסתו לוואן כמה שעות לאחר מכן.

לפי תמונות נוספות, שעב הגיע לנמל התעופה סבינה גוקצ'ן באיסטנבול בערב ה-9 באוקטובר ולקח משם מונית לתחנת דלק במרחק 80 ק"מ מהמקום. שם, הוא ככל הנראה היה אמור להיפגש עם אישה ששמה סברין סעידי. בתמונות האחרונות שלו על אדמת טורקיה הוא נראה נעלם בחשיכה, סמוך לפינה שבה המצלמות קלטו את הוואן מגיע זמן קצר לאחר מכן.

כתבה של רשת סקיי על החטיפה

אחרי שהוכנס לכלי הרכב, החוקרים הטורקים אמרו כי שעב סומם והועבר למזרח המדינה, סמוך לגבול עם איראן, מרחק של 1,600 ק"מ משם. יומיים לאחר מכן, הוא כבר הופיע בטלוויזיה והודה במעורבותו לכאורה בפיגוע במצעד צבאי לפני שנתיים.

ד"ר חלף חאבי, מתנגד משטר איראני החי בלונדון וחבר קרוב של שעב, אמר כי הוא חף מפשע וקרא לאיחוד האירופי להתערב. הוא מתעקש שטורקיה, שבדיה והקהילה האירופית צריכות לשאת באחריות אם הוא יוצא להורג.

"עכשיו זה הזמן לפעול. אנחנו זקוקים לעזרה. הגולים האיראנים עצבנים ומפוחדים בכל מקום. אנחנו חשים בטוחים בלונדון, אבל איפה בטוח עכשיו אם החטיפות ומעשי ההרג האלו יכולים לקרות?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully