וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הכל היה נורא: אלו החדשות הטובות שקרו בשנת 2020

27.12.2020 / 0:01

שנת 2020 האיומה מגיעה לסיומה, אבל לא היינו רוצים שתזכרו אותה ככה. מתברר שבמהלכה קיבלנו גם כמה חדשות טובות והיינו עדים לכמה רגעים מרגשים ובלתי נשכחים, אז הנה אנחנו מנסים לתקן מעט את המוניטין ההרוס שלה ולהזכיר לכם שהיה יכול להיות גרוע יותר

עשור חדש בפתח: ברחבי העולם חגגו את תחילתה של שנת 2020/צילום:רויטרס

שנת 2020 היא באופן רשמי שנת הקורונה: המגיפה העולמית שהביאה למותם של למעלה מ-1.3 מיליון בני אדם ברחבי העולם ויותר מ-3,000 בישראל. הייתה זו שנה של צער, בדידות, פחד ולחץ, העולם נכנס לסגר, כולנו חיינו בבידוד וריחוק חברתי, עברנו לעבוד מהבית או נותרנו מובטלים, עמדנו באתגרים חסרי תקדים וכעת אנחנו כבר מותשים, תולים תקווה בחיסונים החדשים שישימו סוף למצב הנורא הזה ויחזירו לנו את השגרה שהיום אנחנו כל כך מעריכים. ועדיין - לא הכל היה כל כך נורא בשנה הזאת. כן, על אף ש-2020 תחשב לנצח כאחת השנים הגרועות בהיסטוריה, קרו בה גם כמה דברים טובים, מרגשים ומשמחים. במאמץ נואש אחרון החלטנו לנסות להרים קצת ל-2020 ולהציג בפניכם כמה מהחדשות הטובות שקיבלנו השנה. אז קדימה, בואו נרים.

תעשיית המין למען אוסטרליה הבוערת, המרפסות באיטליה ושובם של הזאבים האפורים

הלווייתנים חזרו לניו יורק

לווייתנים גדולי-סנפיר החלו לחזור לנמל העיר ניו יורק בכמויות גדולות כבר בשנת 2019, אבל בשנת 2020 נרשמו תצפיות תכופות הרבה יותר של הלווייתנים. מומחים טוענים כי נהר ההדסון נקי יותר השנה מבעבר, מה שמאפשר קיומם של חומרים מזינים שהקימו לתחייה את הפלנקטון שעליו חיים הלוויתנים. לוויתן אחד נמצא סבוך בחוטי דיג באוגוסט האחרון, אך שוחרר לבסוף לאחר משימת חילוץ דרמטית על ידי מחלקת שימור הסביבה של ניו יורק.

בשבדיה הפסיקו לשרוף פחם לאנרגיה

באפריל 2020 שבדיה הפכה לאחת משלוש המדינות האירופאיות שהפסיקו לשרוף פחם לצורך אנרגיה - לאחר סגירת מפעל Värtaverket שבשטוקהולם. החברה, Exergi, מפנה את הפוקוס לאנרגיה מתחדשת. מאוחר יותר באותו שבוע, אוסטריה גם חדלה משימוש בפחם. שתי המדינות מצטרפות לבלגיה כחלוצות האיחוד הארופי בשימוש באנרגיה נקייה. עד 2025 צפויות 7 חברות נוספות באיחוד האירופי לסגור את מקורות האנרגיה המופעלים בידי פחם.

שגשוגן של הפנדות

שומרי גן החיות מתקשים בדרך כלל לעודד פנדות להתרבות, אך הן שגשגו בשנת 2020. זוג פנדות בגן החיות של אושן פארק בהונג קונג תיסכלו שומרים זה זמן רב בחוסר רצונם להתרבות. גן החיות נסגר לציבור בינואר עקב נגיף הקורונה, ונראה כי המחסור בקהל עודד את הפנדות להשתחרר. זוהי תמיד התפתחות מרגשת עבור המינים, מכיוון שהם נמצאים בסכנת הכחדה. בינתיים, גן החיות הלאומי של סמית'סוניאן בוושינגטון הבירה קיבל בברכה גור פנדה באוגוסט. אמא מיי שיאנג עושה עבודה נהדרת. תוכלו לצפות בגור גדל ומשתנה בעמוד האינסטגרם של גן החיות.

בת 14 גילתה מולקלה שתילחם בקורונה

בסתיו האחרון אניקה שברולו בת ה-14 מפריסקו, טקסס, זכתה באתגר המדען הצעיר 3M עם גילויה של מולקולה שעשויה לסייע למדענים לפתח תרופה לנגיף הקורונה. אניקה מצאה מולקולה שיכולה להיקשר באופן סלקטיבי לחלבון הדוקרן של קוביד-19. ברגע שהיא נקשרת אליו, היא מפסיקה את תפקודי החלבון ובכך בעצם פוגעת בהתפתחות הנגיף. על גילויה זכתה אניקה בפרס כספי בסך 25,000 דולר.

בית האופרה בברצלונה העלה קונצרט בפני 2,292 עציצים

לאחר סגר של שלושה חודשים, בית האופרה "ליסאו" שבברצלונה נפתח רק כדי לקיים קונצרט מול 2,292 עציצים שהונחו על המושבים מול הבמה. העציצים נהנו מרביעיית כלי מיתר שניגנו יצירות של המלחין האיטלקי ג'אקומו פוצ'יני. הוא הועבר בשידור חי ברשת עבור הקהל בבית שהשתעשע כשהעציצים התבקשו לכבות את הטלפונים ולהימנע מצילום במהלך המופע. בתום הקונצרט קדו הנגנים אל העציצים, ממש כאילו היו קהל אנושי. האמן יוג'יניו אמפודיה הוא האיש שעומד מאחורי הרעיון לקונצרט המיוחד הזה, כשאת ההשראה הוא קיבל מהקשר שיצר עם עולם הטבע בתקופת הסגר.

שונית המחסום הגדולה עברה התאוששות ניכרת

כשחברת תיירות אקולוגית בבעלות משפחה אוסטרלית כבר לא הייתה יכולה לשלוח צוללנים לשונית המחסום הגדולה (ערכת שונית האלמוגים הגדולה ביותר בכדור הארץ) החברה החליטה שיש לה עבודה חשובה לעשות במהלך הסגר. צוללני חברת התיירות "גן עדן" עבדו לצד ביולוגים ימיים בכדי לזרוע את שוניות האלמוגים באזורם. העובדים שתלו אלפי חלקי אלמוגים חדשים כחלק משיתוף פעולה בין חוקרים לאנשי מקצוע בתחום התיירות שהחל בשנת 2019. חודשים לאחר מכן, חלקים רבים מהשונית העצומה נראו במצב הרבה יותר טוב מבעבר.

עובדי שירותי הבריאות זכו בלוטו

אם כבר למישהו מגיע - אז ברור שלהם. בליל כל הקדושים האחרון, ארבעה עובדי שירותי הבריאות הקנדיים קיבלו את הפתעת חייהם. עבור ארבעת העובדים בבית החולים המלכותי קולומביה שבניו ווסטמינסטר, קנדה, למלא לוטו הרגיש כמו תחביב משותף יותר משאיפה אמיתית לזכות בו. היון תרזה צ'וי, "קפטנית הקבוצה", גילתה שיש בידם את הכרטיס הזוכה בזמן שעבדו. עמיתה לעבודה, מלאני נולאן, קראה את הסכום לא נכון, כשתחילה האמינה שזכו רק ב-6,000 דולר. מאוחר יותר היא גילתה שחסרו לה כמה אפסים. עם הלחץ והקושי שעוברים עובדי שירותי הבריאות השנה, מן הראוי שארבעת אלה יזכו להתחלק בסכום של 6 מיליון דולר. צ'וי אמרה: "תמיד חלמתי להיות מיליונרית, אני מרגישה שאני בחלום".

הלווייתנית שתועדה גוררת את בנה המת לפני כשנתיים - זכתה ללדת בשנית

בקיץ 2018 נשבר לנו הלב שכנחשפנו לסיפורה של לווייתנית אורקה שתועדה במצלמות גוררת את הגור המת שלה בסמוך לחוף המערבי של ארצות הברית וקנדה במסע צער שנמשך 17 ימים והגיע למרחק של כ-1,600 ק"מ. לווייתני הקטלן הדרומי, המכונים אורקה, ידועים ככאלו שנושאים ותומכים בגורים המתים שלהם עד שבוע שלם, אך המדענים סברו כי האם הזו, ששמה J35, קבעה שיא חדש. לאור העובדה שכשליש מגורי הלווייתן הקטלן הדרומי שנולדו ב-20 השנים האחרונות שרדו ואף לידה לא צלחה בשלוש השנים האחרונות - אלה היו חדשות אדירות כש-J35 הצליחה ללדת צאצא בריא. באוקטובר האחרון נצפו השניים שוחים יחד מאושרים וחיממו לנו את הלב.

הגאון במתמטיקה בן ה-10 שבר שיאי גינס

ילד מקסים בן 10 מבריטניה זכה לתואר "מלך המתמטיקה" לאחר שקבע שיא עולמי בפתירת 196 תרגילי כפל וחילוק בדקה אחת. נדוב גיל טוען שהתאמן למעלה משעה ביום ב"טיימס טבלס רוק סטאר", משחק מחשב שבו המשתמשים משיבים לתרגילים במתמטיקה. הוריו הגאים מספרים שנדוב תמיד עושה את שיעורי הבית במתמטיקה, עוד לפני כל משימה אחרת ביום, ואחיו מספר שכשיהיה גדול נדוב חולם להיות אסטרונאוט.

קשיש בריטי בן 99 הצליח לגייס 42 מיליון דולר למערכת הבריאות

טום מור, קשיש בריטי בן 99 וסרן לשעבר ששירת במלחמת העולם השנייה, הצליח לגייס סכום של 42 מיליון דולר עבור מערכת הבריאות הלאומית הבריטית, ה-NHS. איך הוא עשה זאת? מור התחייב להשלים 100 סיבובים עם ההליכון שלו בגינתו כשהסיבוב האחרון - אותו עשה כשמשמר כבוד של חיילים מצדיע לו - הועבר בשידור חי בטלוויזיה הבריטית. כוונתו ההתחלתית הייתה לגייס כאלף ליש"ט בלבד - אך סיפורו הפך במהרה לויראלי. עד חגיגות יום הולדתו ה-100 באפריל האחרון הוא הצליח לגייס 42 מיליון דולר.

מור בעצמו מתאושש מסרטן ומשבר בצוואר הירך, כך שאת הקמפיין הוא התחיל כהוקרת תודה לצוותי ה-NHS שסייעו לו בתהליך ההחלמה. ביולי האחרון זכה בתואר האבירות ע"י הוד מלכותה, המלכה אליזבת' השנייה, בטקס האבירות הראשון שנערך תחת מגבלות הריחוק החברתי.

אסטרונאוטים שחורים שברו מחסומים

עם השקת המשימה המבצעית הראשונה, SpaceX Crew-1, של החללית דרגון 2 ב-15 בנובמבר 2020, הפך ויקטור ג'יי גלובר לאסטרונאוט השחור הראשון שיצא לשהות ארוכת טווח בתחנת החלל הבינלאומית. גלובר - שהוא טייס קרב מעוטר, מהנדס מטוסים ומפקד שני במשימה - יישאר בתחנת החלל הבינלאומית למשך חצי שנה. גלובר הגיע כחלק ממשימת החלל X ההיסטורית, חלק מתוכנית שיתוף הפעולה החדשה של נאס"א עם התעשייה הפרטית. שיתוף פעולה ציבורי-פרטי נוסף בין נאס"א לבואינג ישלח את ג'נט אפס לתחנת החלל הבינלאומית בשנת 2021 כ"אסטרונאוט השחור ה-16 של נאס"א בחלל". היא גם תהיה גם האישה השחורה הראשונה שתשכון בתחנת החלל הבינלאומית.

עזים השתלטו על עיר ושעשעו את התושבים

במרץ השנה השתלט עדר עזי בר על עיירה בווילס - טיפסו על גדרות האבן, קפצו מעל גדרות וטיילו להנתאם ברחובות ריקים מתנועה. מעל 100 עזים קשמיריות מסתובבות בדרך כלל בהר גריט אורם שבצפון ויילס. עם זאת, כשהמגפה הביאה לסגר בעיירת החוף הוולשית הסמוכה, ללנדודנו, נראה כי השקט המוזר משך את היצורים הנפלאים לביקור בעיר. העזים הפולשות תועדו במצלמה על ידי אנדרו סטיוארט, שפרסם את הסרטונים המקסימים בטוויטר שלו. הוא לא היה היחיד שהתרשם מהמבקרים. חברת מועצת העיר קרול מארובי אמרה ל- BBC כי העיירה גאה בעזים ומעריכה את הסחת הדעת בתקופה הקשה הזאת.

צב בן 100 הציל את המין שלו

דייגו, צב הגלאפגוס הענק, נולד קצת לפני 1920 באי אספניולה שבאיי גלאפגוס באקוודור. בין השנים 1928 - 1933 הוא נלכד ונשלח לארצות הברית ובסופו של דבר הגיע לגן החיות של סן דייגו. בשנות השישים של המאה העשרים, המין Chelonoidis hoodensis אליו דייגו שייך הצטמצם ל-20 צבים שחיו באי אספניולה. בשנת 1977, הצב במשקל 175 קילוגרים נשלח חזרה לגלאפגוס לצורך תוכנית רבייה שתציל את מינו. התכנית צלחה ודייגו בעל הליבידו המרשים הוא כיום אב ל-800 צבים חדשים שהתווספו למין שלו. דייגו אחראי לכ-40% מכל 2,000 הצבים המאכלסים כיום את אי הולדתו. השנה הוא פרש מתכנית הרבייה כשהוא חוגג 100. אל דאגה, מומחים מעריכים שהוא עשוי לחיות עוד 50 שנה בקרב צאצאיו.

חנות הספרים הפריזאית הותיקה שניצלה

חנות הספרים הפריזאית "שייקספיר והחברה", בה נהג לבקר הסופר הנודע ארנסט המינגוויי, נפתחה בשנת 1919. חנות הספרים העצמאית האהובה - כמו חנויות רבות בעולם - נקלעה לקשיים כלכליים כשהמכירות צנחו עקב הסגר. באוקטובר הגיעה החנות אל ערוצי התקשורת והרשת כדי לעודד את הקהילה לתמוך בה ולמנוע את סגירתה. תוך שבוע החנות קיבלה 5 אלף הזמנות מקוונות לספרים וניצלה מסגירה. החנות גם מציעה מנוי לשנה שמעניק ללקוחותיה חומר מקורי ואת הסיפוק שבזכותם האגדה הפריזאית ממשיכה לחיות. חנות הספרים ניצלה את המעמד כדי להזכיר לכולם עד כמה חשוב, במיוחד בתקופה קשה זו, לתמוך בעסקים הקטנים.

ואולי הידיעה החדשותית הטובה ביותר: 2020 תסתיים ב-31 בדצמבר

הידיעה המשמחת ביותר מגיעה אלינו בחסות לוח השנה הגרגוריאני הקובע כי 2020 תסתיים ב-31 בדצמבר 2020.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully