וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: יעלון מתכוון להפוך את תביעת שמרון נגדו לוועדת חקירה אלטרנטיבית

שר הביטחון לשעבר הגיש כתב הגנה בתביעת לשון הרע שהגיש דוד שמרון, עו"ד ומקורבו של רה"מ, על התבטאויותיו בנוגע לפרשת כלי השיט. מהמסמך עולה כי יעלון לא טוען שיש חסינות על האמירות, אף שאת חלקן אמר כח"כ, ומתכוון לזמן עדים רבים שיספרו בהרחבה על כל חלקי הפרשה

בווידאו: משט מחאה של צוללות בירקון/עריכה: טל רזניק

ח"כ משה יעלון הגיש היום (שלישי) כתב הגנה בתביעה שהגיש נגדו עו"ד דוד שמרון בנוגע לפרשת הצוללות. מכתב ההגנה עולה כי יעלון מתכוון לנצל את התביעה של שמרון כדי להציג בהרחבה את גרסתו לפרשה, ולמעורבותו של שמרון - מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד עולה כי יעלון צפוי להציג מסמכים ולבקש לזמן לדוכן העדים גורמים שהיו מעורבים בפרשה, כדי להפוך את המשפט למעין "ועדת חקירה אלטרנטיבית".

התביעה שהגיש שמרון באוגוסט האחרון מתייחסת לארבע התבטאויות של יעלון, לפיהן קיבל עמלות של מיליוני אירו, ובחלק מההתבטאויות עשרות מיליוני אירו, בגין עסקאות כלי השיט. סכום התביעה עומד על כ-550 אלף שקלים.

יעלון, ששימש כשר ביטחון בין השנים 2013 ל-2016, הוא ממובילי הדרישה לחקור את נתניהו בפרשה בשנים האחרונות, וכעת הוא מצהיר שהוא מתכוון להשתמש בתביעת הדיבה שהגיש נגדו שמרון כ"ועדת חקירה חליפית לפרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר מאז קום המדינה".

תרגיל של שייטת הצוללות המדמה לוחמה בשטח האויב, 18 במאי 2017. דובר צה"ל
"ועדת חקירה חליפית לפרשת השחיתות". צוללת חיל הים/דובר צה"ל

ברקע הגשת כתב ההגנה של יעלון עומדת החלטת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לעכב את כינוס ועדת הבדיקה הפנימית שמינה שר הביטחון בני גנץ. לא מן הנמנע כי אם יעלון אכן ינסה לזמן עדים שיתייחסו להיבטים רחבים של הפרשה - היועמ"ש יבקש לעכב גם את משפט הדיבה, כדי שלא יתנהל במקביל להליך הפלילי.

בכתב ההגנה, שהוגש היום (שלישי) באמצעות עורכי הדין צביקה בר נתן ומרב ברוך ממשרד גולדפרב-זליגמן, נכתב כי "מטרת הגשת התביעה היא להלך אימים על ח"כ יעלון, לבל יוסיף לעסוק ציבורית בפרשת הצוללות וספינות המגן, אשר העיסוק בה לא נוח לעו"ד שמרון ולסביבתו הקרובה. מכאן, שדין התביעה - להידחות". עם זאת, יעלון לא מעלה טענה של חסינות, גם לגבי התבטאויות שנאמרו לאחר שנבחר לכנסת.

המסמך שהוגש היום לבית משפט השלום בתל אביב מגולל בהרחבה את גרסתו של יעלון לחלקיה השונים של פרשת הצוללות - כולל רכישת הצוללות וכלי השיט מגרמניה, ביטול המכרז הבינלאומי לרכישת הספינות, ההיתר שנתנה ישראל לגרמניה למכירת צוללות מתקדמות למצרים וכן הניסיון להפריט את מספנות חיל הים ולהעביר את תחזוקת הצוללות וכלי השיט לידי תיסנקרופ.

משה בוגי יעלון במחאה נגד השחיתות והכוונה להטיל סגר בגלל התפשטות הקורונה, מעון ראש הממשלה נתניהו, בלפור, ירושלים, 12 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"מטרת הגשת התביעה היא להלך אימים על חבר הכנסת". ח"כ יעלון/ראובן קסטרו

פרקליטו של שמרון,עו"ד עמית חדד, הגיב לכתב ההגנה של יעלון וטען כי התייחסותו לטענות אינה עניינית. "אחרי שבית המשפט יוציא את האוויר החם מכתב ההגנה של בוגי יעלון, וישליך ממנו את הטענות הלא ענייניות, הוא יקבע שאין בדבריו של בוגי נגד עו"ד שמרון דבר זולת דיבה", אמר חדד.

"גם יעלון יודע שלא נפל כל פגם בהתנהלותו של שמרון בפרשת הצוללות, שנסרקה במסרקות ברזל על ידי כל גורמי אכיפת החוק, שקבעו שאין בטענות דבר וחצי דבר. מצער שבמקום להתייחס לטענות באופן ענייני, יעלון מנצל את בית המשפט כדי לסחוט הון פוליטי", הוסיף.

התביעה של שמרון מצומצמת בהרבה מכתב ההגנה של יעלון, ומתייחסת רק לארבעה מקרים בהם טען יעלון כי עורך הדין המקורב לנתניהו קיבל עמלות של מיליוני אירו מעסקאות כלי השיט. שמרון, מנגד, טוען כי ייצג את מיקי גנור במשך חמש שנים בעניינים רבים, שרובם לא קשור בשום אופן לעסקאות כלי השיט או להיותו של גנור נציג מספנות תיסנקרופ. לדבריו, בכל התקופה הזו קיבל מגנור 800 אלף שקלים, על כלל העניינים בהם ייצג אותו, ושום חלק מהסכום לא הותנה בהשלמת עסקת כלי השיט או היה בפועל עמלה.

שמרון מתייחס גם לחקירת המשטרה בעניינו בפרשת הצוללות. בסיכום החקירה מצאה המשטרה כי בתמורה לפעילותו עבור גנור בנוגע לעסקאות כלי השיט קיבל שמרון סכום נמוך בהרבה מזה שמייחס לו יעלון בהתבטאויותיו - 270 אלף שקלים. המשטרה חשדה כי התשלום ניתן עבור 'פתיחת דלתות', והחשידה את שמרון בעבירה של תיווך לשוחד - אולם בשנה שעברה הפרקליטות סגרה את התיק נגדו.

באשר לנקודה הספציפית שבלב כתב התביעה של שמרון, כותב יעלון כי בכל אחת מהעסקאות עם המספנה הגרמנית, "היה זכאי סוכן תיסנקרופ בישראל, גנור, לעמלות נכבדות, שאותן התחייב לחלוק עם אנשים שונים שסייעו לו לאורך הדרך. ביניהם, גם עו"ד שמרון, שהיה זכאי לנתח נכבד בגובה 20% מהעמלות שיקבל גנור מתיסנקרופ - כך, בין היתר, על פי עדות גנור בעת שהיה במעמד של עד מדינה, ועל פי עימות שנערך בינו לבין עו"ד שמרון , וכן על פי פרסומים פומביים אודות העניין".

עו"ד, דוד שמרון עם כניסתו לבית המשפט המחוזי בירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
עו"ד דוד שמרון/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

הפרסומים אליהם מתייחסת התביעה הם שני תשדירים של כחול לבן מבחירות מרץ 2019, שיעלון מופיע בהם, או שהפנה אליהם. באחד מהם, שאליו הפנה יעלון, יש פנייה לראש הממשלה נתניהו, שבה נכתב בין היתר: "איך יכול להיות שלא ידעת ששני האנשים הכי קרובים אליך בעולם, משפחה שלך, מקבלים עמלות במיליוני אירו על עסקת הצוללות והספינות שאותה אתה אישרת באופן אישי".

התבטאות אחרת היתה במהלך ראיון של יעלון לתוכנית הרדיו של בן כספית וינון מגל, ביוני השנה. באותו ראיון התייחס יעלון, אז כבר חבר כנסת, לעמלות שהתקבלו כביכול מעסקאות כלי השיט. "בנתיב הזה הכסף מגיע לנתניהו לדעתך", שאל מגל, ויעלון השיב: "הכסף הזה מגיע לדוד שמרון. מה נעשה איתו הלאה? זה מחייב כמובן בדיקה". מגל המשיך ושאל על אילו סכומים מדובר, ולכך ענה יעלון: "זה מגיע גם לעשרות מיליוני אירו. זה בסופו של דבר עמלות ובסוף זה מתנקז לדוד שמרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully