וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירים תמורת יישוב חרדי: המחלוקת שדחתה את ישיבת הממשלה

עודכן לאחרונה: 15.12.2020 / 21:22

בכחול לבן דרשות להעלות לאישור 36 מינויי שגרירים במשרד החוץ, אך בליכוד התנו זאת באישור הצעה של שר הפנים אריה דרעי להכרזה על יישוב חדש ביהודה ושומרון. ישיבת הממשלה נדחתה ליום חמישי

בווידאו: נתניהו מבטיח שהליכוד יצביע נגד ההחלטה לפיזור הכנסת/צילום: הליכוד

מחלוקת בקואליציה על סדר היום של ישיבת הממשלה השבועית, לאחר שבליכוד סירבו להעלות לאישור בממשלה את ההצעה של שר החוץ גבי אשכנזי למינוי 36 שגרירים במשרדו, והתנו זאת באישור הצעתו של שר הפנים אריה דרעי להכרזה על יישוב חרדי חדש ביהודה ושומרון. לאחר הפרסום בוואלה! NEWS על חוסר ההסכמות, ישיבת הממשלה נדחתה ליום חמישי.

הישיבה המקורית תוכננה להתקיים אתמול, אולם בשל חוסר ההסכמות היא נדחתה תחילה למחר. לאחר מכן, במהלך היום, הודיעה מזכירות הממשלה לשרים על דחייה נוספת - ליום חמישי.

הצעתו של דרעי היא מהלך שש"ס מקדמת בשנים האחרונות לפיצול סטטוטורי של השכונה החרדית "תל ציון", שהוקמה כהרחבה להתנחלות כוכב יעקב, והקמת יישוב עצמאי. מנגד, יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, מסרב לאשר את ההצעה בעיתוי הנוכחי. לפי גורמים בממשלה, דרעי לוחץ על נתניהו שלא לכנס את הישיבה כל עוד ההצעה לא תעלה לסדר היום.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מחלוקת נוספת בקואליציה. נתניהו וגנץ במליאה/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, נדרשת הסכמה של ראש הממשלה ושל ראש הממשלה החליפי לכל סעיפי סדר היום של הממשלה. בחודשים האחרונים, המשבר הפוליטי בין המפלגות הקשה על היכולת להגיע להסכמות, שיבש את עבודת הממשלה והוביל לביטול של מספר לא קטן מישיבותיה.

עתה, המחלוקת היא על המינויים במשרד החוץ שכחול לבן מעוניינת לאשר, מול הצעת דרעי לתל ציון. אשכנזי אישר באחרונה שתי החלטות של ועדת המינויים העליונה במשרד החוץ על עשרות שגרירים וראשי נציגויות בעולם, שכפופים לאישור הממשלה. מדובר במינויים דיפלומטיים מקצועיים, מסגל עובדי משרד החוץ, שנועדו לאייש את הנציגויות הבכירות בשנים הקרובות. ברשימת השגרירים המיועדים ניתן למצוא את השגריר לאיחוד האירופי, הודו, יפן, צ'כיה, ברזיל, אוקראינה, פורטוגל, קפריסין ועוד.

עוד בוואלה!

הפיליבסטר של הליכוד הצליח: המליאה לא תצביע השבוע על חוק פיזור הכנסת

לכתבה המלאה

מנגד, בלחץ ש"ס, בליכוד מתנים את העלאת המינויים במשרד החוץ באישור הצעה למתן סמל יישוב חדש לתל ציון, שמשמעותו מעמד סטטוטורי ותכנוני עצמאי במועצה האזורית מטה בנימין. תל ציון, שבה מתגוררים כ-6,000 תושבים חרדים, הוקמה כהרחבה של כוכב יעקב, התנחלות דתית לאומית. היא מאופיינת במרקם ובנייה עירונית לגובה, בעוד כוכב יעקב היא יישוב כפרי.

גבי אשכנזי במהלך נאומו במליאת הכנסת 10 בנומבר 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
בליכוד מסרבים להעלות לאישור בממשלה את הצעתו. אשכנזי/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

לאור ההבדלים התכנוניים והדמוגרפיים בין היישובים, הגורמים המקצועיים במשרד הפנים המליצו להפריד ביניהם ולהעניק לתל ציון מעמד של יישוב עצמאי.

דרעי מנסה לקדם בשנים האחרונות הצעת החלטה בנושא, ובמשך תקופה ארוכה נתניהו היה זה שמנע את קידומה בנימוק של התנגדות אמריקנית למהלך. בשבועות האחרונים, כחלק ממאמץ של הליכוד לקדם החלטת ממשלה שתכשיר 46 מאחזים (הסדרת "התיישבות צעירה"), גם ההחלטה של תל ציון שבה לסדר היום. ואולם גנץ מסרב לקדם את שתי ההצעות בעיתוי הנוכחי. בתגובה לכך, דרעי מתנגד להעלאת ההצעה למינויי השגרירים.

פורום ההתיישבות הצעירה מסרו בעקבות הדברים כי "מסתבר שכשראש הממשלה ממש רוצה להעביר החלטת ממשלה, הוא יכול". בפורום הוסיפו: "נתניהו - זה הזמן למעשים. תעביר עכשיו את החלטת הממשלה להסדרת ההתיישבות הצעירה. כל דבר אחר הוא בגידה בציבור המתיישבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully