וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכלית דלק לחופי סעודיה הותקפה בידי סירת תופת בים האדום

עודכן לאחרונה: 14.12.2020 / 18:27

הספינה BW Rhine נפגעה מפיצוץ בנמל ג'דה האסטרטגי. בריאד אמרו כי הייתה זו מתקפת טרור, אך לא ייחסו זאת לשום גורם אם כי החות'ים הפרו-איראנים השתמשו בטקטיקה זו בעבר. על רקע המתיחות מול איראן, בחודש האחרון הותקפו 4 מטרות בתעשיית האנרגיה הסעודית

בווידאו: החות'ים תקפו בטילי שיוט מיכל נפט בערב הסעודית/מתוך טוויטר

פיצוץ אירע הלילה (שני) במכלית לחופי עיר הנמל הסעודית ג'דה, בתקרית נוספת שבה נפגע כלי שיט לחופי הממלכה. חברת הספנות "הפניה אמרה כי הספינה BW Rhine, ששטה תחת דגל סינגפור, נפגעה על ידי "מקור חיצוני" בזמן פריקת מטען. לדבריה, איש מ-22 אנשי הצוות על סיפונה לא נפגע, אך היא הזהירה כי תיתכן דליפת נפט.

כ-12 שעות אחרי הדיווח על הפיצוץ, אישרה ריאד כי הייתה זו מתקפה מכוונת. גורם עלום שם ממשרד האנרגיה, שצוטט על ידי התקשורת הרשמית בממלכה, אמר כי הייתה זו סירת תופת שפגעה במכלית שנשאה 60 אלף טונות דלק של חברת הנפט הרשמית ארמקו. אותו גורם לא ייחס את המתקפה לשום גורם, אף שהחות'ים בעבר השתמשו בכלי שיט ממולכדים בעבר. "מעשי הטרור והוונדליזם, המכוונים נגד מתקנים חיוניים, הולכים מעבר לממלכה ולמתקנים החיוניים שלה עד לביטחון וליציבות אספקת האנרגיה לעולם ולכלכלה הגלובלית", נמסר בהצהרה שלו.

בחודש שעבר מוקש ימי פגע במכלית אחרת והרשויות הסעודיות האשימו את המורדים החות'ים בתימן. מוקדם יותר החודש הותקפה בנסיבות מסתוריות ספינת מטען לחופי עיר הנמל התימנית הקטנה נישטון.

החות'ים הנתמכים בידי איראן השתמשו במוקשים ימיים נגד כוחות הקואליציה הסעודית לאורך המלחמה שפרצה לפני יותר מחמש שנים. עם זאת, הם לא קיבלו אחריות על המתקפה בחודש שעבר או על התקרית היום, הרביעית נגד מתקני אנרגיה סעודיים בתוך חודש.

המכלית BW Rhine במצרי סינגפור, 2018. רויטרס
אספקת הנפט הסעודית על הכוונת. הספינה BW Rhine/רויטרס

"פעילות הסחר הימית של בריטניה", ארגון הפועל תחת הצי המלכותי, הזהיר ספינות החולפות באזור לנהוג במשנה זהירות ואמר כי חקירת הפיצוץ בעיצומה. בהמשך נאמר כי הנמל האסטרטגי לאספקת הנפט של סעודיה הושבת למשך "זמן לא ידוע", מבלי לפרט.

Dryad Global, חברת מודיעין ימי, דיווחה אף היא על הפיצוץ. הצי החמישי של ארצות הברית, המסייר במי המזרח התיכון, טרם הגיב. בחברה אמרו כי אם החות'ים אחראים לפיצוץ האחרון, יהיה זה "שינוי משמעותי ביכולות ובמטרות שלהם".

ג'דה שוכנת לחופי הים האדום, שהוא נתיב שיט אסטרטגי להעברת סחורות ואנרגיה, כך שמיקושו לא מסכן רק את ערב הסעודית אלא ספינות מרחבי העולם. המוקשים עשויים להיסחף עם זרמי הגלים המשתנים בים האדום. הים האדום כבר מוקש בעבר - לפי פאנל של מומחים של האו"ם החוקר את המלחמה בתימן, 19 ספינות דיווחו ב-1984 על פגיעת מוקשים, ורק מוקש אחד אותר ופורק מאז.

בקיץ 2019 הותקפו כמה מכליות נפט במי המפרץ, בשיאה של המתיחות בין איראן לבין ארצות הברית. בוושינגטון האשימו את טהראן באחריות לפיצוצים, אך היא הכחישה. המתיחות גברה לאחרונה שוב אחרי חיסולו של המדען האיראני הבכיר מוחסן פחריזאדה, בפעולה שטהראן מייחסת לישראל ומבטיחה נקמה עליה.

מחירי הנפט עלו לאחר התקרית הלילה, בהמשך לעלייתם האחרונה עם תחילת הפצת חיסוני הקורונה במערב. חבית נפט נסחרה הבוקר ב-50 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully