וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל העומסים בנתב"ג: יוקם צוות עבודה משותף למשרדי הבריאות והתחבורה

13.12.2020 / 17:00

בשדה התעופה הורגשה צפיפות נוסעים בימים האחרונים, ברקע העלייה בתחלואה בקורונה ברחבי הארץ. השרים רגב ואדלשטיין סיכמו על הקמת צוות בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה ופרופ' גרוטו, שימליץ על צעדים הנדרשים לייעול היציאה והכניסה לארץ תוך שמירה על ההנחיות

בווידאו: עומס בנתב"ג/צילום: ראובן קסטרו, עריכה: טל רזניק

משרד התחבורה ומשרד הבריאות הודיעו הערב (ראשון) כי השרים אדלשטיין ורגב סיכמו על הקמת צוות עבודה בין משרדי משותף שנועד לייעל את תהליכי הנוסעים בטיסות היוצאות והנכנסות מישראל. זאת, לאחר ימים בהם הורגשו עומסים בנתב"ג, באופן הנוגד את הנחיות על שמירה על מרחק בקורונה, וברגע התיעודים שפורסמו היום, של עומסי הנוסעים שנרשמו בטרמינל 3.

בראשות הצוות יעמדו מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו. חברי הצוות ינסחו המלצות על הצעדים הנדרשים לייעול תהליך הכניסה והיציאה מהארץ, זאת במטרה לוודא "שמירה קפדנית על הוראות משרד הבריאות בכל רחבי הטרמינל".

אחת הסיבות לצפיפות שהחלה בחמישי האחרון היא פתיחת היעדים החדשים בסיישל ובמדינות המפרץ, מה שהגדיל את היקף המבקרים בשדה התעופה, והביא לקריסתם של מערך הבדיקות במקום, הסידורים לריחוק חברתי והארגון של השדה.

עומס בנתב"ג, 13 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
צוות מיוחד יפעל בנושא. צפיפות בנתב"ג, היום/ראובן קסטרו

לוח הטיסות, שבמשך חודשים היה דליל במיוחד, התמלא בשבועות האחרונים ביעדים חדשים, כשהדומיננטיים ביותר מביניהם הם מדינות המפרץ, מהן יוצאות ונכנסות כ-30 טיסות ביום, המהוות יותר משליש מתעבורת הנוסעים בשדה. אלו הצטרפו לטיסות הקבועות למזרח אירופה, ארצות הברית וטורקיה - כולם יעדים אדומים עם רמת תחלואה גבוהה.

התורים האורכים וההתרופפות בשמירה על ההנחיות בנתב"ג נרשמו למרות ההכנות המקדימות שנעשו בשדה, שכללו מערך בדיקות מהירות שנועד לאפשר לנוסעים היוצאים לבצע בדיקות בתיאום מראש ב-72 השעות שלפני ההמראה. המערך זכה לשבחים על הארגון וההקמה שלו, ותוצאות הבדיקות מגיעות בתוך 14 שעות במממוצע, כשעלותן היא 45 שקלים.

עם זאת, למערך יש "שטח מת" - היעדר פיקוח על הנוסעים במהלך 72 השעות בין הבדיקה לטיסה. על כן, היכולת לספק מהימנות למצב התחלואה של נוסע ברגע הכניסה לטרמינל - מוגבלת. לצד זאת, עמדות הבדיקות המהירות יותר - שאמורות לספק תשובות בתוך ארבע שעות - כלל לא אושרו עדיין על ידי משרד הבריאות.

עומס בנתב"ג, 13 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"השטח המת של נתב"ג". צפיפות תורים בנמל, היום/ראובן קסטרו

לאלו יש להוסיף את הצפיפות הגדולה שנצפתה בטרמינל בימים האחרונים, כשהנוסעים הקדימו את הגעתם לשדה בשל חוסר הוודאות של סדרי העלייה לטיסה, ופגשו שם עמדות בדיקה מועטות יחסית ותורים שלפי העדויות ארכו גם שעתיים מרגע הכניסה ועד להגעה לעמדות הבידוק הביטחוני.

מראות דומים נראו גם בכניסה לישראל, שם המצב חמור אף יותר, שכן כמות הבודקים המצומצמת יצרה "צוואר בקבוק" בו נעמדים בצפיפות נוסעים ששבו ממדינות ירוקות, שאינם חייבים בבידוד, העומדים לצד כאלו ששבו ממדינות אדומות כמו טורקיה ואחרות. בישראל עדיין לא מחייבים בבדיקת קורונה את השבים מחו"ל וזאת למרות שהצעה כזו הועלתה כבר על ידי משרד הבריאות.

"כשלון קולוסאלי של ההנהלה ושל משרד האוצר"

בוועד עובדי מעברי הגבול מתחו ביקורת על התנהלות השדה. "הצפיפות בנתב"ג בימים האחרונים היא תוצאה של כשלון קולוסאלי של כל הגורמים - הן של ההנהלה והן של משרד האוצר", אמרו בוועד. "בנתב"ג יש 60 תקנים שאינם מאוישים ותוספת כוח אדם דרושה עכשיו כמו אוויר לנשימה, לתהליך התשאול ומילוי טפסים שכל נוסע צריך לעבור".

את האצבע המאשימה הם מפנים להנהלת השדה ולמשרד האוצר. "הם לא רוצים לאייש תקנים משום שצעד כזה סותר את מדיניות המעבר למכונות מעבר אלקטרוניות, אנו קוראים להם לאייש תקנים באופן מידי כדי לא להעמיד הן את הנוסעים והן את העובדים בסכנה בריאותית", אמרו.

ברשות שדות התעופה מספרים כי בשדה ניתן לראות מדבקות המורות על שמירת ריחוק מודבקות על הרצפה, חבלים ושלטים מנחים את הנוסעים לשמור על תקנות התו הכחול וכן עשרות סדרנים פזורים באולמות הטרמינל ועוסקים בהסברה והקפדה על עטיית מסכות וריחוק חברתי. אולם, אין להם סמכות אכיפה והתמודדות מול הנוסעים. אחריות האכיפה נסמכת על נקודת השיטור שבשדה, כך נמסר, אך בסוף האחריות של הנוסעים לשמירה על התקנות היא אישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully