וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישור להחרגת תנאי המתמחים עומד לפוג, אך הוועדה שהוקמה טרם הגישה מסקנות

עודכן לאחרונה: 13.12.2020 / 19:18

מחאת המתמחים הביאה להקמת ועדה של ההסתדרות הרפואית, שעסקה באפשרויות העומדות בפני משרד הבריאות לשיפור התנאים הקשים. אולם שלושה ימים לפני המועד לחידוש ההיתר, היא הודיעה שלא הספיקה לסיים את הדוח, והשר שמולי טרם החליט בכמה זמן ועם אילו מגבלות הוא יאריך אותו

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ביום רביעי הקרוב יפוג ההיתר של משרד העבודה והרווחה להחרגת תנאי העבודה של הרופאים המתמחים, אך הוועדה שהוקמה לטיפול בסוגיה טרם הגישה את מסקנותיה, והשר איציק שמולי עדיין לא החליט על הצעד הבא. בחלוף המועד הסופי לאישור, לבתי החולים לא יתאפשר להעסיק את המתמחים במשמרות של 26 שעות רצופות, ותנאי העבודה שלהם יושוו לאלה של שאר העובדים במשק, כך שיצטרכו לקבל תשלום על כל שעה נוספת מעבר לשמונה הקבועות בחוק.

במאי האחרון, לאחר מחאת המתמחים, השר שמולי הודיע כי בכוונתו להאריך את ההיתר לחצי שנה בלבד ולא לשנה נוספת כנהוג, במטרה למצוא פתרון לקיצור המשמרות. "אין בכוונתי לתת צ'ק פתוח להמשך ההעסקה הפוגענית של המתמחים ברפואה. מחאתם מוצדקת מאין כמותה: אי אפשר לצפות מאדם לעבוד במשך 26 שעות", הצהיר אז.

הפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
"אי אפשר לצפות מאדם לעבוד במשך 26 שעות". מחאת המתמחים בתל אביב, מאי/ראובן קסטרו

בעקבות המחאה והודעתו של שמולי, התכנסה ועדה מטעם ההסתדרות הרפואית שהתבקשה לכתוב דוח מפורט עם דרישות המתמחים והאפשרויות שעומדות בפני משרד הבריאות. ההסתדרות נדרשה לסיים את כתיבת הדוח עד לאמצע החודש הנוכחי, אך לא הספיקה לסיים אותו. במשרד הבריאות טוענים כי ההסתדרות הרפואית שוקדת על הדוח, אולם בגלל שהיא מעמיקה בנושא ובשל אילוצי הקורונה, לא התאפשר לה להגיש אותו בתאריך היעד.

במשרד הבריאות מבקשים מהשר דחייה נוספת, אולם הוא טרם נעתר לבקשה. בכירי משרד הבריאות הדגישו כי אי-הארכת ההיתר תפגע במתמחים ותוריד את המשכורות בצורה אנושה - אף בית חולים לא יסכים לשלם את השעות הנוספות שקבועות בחוק לעובד רגיל, וכחלופה הם צפויים להוריד את שכרם.

שר הבריאות יולי אדלשטיין צפוי להיפגש עם השר שמולי, שככל הנראה ייאלץ לחתום על היתר נוסף, למרות התנגדותו לתנאים הקשים. השאלה שעומדת על הפרק היא לכמה זמן הוא יאריך את ההיתר ומה יהיו המגבלות שהוא יטיל עליו.

איציק שמולי במהלך הוועדה המיוחדת בכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
ככל הנראה ייאלץ לחתום על היתר נוסף. שמולי/ראובן קסטרו

במאי האחרון, אלפי מתמחים הפגינו ברחבי הארץ נגד צורת העסקתם, בדרישה לקצר את התורנויות. מנגד, במשרד הבריאות מזכירים כי תנאי העבודה שלהם השתפרו בשנים האחרונות, לעומת משמרות של 36 שעות הרצופות שהיו נהוגות בשנות ה-80. אדלשטיין תומך בקיצור השעות, אולם באופן הדרגתי ומסודר כך שלא יפגע בבתי החולים.

מההסתדרות הרפואית טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully