וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי החולים מחו על הסדר התשלומים במערכת הבריאות: "מנציח רעות חולות"

13.12.2020 / 12:05

ראשי המרכזים הרפואיים הפגינו מול משרד האוצר במחאה על מתווה התשלומים של הקופות לבתי החולים עבור אשפוז ושירותים נוספים. המנהלים הזהירו מפני הגדלת העומס בעיקר על המחלקות הפנימיות, שם שוהים רוב חולי הקורונה: "צריך שיטה חדשה שתשים סוף להתגוששות בין השחקנים"

בווידאו: מנהלי בתי החולים מוחים על הסדר התשלומים במערכת הבריאות/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים מחה היום (ראשון) מול משרד האוצר בירושלים נגד קידום "מנגנון הקאפ" החדש, שיקבע את מנגנון ההתחשבנות בין הקופות לבתי החולים. המנהלים טוענים כי המנגנון יפגע בבתי החולים, יגדיל את העומס בעיקר על המחלקות הפנימיות, שם שוהים רוב חולי הקורונה, ויבטיח את הימשכות הבעיות התקציביות של בתי החולים למשך ארבע שנים נוספות.

חוק הקאפ אמור להסדיר את האופן שבו יתנהלו היחסים הכספיים בין קופות החולים המבטחות לבין בתי החולים. למעשה, החוק מחלק את העוגה התקציבית לשנים הקרובות, בהיקף של 18 מיליארד שקלים בשנה, ועובר כחלק מחוק ההסדרים. השיטה קובעת תשלום מינימום (רצפה) ומקסימום (תקרה) של קופות החולים לבתי החולים עבור אשפוז ושירותים נוספים שהן רוכשות. כשהיקף הפעילות עובר את התקרה, התשלום שנדרשת הקופה לשלם יורד משמעותית, וזאת כדי למנוע אשפוזי יתר. מנגד, יש הטוענים כי מחירים נמוכים יותר יוצרים תמריץ לקופות החולים לשלוח את המבוטחים לבתי החולים, במקום לפתח שירותים משלהן בקהילה ובבתים.

מחאה | מנהלי בית החולים הציבוריים כנגד חוק הקאפ. מול בנייני משרד האוצר, ירושלים 13 בצדמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
"מה שהיה ונכשל לא יכול להימשך". המחאה מול האוצר, היום/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

ד"ר מיקי הלברטל, יו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים, נשא דברים בהפגנה. "אנחנו עומדים עדיין בתוך אירוע הקורונה ושוב פעם עם ניסיון להכניס את הקאפ. המערכת לא למדה. חוזרים לעשות אותו דבר. לא יכול להיות שמערכת הבריאות תישען על הצוותים ותמצא פתרונות בעצמה", אמר הלברטל. "צריכה להיות השקעה משמעותית בתוך מערכת הבריאות. חוק הקאפ החדש מנציח את כל הרעות החולות שהביאו אותנו למצב שהגענו איתו לקורונה. אנחנו מבקשים לא לחוקק חוק קאפ חדש, ולתכנן את הקאפ בצורה מסודרת וטובה. לא להיות במצב שהשחקנים במערכת צריכים להיאבק על השמיכה הצרה".

הוא הטיל את האחריות למשבר על האוצר. "אנחנו כרגע עובדים יחד עם משרד הבריאות. המנכ"ל (פרופ' חזי לוי, מנכ"ל בית החולים ברזילי בעבר - מ"כ) מצטרף אלינו. משרד הבריאות מייצג את דעותינו. שוב פעם, ברמת האוצר צריכים להבין שלא יכולים לנתק סמכות מאחריות".

עוד בוואלה!

חזי לוי: "משטר דמוקרטי זה טוב, אבל זה לא משרת את המלחמה בקורונה"

לכתבה המלאה
מחאה | מנהלי בית החולים הציבוריים כנגד חוק הקאפ. מול בנייני משרד האוצר, ירושלים 13 בצדמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
"המערכת לא למדה". המחאה מול האוצר, היום/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

מחאת בתי החולים נעוצה גם באופן שבו ההצעה החדשה קרמה עור וגידים. במרץ 2020 יצאה הצעת החוק על ידי האוצר לגורמים שונים לצורך התייחסות, שנמשכה עד מאי, ומאז לא קודם הנושא. ההצעה של האוצר, שלמעשה כללה רק נקודות מתווה וללא היקף תקציבי, עוררה התנגדות גורפת בקרב בתי החולים, ומאז לא התנהלו כלל מגעים בין הצדדים. זאת, עד שלפני כמה שבועות בקשו מכמה מנהלי בתי חולים להביע דעה על רעיון ל"קאפ" מיוחד למחלקות הפנימיות.

לפני כעשרה ימים, הסתבר למנהלי בתי החולים כי משרדי האוצר והבריאות מנהלים מגעים על בסיס אותה הצעה מחודש מרץ. בעידוד מנהלי בתי החולים, הישיבה על הנושא בין משרד האוצר למשרד הבריאות פוצצה. כמה ימים לאחר מכן, בשבוע שעבר, קיבלו בתי החולים תזכיר של האוצר הכולל סעיפי תקציב, אך שם דרשו לקצר את זמן התגובה של המנהלים לתזכיר - משבועיים לשבוע אחד בלבד, עד ליום שלישי הקרוב בשעה 10:00 בבוקר.

העמדה הרשמית של פורום מנהלי בתי חולים טוענת שאחרי 25 שנים של חוק קאפ "עם מלא טלאים", הגיע הזמן לחשוב אחרת על הנושא. "הגענו למשבר הקורונה ומערכת הבריאות נתגלתה במערומיה", אמרו בפורום, והדגישו כי "מה שהיה ונכשל לא יכול להימשך". במקום זאת, קראו מנהלי בתי החולים להשקיע עןד במערכת הבריאות. "צריך להפסיק בהרעבה הכרונית של מערכת הבריאות וההתגוששות האין סופית בין השחקנים ללא כל יכולת בנייה ומתן פתרונות שורש למצוקות. לכן [כדאי] להמשיך את החוק הקיים עם תוספות ולהיכנס למרתון של כל הגורמים להביא שיטת התחשבנות חדשה שאזרחי מדינת ישראל ירוויחו ממנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully