וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מאסרי עולם לפעיל חיזבאללה נמלט שהורשע ברצח חרירי

11.12.2020 / 12:29

סלים ג'מיל עיאש, שמקום הימצאו לא ידוע, קיבל עונש כבד מהטריבונל הבינלאומי החוקר את ההתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר. הוא הורשע באוגוסט, בעוד ששלושה פעילי חיזבאללה אחרים זוכו בשל חוסר בראיות. בארגון השיעי מכחישים קשר לחיסול חרירי, שטלטל את לבנון לפני 15 שנה

בווידאו: גזר הדין במשפט רצח ר"מ לבנון לשעבר אל-חרירי/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הטריבונל הבינלאומי לחקר רצח רפיק אל-חרירי גזר היום (שישי) חמישה מאסרי עולם על פעיל חיזבאללה, שהורשע בהיעדרו בתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר ב-2005. סלים ג'מיל עיאש הורשע באוגוסט ברצח ובביצוע מעשה טרור בעקבות מותו של חרירי ושל 21 איש נוספים, ואילו שלושה פעילים אחרים זוכו בשל חוסר בראיות בתום חקירה בת 11 שנה. הטריבונל, השוכן סמוך לעיר האג, הוציא צו מעצר מחודש לעיאש וכן התראה אדומה אצל האינטרפול

"ההתקפה נועדה להפיץ טרור בלבנון והיא אכן עשתה זאת", אמר השופט האוסטרלי דייוויד רי, בהקראת הנימוקים לעונש. "כס השיפוט סבור שהוא צריך לגזור עונש מקסימלי על כל אחד מחמשת הפשעים". העונשים, אף שהם סמליים, ירוצו תיאורטית בחופף. צוות ההגנה של עיאש אמר מוקדם יותר שהוא יערער על ההרשעה, ללא קשר לעונש. בשל הגבלות מגיפת הקורונה, צוות ההגנה ונציגי משפחות הקורבנות השתתפו בשימוע דרך שיחת וידאו.

בחוות דעת נפרדת, השופט רי ציין את התמיכה של חיזבאללה בעיאש לאחר חשיפת כתב האישום ב-2011, וכן את העובדה שהוא לא נעצר בשנים שחלפו מאז כעדות לכך שהוא זכה להגנה מהצדק.

קורבנות הפיגוע, שבו נפצעו 226 איש, דרשו גם פיצויים, אך השופטים אמרו כי אין זה בסמכותם. במקום זה, הטריבונל המליץ כי ממשלת לבנון תגבש תכנית פיצויים לאומית.

סלים עיאש, פעיל חיזבאללה שהורשע ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי. רויטרס
פיקד על יחידת חיסול חשאית. סלים עיאש/רויטרס

לאחר ההרשעה, דווח בוושינגטון פוסט כי עיאש היה חלק מיחידת חיסול חשאית, שאחראית ללפחות ארבעה חיסולים אחרים מטעם הארגון השיעי, לפי גורמי ביטחון בעבר ובהווה בארצות הברית, באירופה ובמזרח התיכון, שחשפו מידע מודיעיני חדש על הפרשה.

בעוד שהשופטים קבעו כי לא ניתן לקשור את הנהגת חיזבאללה להתנקשות באל-חרירי, בוושינגטון פוסט דווח כי שיחות מיורטות וראיות אחרות שלא נכללו בהליך מצביעות על קיומה של "יחידה 121". היא אחראית לפיצוץ מכוניות תופת נגד פוליטיקאים, אנשי צבא ועיתונאים בלבנון במשך עשור לפחות.

חיזבאללה מכחיש קשר לרצח של ראש הממשלה לשעבר, שהוביל למחאות ענק במדינה ולנסיגת הכוחות הסוריים, אך אותם גורמים אמרו לעיתון כי קיומה של יחידת החיסול מחזק את הספקות לגבי ההשערות שההתנקשות בוצעה בידי גורמים סוררים בחיזבאללה, בלא ידיעת מנהיגיו.

גורם אחר אמר כי היחידה הסודית כוללת עשרות פעילים, המנותקים לחלוטין מכל אחד אחר בארגון. לדבריו, ההוראות מגיעות ישירות ממזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. בכיר נוסף שהיה מורשה לתת הוראות חיסול היה מוסטפא בדר א-דין, שנחשב לרמטכ"ל הארגון והועמד לדין בעצמו במסגרת חקירת רצח חרירי. הוא חוסל במסתוריות בסוריה ב-2016, והאישומים נגדו בוטלו. בישראל אמרו כי הוא נהרג במסגרת חיסול חשבונות פנימיים בחיזבאללה.

לפי ראיות DNA, מי שאחראי לפיצוץ היה מחבל מתאבד, אך זהותו מעולם לא התגלתה. התביעה אמרה במהלך המשפט כי רישומי הטלפונים של הנאשמים - עיאש, חסן חביב מרעי, אסד חסן סברה וחוסיין חסן עונייסי - הראו כי הם עקבו אחרי אל-חרירי במשך החודשים שקדמו לחיסול כדי לתזמן אותו ולהוציא קבלת אחריות מזויפת של החיסול מטעם אל-קאעדה כהסחת דעת. כל הארבעה נשפטו בהיעדרם והם לא הגיבו להחלטות בית המשפט.

רפיק אל-חרירי. רויטרס
תמך בהוצאת הכוחות הסוריים מלבנון. רפיק אל-חרירי/רויטרס

ההתנקשות שינתה את הנוף הפוליטי במדינה, ובנו של רפיק, סעד, הוביל את הקואליציה האנטי-סורית והפרו-מערבית ששלטה במדינה במשך שנים. הוא עצמו כיהן כראש ממשלה במשך שלוש קדנציות ונכח היום בבית המשפט.

בעת ההתנקשות, ב-14 בפברואר 2005, היה רפיק אל-חרירי חבר פרלמנט מהאופוזיציה. הוא היה אחד הפוליטיקאים הסונים הבכירים ביותר בלבנון והוא תמך בקריאות ליציאת הכוחות הסוריים, שהיו בלבנון מאז 1976 בעקבות תחילת מלחמת האזרחים במדינה. שבועיים לאחר מכן, ותחת הפגנות ענק שזכו לכינוי "מהפכת הארזים", התפטרה הממשלה והכוחות הסוריים נסוגו באפריל אותה שנה.

אחרי איסוף הראיות, האו"ם וממשלת לבנון הקימו את הטריבונל ב-2007 ובהמשך הועמדו לדין הארבעה בהיעדרם. חשוד חמישי היה מוסטפא בדר א-דין, שהיה המפקד הצבאי של חיזבאללה באותה תקופה, אך הוא חוסל במסתוריות בסוריה ב-2016. בישראל אמרו שהוא חוסל במסגרת סגירת חשבונות פנימיים של הארגון השיעי. תומכי חיזבאללה אמרו כי הטריבונל מוטה פוליטית נגדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully