וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרוטו: "אין הדבקות בסדר גודל גבוה בתחב"צ, אולי נעלה את התפוסה"

9.12.2020 / 15:15

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות אמר את הדברים בדיון הוועדה לביקורת המדינה על מגבלות הנסיעה בתחבורה הציבורית, והמענה הלקוי לנוסעים בה. "נקודת האור היחידה בקורונה היא שאפשר לתקן תשתיות אחרי שנים של הזנחה", אמר היו"ר שלח

בווידאו: אם פיילוט הקניונים יצליח הוא יורחב - גרוטו בוועדת החוקה/צילום: ערוץ הכנסת

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר היום (רביעי) כי לא נמצאו מקרי הדבקה רבים בנגיף הקורונה בתחבורה הציבורית בישראל, וכי כל עוד ייווכחו במשרד שהנוסעים מקפידים על ההנחיות, היא לא תיפגע, וזאת על אף הצעדים להורדת התחלואה. גרוטו אמר את הדברים בדיון הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בראשות ח"כ עפר שלח, שדנה בהסדרת התחבורה הציבורית העמוסה בימים אלו, נוכח ההגבלות של נגיף הקורונה וצמצום מספר הנוסעים.

"הביקוש לשימוש בתחבורה הציבורית פחת. נכון להיום, הנתונים מצביעים שאין רמות הדבקה משמעותיות בתחבורה הציבורית כפי שחווינו בשלבים ראשונים של ההתמודדות עם המגיפה ובוודאי לא מדובר בסדר גודל רציני", אמר גרוטו בדיון. "הציבור היום ממושמע יותר, שומר על ריחוק חברתי וחבישת מסיכה על כן ניתן להמשיך להפעיל את התחבורה הציבורית באחוזי התפוסה הנוכחים, ואולי אף מעט להגדילה".

אתמר גרוטו ועדת החוקה בדיון לאישור תקנות הסגר, 17 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
שוקלים את העלאת התפוסה. גרוטו/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

בדיון, עלו טענות רבות מצד נציגי ארגוני הנוסעים על כך שצמצום וביטול קווים פגע קשה בנוסעים, שנותרו ללא מענה תחבורתי ונאלצים בלית ברירה לעבור לנסיעות ברכב הפרטי.

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת) סיפרה כי קווים רבים שפעלו ביישובים הערבים טרם הקורונה, עוד טרם שבו לפעולה. לדבריה, קו מרכזי ביותר ששימש את תושבי המשולש לחיפה, הושבת לחלוטין ופגע קשות באזרחים.

מנהלת אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נועה אבירם, אמרה כי המשרד תגבר אלפי קווים באוטובוסים שבזמנים רגילים פעלו בענף התיירות וכיום הם מושבתים, זאת על מנת לפעול בהתאם להגבלות הקורונה ולצמצם את התפוסה.

עוד מסרה נציגת המשרד, כי בנוסף לתגבור הנסיעות, "הוספו מאות פקחים שאין להם סמכויות אכיפה אבל הם עולים לאוטובוסים ומחדדים את נושא חבישת המסכות אוורור אוטובוסים". לדבריה, במשרד ממתינים "לקבלת תקציב להמשך פעולות תגבור נוסף בתחבורה הציבורית".

הוועדה לביקורת המדינה | היערכות לבחירות בתקופת הקורונה. כנסת, ירושלים 8 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הוועדה לביקורת המדינה/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

אליאס מטר, מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה, אמר בדיון כי צמצום פעילות הרכבות לא נובע רק מהגבלות הקורונה, אלא גם לצורך "קידום פעולות לשדרוג ושיפור תשתית הרכב שלא תוחזקה מזה עשור". לדבריו, "נעשים מאמצים לשדרוג תשתיות התחבורה ולמרות הפגיעה בשירות לנוסעים עבודות התשתית באות לסגור פערים משמעותיים שנצברו".

הוא נימק את אי הפעלת הרכבת בסופי שבוע בכך שהביקוש לנסיעות אלו צפוי להיות נמוך ממילא. "נכון להיום, בימים ראשון עד חמישי פועלת רכבת ישראל בהיקף תפוסה של 30% - 40% - הנמוך ביותר מבין אמצעי התחבורה המופעלים כיום", אמר. "נסיעות בסופי שבוע הן בעיקרן לפנאי בניגוד לנסיעות במהלך השבוע שהן נסיעות של אנשים למקומות העבודה ועל כן לא צפוי להיות גידול בביקוש לנסיעות בסוף השבוע".

"השפעות של הזנחה פושעת"

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, סיכם את הדיון בדברי ביקורת. "כשנוכחים בדיון ושומעים את המצוקות, מבינים למה מבקר המדינה היה צריך לכתוב דוח מיוחד על התחבורה הציבורית. אלו ליקויים ובעיות שהיו טרם הקורונה", אמר.

לדבריו, "מה שאנו חוזים כעת, אלו השפעות של הזנחה פושעת לא פחות של התחבורה הציבורית על כל סוגיה: אוטובוסים, רכבות, רכבות תחתית וכל פתרון שהוא של הסעת המונים. נקודת האור היחידה שעלתה בדיון היא שהסיטואציה הנוכחית של הקורונה, מאפשרת לחברות לעשות יותר עבודת תשתית שנעשו מזמן. כאן בוועדה אמשיך לעקוב ולראות כיצד יפעלו בהקדם כל הקווים שנסגרו ולוודא שמי שבוחר בתחבורה ציבורית יכול לעשות זאת על הצד הטוב ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully