וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזם החללית בראשית 2 יוצא לדרך: תאריך השיגור המסתמן - 2024

עודכן לאחרונה: 13.7.2021 / 17:28

שנה וחצי אחרי ההתרסקות של קודמתה, הושקה החללית הישראלית המתוכננת להגיע לירח. היא תישא 2 נחתות ותאבד כ-120 ק"ג עם נחיתתן. מחצית מתקציב הפרויקט מגיע מתרומות, וישתתפו בו גם סוכנויות חלל בינלאומיות, כשסטודנטים ותלמידים מהעולם יקבלו גישה למידע המגיע מן החלל

בווידאו: מיזם החללית בראשית 2 יוצא לדרך/צילום: לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח היום (רביעי) את השקת מיזם בראשית 2, החללית הישראלית השנייה שתשוגר לירח. במפגש השתתפו שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, מנכ"ל עמותת SpaceIL שמעון שריד, מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, שי-לי שפיגלמן, ומייסדי העמותה, כפיר דמרי ויריב בש.

עם סיום פרויקט בראשית 1, החליטו בוועד המנהל של SpaceIL להמשיך את "אפקט בראשית", ולצאת לדרך עם פרויקט בראשית 2, כשהמשימה זהה: לנחות על הירח ולבצע ניסויים מדעיים. הפעם, ביצוע המשימה צפוי להיות שונה, שכן הגופים לא משתתפים בתחרות "Lunar X" של גוגל, שהגדירה חוקים נוקשים למדי.

תמונה ראשונה מהירח -חדר הבקרה של התעשייה האוירית לקראת נחיתת החללית בראשית על הירח, 11 באפריל 2019. אלון רון, אתר רשמי
גשושית חדשה, אותה המשימה. "בראשית 1" לפני ניסיון הנחיתה הכושל על הירח, 2019/אתר רשמי, אלון רון

להובלת פרויקט "בראשית 2" שותפים סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה והתעשייה האווירית, שם רואים בפרויקט הזדמנות יוצאת דופן לקדם את תעשיית החלל האזרחית בישראל ואת חקר החלל הישראלי, וכן להרחיב שיתופי הפעולה בינלאומיים ולפתח את מקצועות המדע והחלל בפני הילדים והנוער בישראל.

הסוכנות תוביל את שיתופי הפעולה הבינלאומיים ותייצר את החיבורים הנדרשים עם סוכנויות החלל השונות בעולם. כבר בימים אלו מתקיימים שיחות עם גורמי ממשל בכמה מדינות שהביעו רצון להשתתף ולתמוך בפרויקט.

התעשייה האווירית תוביל את פיתוח, תכנון והנדסת המערכת בפרויקט וכלל השילובים המערכתיים בחללית יבוצעו תוך יישום לקחי הפיתוח מבראשית 1 והטמעת תהליכי האיכות הנהוגים בפרויקטי החלל של תעשייה האווירית.

שיגור החללית הישראלית "בראשית" של חברת SpaceIL. REUTERS/Joe Skipper, רויטרס
לקחי הפיתוח יילמדו. שיגור החללית "בראשית", בשנה שעברה/רויטרס, REUTERS/Joe Skipper

משימתה של "בראשית 2" צפויה להיות רב-לאומית בהובלה ישראלית וישתתפו בה מדינות נוספות, זאת מתוך רצון לשתף את דור העתיד בחקר החלל. תלמידים וסטודנטים במדינות השותפות יקבלו נגישות לחקור את המידע המגיע מהחללית ולקדם מחקרים וניסויים בחלל באמצעותה. הובלה כזאת של משימה בינלאומית תמצב את ישראל כמובילה בתעשיית החלל האזרחית העולמית ותסייע לממש את הפוטנציאל של תחום החלל להוות מנוע צמיחה משמעותי למשק.

המשימה: להנחית חללית על הירח עד 2024

תאריך השיגור המסתמן כעת הינו בחציון הראשון של שנת 2024, כשעלות תקציב הפרויקט מוערכת בכמאה מיליון דולר. מדובר בסכום זהה לשל הפרויקט הראשון. החללית תשקול 630 ק"ג כשמתוכה, כל אחת מהנחתות תשקול כ-120 ק"ג לפני נחיתה וכ-60 ק"ג לאחר הנחיתה. כמחצית מהתקציב ימומן משיתופי הפעולה הבינלאומיים שעל יצירתם אחראית סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, ויתרת התקציב תתקבל מתרומות חסויות של פילנתרופים.

לצד המשימה המדעית, מדובר בפרויקט חינוכי חשוב לא פחות. סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה תוביל יחד עם SpaceIL פעילויות חינוכיות במטרה לעודד צעירים להתעניין בתחום חקר החלל.

שיגור בראשית 2, 9 בדצמבר 2020. יח"צ, אתר רשמי
פרויקט חינוכי חשוב. בראשית 2/אתר רשמי, יח"צ

ב-11 באפריל החללית נכנסה לשלב האחרון בתהליך הנחיתה, ובמהלכו התרסקה על הירח. "לצערי הרב כבר לא נהיה המדינה הרביעית בעולם", אמר עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית. בתחקיר שהתפרסם, נראה כי פקודה שהוזנה לחללית גרמה לתקלה במנוע שהובילה להתרסקות על פני הירח. הפעם, אחרי הפקת הלקחים, SpaceIL בשיתוף הגופים השונים, ינסו להשלים את המשימה אותה התחילו.

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, מסר כי "היכולות הטכנולוגיות המתקדמות בתעשייה האווירית, לצד התעוזה של SpaceIL, הובילו את ישראל למשימתה ההיסטורית לירח ואנו שמחים לחבור לשותפינו במשימת ההמשך - בראשית 2. התעשייה האווירית תמשיך להוביל את תעשיית החלל בישראל לפיתוח טכנולוגיות וקדמה וזאת בזכות התשתית ההנדסית, הידע הנצבר, היכולות וההון האנושי הטוב בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully