וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההר הגבוה בעולם טיפס עוד קצת: סין ונפאל הסכימו על גובה חדש לאוורסט

8.12.2020 / 13:37

הפסגה החדשה נקבעה על 8,848.86 מטר, 86 ס"מ יותר מגובהה הנוכחי, וההסכמות שמות קץ למחלוקת ארוכה בין המדינות. עד כה בייג'ינג לא החשיבה את החלקים המושלגים של ההר, ולכן הוא היה נמוך בארבעה מטרים מהמדידה של נפאל

3 מטפסי הרים נהרגו במהלך טיפוס לאוורסט, לאחר שקבוצת אנשים נתקעה בתור שמוביל לפסגת ההר הגבוה בעולם/רויטרס, עריכה: תומר לוי

סין ונפאל הסכימו ביניהן על גובה חדש של הר האוורסט - כך דיווחה היום (שלישי) סוכנות הידיעות הרשמית בסין. הגובה הרשמי החדש של ההר הגבוה בעולם הוא 8,848.86 מטרים - 86 ס"מ יותר מהמדידה הקודמת של נפאל וכארבעה מטרים יותר מזו של סין.

ההכרזה שמה קץ למחלוקת בין המדינות על גובהו האמיתי של ההר, לאחר שרעידת אדמה שהתרחשה במקום ב-2015 העלתה הערכות כי הוא השתנה. כ-9,000 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה, כמיליון מבנים ניזוקו ומפולת שלגים באוורסט הרגה 19 בני אדם שהיו במחנה טיפוס.

בעבר, נפאל קבעה את גובה האוורסט ב-8,848 מטר, בעוד סין קבעה אותו על 8,844.43 - ארבעה מטרים פחות, וזאת מכיוון שהיא לא כללה במדידה את החלק המכוסה שלג. נשיא סין, שי ג'ינפינג, בירך על ההסכמה שהושגה ואמר כי "שני הצדדים מחויבים להגן ביחד על הסביבה באזור האוורסט ולשתף פעולה במחקר מדעי".

לא היה ספק שהאוורסט יישאר ההר הגבוה ביותר בעולם, משום שזה אחריו, הר K2, שגובהו 8,611 "בלבד". הגובה המקורי שלו היה 8,842 מטר, שנקבע על ידי צוות בריטי ב-1856. עם זאת, המדידה המקובלת יותר הייתה של 8,848 מטר, שנקבעה על ידי סוקרים הודים ב-1954.

ב-1999, צוות של נשיונל גאוגרפיק השתמש ב-GPS וקבע כי הגובה הוא 8,850 מטר, ואילו צוות סיני אמר ב-2005 כי הגובה הוא 8,844.43 משום שהוא לא כלל את הפסגה המושלגת.

פסגת האוורסט בנפאל, 26 במאי 2019. AP
הפעם סין החשיבה את החלק המכוסה שלג. פסגת האוורסט בשנה שעברה/AP

במאי אשתקד צוות של מטפסים וסוקרים של ממשלת נפאל טיפס לאוורסט והתקין עליו GPS וציוד לווייני כדי למדוד את הפסגה ואת עומק השלג. בהמשך אותה שנה הגיע נשיא סין, שי ג'ינפינג, לנפאל, ומנהיגי המדינות החליטו להגיע להסכמות על הגובה. בחודשי האביב צוות מסין ערך מדידות בהר, בזמן שכל יתר המסעות בוטלו בשל מגיפת הקורונה.

קהילת המטפסים של נפאל בירכה על תום המחלוקות לגבי גובה ההר. בסוכנות הידיעות הרשמית שינחואה לא פירטו על ההיבטים הטכניים של ההבנות, אלא שמו דגש רב על המשקל הגיאופוליטי שלהן. סין הגדילה את השפעתה על נפאל בשנים האחרונות באמצעות השקעות בכלכלתה ובהקמת כבישים, סכרים, נמלי תעופה ותשתיות אחרות במדינה הענייה.

בדרך זו, מפחיתה סין את השפעתה של הודו היריבה, שנמצאת במחלוקת גבול עם נפאל, וכן את תפקידה של נפאל כיעד לפליטים טיבטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully